آیا خالق بیت کوین مشخص شد؟


نویسنده: مریم دهقان

از همان ابتدای خلق بیت کوین به عنوان اولین ارز رمزگذاری شده، هویت ناشناس خالق بیت کوین که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جوامع علمی معرفی شده، مجهول بوده است. اما از سال 2016 یک برنامه نویس بازنشسته انگلیسی به نام "کریگ رایت" مدعی شد که ساتوشی ناکوتو است.

     

به گزارش صبح ساحل، در آن زمان موضوع مالکیت یک میلیون بیت کوین (به ارزش روز بیش از 50 میلیارد دلار) نیز مطرح شد و کریگ رایت سال‌هاست که قصد دارد با اثبات ساتوشی ناکاموتو بودنش این بیت کوین ها را به دست آورد.

 

  

در همین حال اخیرا یک پرونده قضایی در آمریکا به جریان افتاده است که در آن خانواده یک مرد متوفی به نام "دیوید کلیمن" از شریک تجاری سابقش، کریگ رایت، برای تعین تکلیف دارایی‌های مشترکش با رایت شکایت کرده است. نتیجه این بخش دادگاه پرداخت غرامت صد میلیون دلاری توسط آقای رایت به خانواده شریک متوفی خود شد. این جریمه برای استفاده بدون مجوز از وجوه مشترک با کلیمن از طرف دادگاه تعیین شد.

هیئت منصفه دادگاه فلوریدا همچنین اعلام کرد که دیوید کلیمن در راه اندازی شبکه بیت کوین نقشی که خانواده‌اش ادعا می‌کنند را نداشته و به همین دلیل نیز نمی‌‌تواند نیمی از ۱.۱ میلیون بیت کوین را برداشت کند. رایت در این بخش دادگاه پیروز میدان شد. هیئت منصفه دادگاه همچنین اکثر ادعاها علیه کریگ رایت را رد کرد و احتمال تایید اینکه خالق بیت کوین کریگ استیون رایت باشد کمی قوت گرفته است. در حالی که رایت سال‌هاست که با سماجت بر ادعای خود پافشاری می‌کند اما اکثر فعالان رمزارز روی خوش به این ادعا نشان نداده‌ و آن‌را رد می‌کنند. یکی از مهمترین ردیه‌ها بر این ادعا در یادداشتی طولانی توسط «جیمسون لوپ»، مدیر کاسا و متخصص امنیت سایبری در سال ۲۰۱۹ مطرح شد. وی به طور مفصل به مواردی اشاره کرد که خلاف ادعای رایت را اثبات می‌کنند.

از آن زمان شواهد بیشتری هم علیه رایت مطرح شد؛ برای مثال ظاهرا وی دستکم کنترل آدرس ۱۴۵ بیت‌کوین مورد ادعا را در اختیار ندارد چرا که در سال ۲۰۲۰ از آدرس کلیدهای خصوصی این بیت‌کوین‌ها برای تایید پیامی با این مضمون استفاده شد: «رایت یک دروغگوی فریبکار است.»

   

   

افشای هویت خالق بیت‌کوین و اثبات اینکه رایت یک میلیون بیت‌کوین در اختیار دارد، بازار بیت‌کوین و به تبع آن تمامی رمزارزهای دیگر را دچار تلاطم گسترده‌ای خواهد کرد. پس از این جهت این مساله برای دنیا مهم است و تا اثبات یا رد کامل آن فعالین حوزه رمزارز به آن توجه ویژه‌ای خواهند داشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها