سونامی کرونای تحمیلی، کشور را فراگرفت

فروردین سرخ


نویسنده: فرشته قاسمی

فروردین همیشه نخستین ماه زیبایی‌ها بود که با سال‌روز تولد تقویم‌ها می‌آمد!
آخر جز شادی، لبخند و دیدوبازدید که قرار دیگری با فروردین نداشتیم. از کجا باید می‌دانستیم فروردین ۱۴۰۰ هم می‌تواند جور دیگری باشد.
انجام سفرها، برگزاری مراسم‌ها و عده‌ای از مردم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، موجب شکل‌گیری‌ سونامی بیماری کرونا و تغییر رنگ کل کشور ایران به رنگ سرخ شد.
حال پس از به خون نشستن رنگ کشور، وزیر بهداشت و دیگر مسئولان از قصه‌ی پرغصه‌ی کرونا می‌گویند. 
به نوشته روزنامه صبح ساحل، این روزها وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از آینده‌ی این بیماری در کشور، از افزایش تعداد شهرهای قرمز ایران، از ۴۷ شهر به ۲۹۵ شهر می‌گوید. نمکی، وضعیت روزهای آینده را گذر از قرمز به سیاه توصیف می‌کند و دلیل این وضعیت را خرید شب‌عید و صف‌های مرغ، عیددیدنی‌ها و مسافرت‌های نوروزی می‌داند. مشاور وزیر بهداشت نیز ‌چنین اظهار نظر می‌کند: «لعنت به ویروس کرونا که خودش بال دارد، پرواز می‌کند و شهربه‌شهر می‌رود».
آقای رییس‌جمهور هم در اظهاراتی با تأیید سخنان وزیر بهداشت، « ورود کرونای جهش‌یافته از عراق و عروسی‌هایی را که در ماه رجب و شعبان برگزار شد، دلیل برآمدن موج چهارم این ویروس می‌داند».  اما رئیس دولت توضیح نداد که چرا او و مدیران‌ دولتش با عادی ‌نشان‌دادن وضعیت کشور، به سفرهای نوروزی دامن زدند و آخر تعطیلات یادشان افتاد که کرونا اوج گرفته است؟! 
روحانی در هفتمین روز فروردین‌ماه اعلام کرد که پیک کرونا نه تنها در جهان بلکه در ایران نیز تمام شده است.
اما او در ۲۵ فروردین‌ماه در اظهارنظر دیگری چنین گفت: «دنیا با یک موج بزرگ کرونا مواجه شده است»!
شاید نکته‌ی جالب‌تر در اظهارات رییس دفتر رییس‌جمهور باشد. در حالی که اکثر مسئولان حتی رییس‌جمهور سفرهای نوروزی را از عوامل بروز موج چهارم کرونا می‌دانند، اما محمود واعظی می‌گوید: «نمی‎شود موج چهارم را به سفرهای نوروزی نسبت داد».
از سوی دیگر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز می‌گوید: «قرمز شدن نقشه‌ی کرونا ربطی به سفرهای نوروزی ندارد و شهرهای ایران، پیش از عید به سوی قرمز شدن در حرکت بود». 
به نظر می‌رسد مسئولان در یک موضوع مشترک هم حرف‌های ضد و نقیض می‌زنند. 
 

 از استیضاح نمی‌ترسم

سعید نمکی، وزیر بهداشت در جمع بهورزان تاکید کرد: «نخواهم گذاشت در عرصه‌ی بهداشت کم‌سواد یا بی‌سوادی با اتکا به سرمایه‌ی بادآورده‌ی‌پدری، در کسوت آقازادگی، بر صندلی دانشگاه بنشیند. در این راه نه از استیضاح می‌ترسم نه از تهدید، باید از افتضاح ترسید.
من از بی‌اعتمادی مردم به مسئولان هراس دارم و این زمانی است که به مردم راست نگوییم». 
وزیر بهداشت بازهم تاکید می‌کند: که «ستاد ملی مقابله با کرونا قبل از نوروز، رنگ‌بندی براساس ویروس جهش‌یافته را نپذیرفت و رنگ‌بندی‌ شادتر شهرها را انتخاب کرد که رنگ‌های زرد و آبی بیشتری دارد».
وزیربهداشت اضافه می‌کند: «به هشدارهای او توجهی نشده و اقتصاد بر سلامتی ترجیح ‌داده‌ شده، به طوری که اوضاع مملکت از قرمز به سوی سیاهی رفت». 
وی ادامه داد: «اگر حرف‌های تخصصی او شنیده نشود، وزارت‌بهداشت از ستادملی کرونا بیرون می‌رود.»
جناب آقای وزیر! چرا با وجود این‌که در ستاد ملی کرونا کسی به هشدارهای شما توجهی نمی‌کند و تاکنون نتوانسته‌اید برای مردم کاری انجام دهید، هم‌چنان در پست وزارت بهداشت که به قول جناب‌عالی «از آب‌بینی بز بی‌ارزش‌تر است»، باقی‌ مانده‌اید؟ 

  افزایش بی سابقه بستری‌ها ‌در هرمزگان

این روزها روند افزایش بستری در بسیاری از استان‌ها از جمله هرمزگان به صورت مهار نشده‌ای در حال افزایش است. 
عدم تعطیلی ادارات دولتی، شلوغی شهر، ترافیک خیابان‌ها و عدم جدیت در اعمال محدودیت‌ها به مرگ هزاران نفر از هم‌میهنان می‌انجامد.
یونسیان، عضو کمیته واکنش سریع کووید۱۹ نیز می‌گوید: «روند بیماری کرونا در همه‌ی استان‌ها با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌کنیم در ۲ هفته‌ی نخست اردیبهشت‌ماه شاهد فوت ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر باشیم؛ چرا که سیر صعودی بیماری و موارد سرپایی و بستری پیش از اعمال محدودیت‌ها آغاز شده است، مگر این‌که معجزه‌ای رخ دهد».
دکتر فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این‌ زمینه می‌گوید: «اکنون اکثر شهرهای استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار دارند.
بیماران بستری و فوتی‌ها درهفته‌های اخیر افزایش بی‌سابقه داشته است». 
وی هم‌چنین معتقد است: «به دنبال ورود کرونای جهش یافته‌ی انگلیسی به کشور در اسفندماه و شیوع آن در خوزستان نگرانی‌های جدی ایجاد و هشدارهای لازم به مردم داده شد، ولی به علت شرایط مساعد و آبی حاکم بر استان، متاسفانه شیوه‌نامه‌ها در این مدت به خوبی رعایت نشد و اکنون شهرستانی با رنگ آبی در استان وجود ندارد».
رئیس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس نیزدر آخرین اظهارات خود گفت: «ظرف مدت سه هفته تعداد بیماران بستری ۵ برابر شده است که بنا به ضرورت ظرف ۴۸ ساعت، تعداد ۴ بخش جدید کووید در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه اندازی شد».
دکتر محمد تمدن دار با اشاره به اینکه تنها ۲۴ ساعت از راه اندازی بخش ششم و هفتم کووید نگذشته بود که بخش هشتم و نهم راه اندازی شد، افزود: «هشتمین بخش کووید که بخش بستری می‌باشد با ظرفیت ۱۸ تخت و نهمین بخش که بخش ویژه می‌باشد با ظرفیت ۶ تخت راه اندازی شده است».
وی با بیان اینکه به دلیل شرایط بحرانی حاضر فشار زیادی بر کادر درمان و نیروهای مدیریتی و ستادی وارد شده است، اظهار کرد: «در حال حاضر  نیروهای درمانی اعم از  پزشک،  پرستار، خدماتی، واحدهای پاراکینیکی، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی و روانشناسی  همگی با حداکثر توان خود در حال خدمت‌رسانی هستند اما این توان حد و اندازه ای دارد و اگر مردم و مسئولان همکاری نکنند به زودی صدمات غیرقابل جبرانی به پیکره سلامت همگانی وارد خواهد شد».
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس هم گفت: عمده بیماران ما از نوع ویروس جهش یافته هستند. عادی‌انگاری‌ها، از دو هفته‌ی گذشته باعث سیر صعودی مبتلایان در ۶ منطقه شد. 
«عبدالجبار ذاکری» افزود: اکنون ویروس جهش یافته انگلیسی به سرعت در حال گسترش است؛  ۱۲۹ مورد بستری در شهر بندرعباس داریم که این آمار نسبت به هفته‌ی گذشته ۲ برابر شده است.
وی اظهار داشت: «بیماران فعال که هم‌اکنون در قرنطینه هستند یک هزار و ۷۵۰ نفر می‌باشند که نسبت به هفته‌ی گذشته ۲ برابر شده‌اند و ورودی مراجعان به مراکز غربالگری در شهرستان بندرعباس ظرف همین ۲ هفته ۳ برابر شده است».
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: «موارد و درصد مثبت‌ها از مراجعان قبلا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بود اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع جای نگرانی دارد؛ اگر بدین صورت پیش برویم بیمارستان‌های ما گنجایش حجم پذیرش بالای بیماران را نخواهند داشت».
ذاکری با اشاره به افزایش موارد مبتلایان به کرونا در کل مناطق شهر بندرعباس اضافه کرد: «هم‌اکنون این افزایش موارد بین دو تا سه برابر در برخی از مناطق شهر مثل رسالت شمالی و جنوبی، بهشت بندر، گلشهر جنوبی، پیامبر اعظم و الهیه شمالی مشاهده می‌شود».
وی تصریح کرد:« ۳۱ روستا در شهرستان بندرعباس درگیر بیماری کرونا است و تعداد روستاها روز به روز اضافه می‌شود. از این تعداد روستا در ستاد شهرستانی مدیریت مبارزه با کرونا ۳ روستای سیاهو، گربند و بستانو مصوب شد که قرنطینه شوند و ورود خروج به این روستاها با محدودیت شدیدی روبرو خواهد بود».
از شواهد و قرائن پیداست که ابتکار عمل، دست ویروس است به طوری که رفتار ما را کنترل می‌کند. این روزها افزایش موارد بستری، منجر به اشباع بیمارستان‌ها می‌شود و کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند و علی‌رغم تلاش کادر درمان، میزان فوتی‌ها نیز همچنان افزایشی می‌شود.
 

 غم نان به رنگ خون

حال پس از گذشت یکسال‌واندی ما در جنگ با کرونا، در همان نقطه‌ای هستیم که فروردین ۹۹ قرار داشتیم. حتی اگر اطلاعیه‌های یکسال پیش ستاد کرونا را مرور کنیم، هیچ تفاوتی با امروز ندارد.  گویا پس از گذشت ۱۴ ماه هنوز در ابتدای راه مقابله با این ویروس هستیم. 
آقایان مسئول! چرا محدودیت‌های کرونایی را در تعطیلات نوروز اعمال نکردید که الان مجبور شوید کاسه‌ی چه‌کنم چه‌کنم به دست بگیرید؟ چرا اجازه‌ی سفر و برپایی چادر در بوستان‌های کشور را دادید؟
چرا راه‌ها را کنترل نکردید؟
چرا اجازه دادید شناورهای مسافری در هرمزگان، بیش از ظرفیت، مسافر جابه‌جا کنند؟
چرا در بین راه‌ها، ایست و بازرسی چک سلامت نگذاشتید؟ چرا جلوی سفر افراد مبتلا به کرونا‌ را نگرفتید؟
و از همه مهم‌تر این‌که چرا واکسن به موقع وارد نکردید؟
باور کنید مردم، از صف‌های روغن‌ومرغ، از رنگ‌بندی‌ها، از کرونای چینی، انگلیسی، برزیلی و آفریقایی خسته‌اند. کاش می‌شد برخی آقایان حداقل به‌خاطر سلامتِ مردمِ کشورشان، جای خود را به افراد توانمندتر از خودشان می‌دادند. در این روزهای سخت، قشر ضعیف جامعه مجبورند از خانه بیرون زده و برای به‌دست‌آوردن نان شب، با جان خود معامله کنند. این یعنی به راه انداختن چرخ اقتصادی به قیمت به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان بی‌گناه.
می‌دانیم دست دولت در مصرف بودجه بسته است؛ اما آقایان آیا نمی‌شد مقداری از بودجه‌ی دستگاه‌های غیرمولد و شبه‌فرهنگی کمک‌بگیر را برای جبران خسارت کرونا، به مجلس پیشنهاد می‌دادید تا در بهار شاهد به خون نشستن فروردین نبودیم؟ 
ما هیچ‌گاه یادمان نمی‌رود که چقدر ترسیدیم و چقدر تنها و از یک‌دیگر دور شدیم. چقدر شما مسئولان ما را مقصر دانستید. چقدر عزیز از دست دادیم. عزیزانی که هم‌چون برگ‌های زرد پاییزی یکی پس از دیگری برخاک افتادند، اما شما برای نجاتشان خوب تلاش نکردید.  همه می‌دانیم که دیر یا زود، این روزهای سخت می‌گذرد، ولی هیچ‌کس هرگز درد و رنج این‌روزها را فراموش نخواهد ‌کرد. زمانه اگر چه ناجی خوبی نیست، اما قاضی خوبی‌ است. 
چه خوش گفت صائب تبریزی:  «ز فکر رزق، جهان یک دل پریشان است خمیرمایه‌ی غم‌ها، همین غم نان است...»
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها