آیا اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی‌تر خواهد شد؟


نویسنده: مریم دهقان

اکثر معامله‌گران دریافته‌اند که قیمت اتریوم (ETH) برای ماه‌های متوالی از بیت‌کوین (BTC) بهتر عمل کرده است و نسبت ETH/BTC در سال 2021 بیش از 230 درصد افزایش یافته است همچنین اخیراً در 9 دسامبر این نسبت به بالاترین سطح (0.089 BTC)رسیده است.

    آیا اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی‌تر خواهد شد؟

       

به گزارش کوین تلگراف، ارزش بازار 490 میلیارد دلاری اتریوم در حال حاضر 54 درصد ارزش بازار 903 میلیارد دلاری بیت کوین است. این نسبت سال 2020فقط 15٪ بود، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تغییر خوبی رخ داده است. توصیه می‌شود تحلیلگران به جای تحلیل منطق حرکت کوین‌ها یا پیش بینی اهداف قیمتی آن‌ها، ساختار بازار هر کوین را به صورت جداگانه بررسی کنند. به عنوان مثال، اینکه قراردادهای آتی در هر دو کوین روند مشابهی دارد یا نه؟ و یا اینکه نسبت معامله‌گران بلند مدت به کوتاه مدت چگونه است؛ مهمترین معیارهایی که به ما نشان می‌دهد آیا یک حرکت قدرتمند ادامه دارد یا خیر.

 

  

قراردادهای آتی به نفع اتریوم است

قراردادهای آتی سه ماهه، ابزار ترجیحی نهنگ‌ها و آربیتراژ [1]کنندگان هستند، اما به دلیل تاریخ تسویه آن‌ها و تفاوت قیمت با بازارهای نقدی، ممکن است برای معامله گران خرده فروشی پیچیده به نظر برسد. با این حال، مهمترین مزیت این قراردادهای سه ماهه عدم وجود نرخ نوسان مالی است.این ابزارها معمولاً اندکی بالاتر از قیمت‌های لحظه‌ای بازار معامله می‌شوند، که نشان می‌دهد فروشندگان پول بیشتری برای نگه‌داشتن تسویه طولانی‌تر درخواست می‌کنند. در نتیجه، قراردادهای آتی باید با 5 تا 15 درصد حق بیمه سالانه در بازار معامله شوند. این وضعیت به عنوان "contango[2]" شناخته می شود و مختص بازار کریپتو نیست.

   

  

   آیا اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی‌تر خواهد شد؟
 

 

    

اساس معاملات آتی بیت کوین و اتریوم

پس از مقایسه هر دو نمودار، می‌بینیم که معاملات آتی بیت کوین با میانگین 2.6 درصد حق بیمه سالانه برای مارس 2022 و 4.4 درصد برای ژوئن 2022 معامله می‌شود. این معیار برای اتریوم 2.9 درصد و 5 درصد است. در نتیجه، مشخص می‌شود که نهنگ‌ها و آربیتراژرها خواهان حق بیمه بیشتری برای اتریوم هستند و این یک شاخص صعودی و مثبت برای اتریوم است.

 

نسبت معامله گران بلند مدت به کوتاه مدت بیت کوین کاهش یافت

برای اندازه‌گیری مؤثر نحوه قرارگیری معامله‌گران حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران باید نسبت بلند مدت به کوتاه مدت معامله‌گران برتر را در صرافی‌های تاپ کریپتو بررسی کنند. این معیار با جمع‌آوری داده‌ها از چندین صرافی، دید وسیع‌تری از موقعیت خالص مؤثر معامله‌گران (traders' effective net position) ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که صرافی‌ها داده‌های معامله‌گران برتر را به‌صورت متفاوتی جمع‌آوری می‌کنند، زیرا راه‌های متعددی برای اندازه‌گیری آن (net exposure) وجود دارد. بنابراین، هر گونه مقایسه بین ارائه دهندگان مختلف باید بر اساس درصد تغییرات به جای اعداد مطلق انجام شود.

      

  

    آیا اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی‌تر خواهد شد؟

   

   


نسبت معامله گران بلند مدت به کوتاه مدت بیت کوین در حال حاضر به طور میانگین  1.21 است که از عدد 1.39 در 5 دسامبر کاهش یافته است. در مقایسه با رقم 1.59 از دو هفته قبل، این نسبت نشان می دهد که خریداران (لانگ) 24 درصد پوزیشن لانگ خود را کاهش داده اند. (عدد مطلق اهمیت کمتری نسبت به تغییر کلی در بازه زمانی دارد.)

   

    

     آیا اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی‌تر خواهد شد؟

    

در همین حال، نهنگ‌های اتریوم و آربیتراژ کنندگان، تغییر مثبت را نسبت به 5 دسامبر نشان می‌دهند، نسبت معامله گران بلند مدت به کوتاه از 1.0 به 1.16 رسید. در مقایسه میانگین داده‌های 25 نوامبر، خریداران بلند مدت به کوتاه مدت اتریوم 20 درصد کاهش یافته اند.

داده ها نشان می دهد که معامله گران اتریوم نسبت به معامله‌گران بیت کوین اعتماد به نفس بیشتری دارند

داده های کنونی به نفع اتریوم است. بهبود معاملات بلند مدت به کوتاه مدت معامله گران برتر از 5 اکتبر نشانه خوبی است.

سرمایه گذاران بیت کوین ممکن است هنوز اعتماد به نفس کافی نداشته باشند زیرا قیمت بیت کوین نسبت به 10 نوامبر 31 درصد کاهش یافته است. (منظور 69000 دلار است). با این حال، با قضاوت بر اساس حق بیمه آتی و داده های بلند مدت نسبت به کوتاه مدت ، به نظر می رسد اتریوم قدرت کافی برای ادامه عملکرد بهتر را داشته باشد.[3]

 

ترجمه: مریم دهقان


[1] آربیتراژ به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است. به عبارتی سود آربیتراژی زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در دو بازار مختلف یا در مواردی خاص در دو قالب متفاوت عرضه می‌شود اما قیمت‌های یکسانی ندارد. وجود آربیتراژ نتیجه ناکارآمد بودن بازار است و مکانیزمی ایجاد می‌کند که موجب می‌شود قیمت‌ها به طرز قابل‌توجهی از ارزش منصفانه و واقعی‌شان در درازمدت منحرف نشوند.

 

[2] Contango: هزینه دیر کرد خرید

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها