ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر


نویسنده: راضیه نیرومند

روز اول ماه ذی القعده، در تقویم ملی کشور، روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) نامگذاری شده است. حضرت معصومه (س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافتند که پدر، مادر و فرزندان، همه به فضائل اخلاقی آراسته بودند. پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند.

       

علت نامگذاری روز دختر چیست؟

سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده‌است؛ نامگذاری‌ای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجردش دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌ ویژه شیعه اهل بیت است

          .   

تاریخ دقیق روز دختر

روز دختر در ایران، اول ماه ذی القعده، زادروز حضرت فاطمه معصومه (س) است و به علت قمری بودن تاریخ تولد حضرت فاطمه معصومه (س) در ایران روز دختر تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است. این اتفاق به این خاطر می افتد که تعداد روزهای ماه قمری 354 روز است و تعداد روز های شمسی 365 روز؛ که در سال کبیسه به 366 روز نیز تغییر پیدا می کند. از این رو روز های ماه قمری با روزهای ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال 11 روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند

   . 

از تولد تا شهادت

 حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزد برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) پرورش یافتند زیرا در سال ولادت ایشان، پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام به دستور هارون عباسی به زندان منتقل شدند و سپس در سال 183 هجری به شهادت رسیدند. هنگامی که مامون، حضرت امام رضا (علیه السلام) را به خراسان فراخواند، حضرت معصومه (سلام الله علیها) برای دیدار با برادرشان عزم سفر نمودند. بالاخص این که حضرت امام رضا (علیه السلام) خاندان خود را از شهادت خویش در این سفر آگاه نموده بودند ولی به دلیل سختیهای سفر بیمار شدند و ایشان را به شهر قم منتقل نمودند و حضرت معصومه (سلام الله علیها) پس از هفده روز یعنی در روز دهم ربیع الثانی 201 هجری ، چشم از جهان فروبست.

      

زیارتگاه حضرت فاطمه معصومه (س)

حضرت معصومه (س) در شهر قم دار فانی را وداع گفت. حرم حضرت معصومه (س) دومین زیارتگاه مهم مذهبی کشور و از مکان های دیدنی قم است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت. حرم حضرت معصومه (س) از بخش‌های مختلفی نظیر کتابخانه، موزه، صحن، شبستان و... تشکیل شده است که اکثر آن‌ها مزین به مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌ هستند. شاید جالب باشد که مشاهیری همچون پروین اعتصامی، شهید مطهری، علامه طباطبائی، آیت‌ الله بهجت و تعدادی از شاهان صفوی و قاجار، در این حرم دفن شده‌اند.

منبع:ایرنا/آلامتو/کجارو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها