خطر اتمی چرنوبیل را تهدید می‌کند؟



نیروهای روسیه وارد چرنوبیل شدند که به گفته رئیس جمهوری اوکراین، نظامیان روس به دنبال تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در استان کی‌یف هستند.

 

به گزارش صبح ساحل، روسیه بامداد امروز، ۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و چند شهر این کشور را مورد حمله قرار داد.

براساس اعلام وزارت کشور اوکراین، سربازان روس از بلاروس وارد ایستگاه راکتور هسته‌‎ای چرنوبیل شدند.

 

روس‌ها درصدد تصرف چرنوبیل هستند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که نظامیان روس به دنبال تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند.

رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد: جنگ شدید می‌تواند منجر به مختل شدن زباله‌های هسته‌ای شود و این امر کل اروپا را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری گزارش دادند که نظامیان روس عصر امروز وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل استان کی‌یف شده‌اند.

 

خطر تشعشعات اتمی در چرنوبیل

ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC: مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی ست با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا.

وزارت خارجه اوکراین هم هشدار داده حمله روسیه می‌تواند «یک فاجعه زیست‌محیطی دیگر ایجاد کند».

 

تکرار تاریخ در فاجعه چرنوبیل؟

با گذشت بیش از سی سال، همچنان تأثیرات انسانی و زیست محیطی این فاجعه پابرجاست.

سریالی کوتاه به نام چرنوبیل، تا حدی توانست بار دیگر توجه‌ها را به سوی بدترین حادثه نیروگاه هسته‌ای جهان جلب کند.

حادثه‌ای که در هنگام باز شدن هسته راکتور نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین دنیا را در بهت و حیرت فرو برد. بسیاری از رخداد‌های آن روز سرنوشت ساز به خوبی در این سریال به نمایش درآمد.

از متروکه به جا ماندن شهر پریپیات تا ممنوعه شدن منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ مایل مربع. همچنین طی سه ماه پس از فاجعه، بیش از ۳۰ نفر در اثر عوارض حاد رادیواکتیوی جان خود را از دست دادند.

پیامد‌های این فاجعه محدود به همان روز‌ها نشد و در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز وقایع عجیبی رخ داد. در این گزارش به مواردی که به نحوی نشأت گرفته از حادثه چرنوبیل است، خواهیم پرداخت.

 

منبع: ایسنا، بورسان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها