وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بندرعباس:

ما حق نداریم یک ریال از پول مردم را بدون کارشناسی خرج کنیم



 صبح ساحل ، اقتصادی -  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: نباید با نگاه مقطعی در زمینه اشتغال و تولید تصمیم بگیریم و اگر برای اشتغال تدبیر نشود با مشکلات اجتماعی فوق العاده زیادی روبروی می شویم.علی ربیعی که در نشست شورای اشتغال  و سرمایه گذاری  استان در بندرعباس سخن می گفت  ادامه داد:باید با افزایش ظرفیت و تزریق نقدینگی میزان اشتغال را افزایش داد چرا که  در کوتاه مدت ضمن حفظ سطح اشتغال و افزایش میزان ظرفیت، با استفاده از صنایع موجود و یا تکمیل صنایع زمینه ایجاد اشتغال پایدار را به وجود آورد.وی افزود:فرصت آزمون و خطا نداریم، ما حق نداریم یک ریال از پول مردم را بدون کارشناسی خرج کنیم. ربیعی اضافه کرد:در دورانی که با سختی یارانه مردم تأمین می شود  ملت باید هزینه عزت خود را بدهد  هزینه بی تدبیری  مسوولان را ندهد. وی با اشاره به تلاش دولت برای مهار تورم و بیکاری در کشورتصریح کرد:  باید به روشی پیش برویم که حمایت کارگر و هم کار لطمئه نبیند ربیعی در ادامه با بیان اینکه  تاکنون یک گزارش مسنجم که نقش قانون کار را در ترمز تولید نشان دهد ندیده ام عنوان نمود: قوانین کار بالای 80 درصد به نفع کارفرما  تنظیم شده  که  این امر به بحران‌های اجتماعی دامن زده است. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از سیاستهای اصلی رییس جمهور  را کنترل و مهار تورم دانست  وبا اشاره به پرداخت یارانه مستقیم به مردم گفت: یارانه مستقیم مشکلات ما را حل نکرد ، این سیاست غلطی بود که پول را از یک جیب در آورد و به جیب دیگر واریز نمود یارانه‌ها بلایی به سر کشور آورد که نه تنها بنیان‌های اقتصادی بلکه مسائل فرهنگی اجتماعی را با مخاطره روبه‌رو کرد و کرامت انسانی را بهم زد.ربیعی  ادامه داد: با این تورم و کمبود اعتبارات  باید به اندازه دو و سه نسل خوب کار کنیم که بتوانیم پاسخ گوی مردم  باشیم.

 

از ظرفیت بخش خصوصی به طور جدی استفاده نشده است

 استاندار هرمزگان  گفت: موانع بخش خصوصی را جدی بگیریم و برای حضور  سرمایه گذاران خارج از کشور  زمینه مناسب را فراهم نماییم. جاسم جادری در این نشست افزود:موافقیم که اقتصاد کشور بدون منابع دولتی به حرکت درآید  وبه  فضای کسب و کار با مشارکت بخش خصوصی اولویت داده شود. وی با بیان اینکه عزم خود را براي اينكه بخش خصوصي  وارد عرصه كسب شود جزم نمودیم گفت:از ظرفیت بخش خصوصی به طور جدی استفاده نشده است و بایدفضای کسب و کار استان با پتانسیل بخش خصوصی متحول گردد .  جادری صدور مجوز را یکی از موانع و امور به تعویق انداختن سرمایه در کشور دانست و ادامه داد:نزدیک به بیش از  20 اداره و سازمان مختلف هستند كه براي ارايه مجوز به بخش خصوصي  مراجعه می کنند ولی آنها هرکدام ساز خود را می زنند و براي ورود بخش خصوصي به عرصه كسب و كار استان کار گره می خورد.ریاست کارگروه اشتغال و سرمیه گذاری هرمزگان تصریح کرد: باید به سمت حذف مقررات زاید در زمينه سرمايه گذاري برویم. اکنون  80 هزار میلیارد تومان مطالبات بانکهاي عامل از مردم است وبانک‌ها برای اعطای تسهیلات نیز مشکلات خود را دارند و اگر چرخه درست کار نکند بانک‌ها قادر به اعطای تسهیلات نخواهند بود. ربیعی با بیان اینکه دولت در سال آینده به دلیل سیاستهای مدبرانه و هدفمندی یارانه است گفت: تا الان 170 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی پرداخت شده که 70 هزار میلیارد تومان از پول مصرف انرژی است و 100 هزار میلیارد از کیسه دولت خرج شده است. استاندار هرمزگان به نقش مهم صنایع دستی در سرمایه کشور اشاره  و عنوان کرد: باید به سمت تقویت صنایع دستی خانگی و سوق دادن جوانان با هدف صادرات فعال  برویم  چرا  که مردم هندوستان با همین صنایع دستی بخش اعظمی از سرمایه کشورشان را تامین می‌کنند.

 باید فرصت های سرمایه گذاری را پاس بداریم

محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نجات کشورباید فرصت های سرمایه گذاری را پاس بداریم  موانع تولید را برطرف کنیم. وی افزود:بحران تصمیم گیری و مدیریت  موانع جدی کار برای ماست  و باید رویکرد اقتصاد بخش خصوصی تقویت شود.آشوری با بیان اینکه  نیازمند تغییر رویکرد سیاست اشتغال در کشورهستیم افزود:تمام زیر ساختها در بندرعباس و پیرامون این مرکز استان شکل گرفته و  گلایه از توزیع نامناسب اعتبارات در سطح استان  است که توزیع کمی و کیفی با چانه زنی در کشور انجام می گیرد. وی آمار بیکاری را دچار آشفتگی جدی دانست و گفت: در طول سال آمار نرخ  بیکاری در هرمزگان 8/11 درصد  بیان شده بود این در حالی است که در پاییز امسال این آمار 8/5 ذکر نمودن که باید در این مورد مطالعه انجام گیرد وپشت این ادعا باید منطق باشد. نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی از نقش استاندار در تصمیم گیری های استان مطالبی ایراد نمود و ابراز داشت:استاندار باید امین حکومت باشدو اگر تصمیمی گرفته شود همه به تصمیم او احترام بگذارند. 

سهم اشتغال بومی

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان دیگر سخنران این نشست بود که وی در خصوص اشتغال و موانع آن در استان مطالبی ایراد نمود و گفت:صنایع تشکیل شده در استان در راستای ایجاد اشتغال  است که  باید این امر  در جامعه لمس شود. وی  واقعیت آمار  بیکاری هرمزگانی ها را مطالبات  جوانان از مسوولان در زمینه اشتغال دانست و افزود: چرا یک جوان هرمزگانی برای شغل به کشورهای حاشیه خلیج فارس برود .جباری  افزود: سهم اشتغال بومی ما کجاست و باید  40 تا 50 درصد نیروی فارغ التحصیل متخصص جذب کنند  در اشتغال حرف دل مردم را بزنیم.

 استان دارای ظرفیت های ویژه

ابوالقاسم جراره  نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت بالای اشتغال و تولید سخن گفت و افزود:ولی آنچه شاهد هستیم متاسفانه هرمزگانی ها از این پتانسیل بهره خاصی نبردند. وی با اشاره به تورم و بحران بودجه گفت: با توجه به اینکه کشور با بحران مالی و فروش نفت با مشکل روبرو است، باید فضای ایجاد اشتغال درصنایع بالادستی وپایین دستی توجه بیشتری شود. جراره با انتقاد از حضور نیروهای چینی در بازار قشم گفت: چینی ها بازار را قبضه کردند و باید چاره اندیشی کرد تا بومی استان از ظرفیت بازار استفاده کند.

نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان  

 مدیر کل اداره تعاون ، کار و امور اجتماعی هرمزگان در این کارگروه از بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان خبر داد. بهروز اکرمی  گفت:در گذشته هرمزگان را به عنوان استانهای محروم می نامیدند که هر چند محروم نبودبلکه  برخوردار از عرصه ها بود که به فعلیت نرسیده و بالقوه بود.وی افزود:  نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بالا به دلیل عدم تناسب رشته های آموزش های عالی در استان  با تخصص های مورد نیاز در بازار کار به ویژه در بخش صنعت است که  برای حل بیکاری نیازمند راهکار اجرایی هستیم. اکرمی اضافه کرد ؛  باید در ایجاد اشتغال سرمایه گذاری شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها