فشارخون بالا؛ تهدیدی جدی برای سلامتی


نویسنده: راضیه نیرومند

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است. این بیماری هم چنین یک بیماری ارثی است که می تواند از والدین مبتلا به بیماری فشارخون بالا به ارث برسد.
به گزارش صبح ساحل، بیماری های قلبی عروقی یکی از اولین علت های مرگ در سراسر جهان است و فشارخون بالا نیز یکی از دلایل عمده حمله قلبی و سکته است . يكي از موانع مهم در كنترل مؤثر فشارخون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن ميزان فشارخون خودشان است. فشار خون بالا تهدید جدی محسوب می شود زیرا باعث می شود قلب شدید تر کار کند که نیازآن به اکسیژن را افزایش داده در ایجاد آنژین دخالت دارد. به طوریکه تقریبا از هر سه نفر یک فرد به آن مبتلا می شود و سالانه 100 هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به فشارخون بالا جان خود را از دست می دهند .

 راه حل ساده؛ اندازه گیری منظم فشارخون

 در بیماران جوان‌تر این بیماری در مردان شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.طبق آمار در دنیا، از هر 10 نفر، 3 نفر از فشارخون بالا رنج میبرند. تقریبا" 1.8 بیلیون نفر از مردم جهان مبتلا به این بیماری هستند و حدود 50 % آنها کاملا از وضعیت خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند هیچ دارویی دریافت نمی کنند. اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد. فشارخون بالا یک وضعیت تهدید کننده زندگی است . لذا باید آگاهی جامعه را در این خصوص با روش های مختلف بالا برد.علائم و نشانه های فشار خون بالا:اضطراب ،عرق کردن،گردن درد،استفراغ،سردرد و سرگیجه  و مشکلات خواب هستند. فشارخون نرمال 12/80 ، فشارخون بالا 140/90 و فشارخون در مرحله بحرانی180/110 است. روش های پیشگیری از فشار خون بالا :کاهش وزن ،کاهش اضطراب،قطع مصرف الکل و سیگار،پیاده روی روزانه به مدت30 دقیقه،اصلاح تغذیه است. براي پيشگيري از اين بيماري و مرگ ناشی از آن ها راهبرد ها و راهکارهای زيادي اندیشیده شده است و عقاید و طرح های زیادی برای رفع این مشکل در هر کشور وجود دارد.یکی از این راههای ساده اندازه گیری منظم فشارخون در فواصل 6ماهه در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج و شناسایی به موقع این بیماری است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها