آیا گرده افشانی گیاهان باعث چرخش ویروس کرونا می شود؟


نویسنده: راضیه نیرومند

گرده‌افشانی به وسیله حشرات، باد یا طرق دیگر منتقل می‌شود. هر دانه گرده می‌تواند صد‌ها ذره ویروس را حمل کند و هر درخت به تنهایی می‌تواند هزار و پانصد دانه گرده را در هر متر مکعب در هوا آزاد کند. مطالعه ای به رهبری «دابوک» و «دیمیتریس دریکاکیس» از دانشگاه نیکوزیا در قبرس نشان می‌دهد که بین میزان ابتلا به ویروس کرونا و غلظت گرده‌ها در هوا رابطه وجود دارد. قرار گرفتن در معرض گرده گل و گیاه، خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش میدهد. این گرده‌ها با تداخل در کار پروتئین‌هایی که واکنش های آنتی ویروسی را در پوشش سلول‌های مجاری تنفسی نشان می دهند، می تواند افراد مستعدِ ابتلا به گروهی از ویروس‌های تنفسی را درگیر کند . 
موارد ابتلا معمولا چهار روز پس از افزایش شمار گرده‌ریزی گل‌ها افزایش می یابد؛ به طوری که چنانچه قرنطینه‌ای وجود نداشته باشد، میزان عفونت به طور متوسط حدود 4 درصد به ازای هر 100 دانه گرده در یک متر مکعب هوا افزایش می یابد. اما اعمال قرنطینه‌های به موقع، این مقدار را تا حدود نصف کاهش می دهد.دانشمندان اعلام کردهاند که براساس مطالعات جدید، گرده‌افشانی درختان ممکن است باعث انتشار سریع‌تر ذرات منتقل شده در هوا از ویروس کرونا شود که این امر پایبندی به قانون فاصله اجتماعی و فاصله دو متر حتی در فضای باز را ضروری می‌کند.
ذرات ویروسی که پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده در هوا معلق می‌شوند، می‌توانند به ذرات گرده‌ای درختان که به واسطه نسیم پخش می‌شوند متصل شوند. هنگامی که شخصی این گرده را استشمام می‌کند، خطر انتقال ویروس از طریق هوا، به ویژه در محیط‌های شلوغ وجود دارد. همچنین درصورتی که افرادِ حامل گل، به کووید-19 مبتلا باشند و روی گل و گیاهان عطسه یا سرفه کنند یا حتی آنها را بو بکشند،  این امکان وجود دارد که ویروس روی سطح گیاهان، برگ‌ها، گل‌ها، ساقه‌ها و حتی ظرف و جعبه حاوی گل‌ها باقی بماند. محققان بر این باورند که  خطر گرده‌ها برای افزایش ابتلا به کرونا تنها مبتلایان به حساسیت‌های فصلی به گرده‌ها را نشانه نمی رود و حتی گرده‌هایی هم که در حالت معمول واکنش حساسیت‌زا ایجاد نمی کنند، ممکن است با افزایش بروز کووید- 19 در ارتباط باشند.
منابع: قدس آنلاین/ پارسینه/ آخرین خبر

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها