آیا به تمام حساب‌های دارنده دستگاه پوز مالیات تعلق می‌گیرد؟



برای بسیاری از افراد سوال است که آیا بابت پولی که وارد حساب شخصی مادیشان می‌شود یا حسابی که گردش مالی دارد اما به کارت‌خوان متصل نیست، باید مالیات پرداخت کند؟

به طور کلی، اگر شخصی حساب بانکی داشته و در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده باشد، تمامی شرکت‌هایی که به نام‌ او باشد، جزو اتحادیه اصناف و سازمان نظام محسوب می‌شود. از طرفی در سامانه مالیاتی، حساب بانکی که از آن شخص خواسته شده، وارد کرده است. حال اگر در اظهارنامه مالیاتی هیچ اطلاعاتی از گردش بانکی معرفی شده در سامانه مالیاتی صورت نگرفته باشد، اداره مالیات مجوز قانونی دارد که به صورت آنلاین به اطلاعات شخص دسترسی پیدا کند و اطلاعات بانکی را استخراج کند. در آن زمان، اگر شخص ورودی حساب بانکی داشته باشد به‌عنوان کتمان درآمد محسوب می‌شود. طبق قانون به حساب‌های بانکی تمام مودیان مالیاتی رسیدگی می‌شود، وقتی شما پرونده مالیاتی دارید مطمئن باشید اگر به پرونده‌های خود رسیدگی نکنید، خود اداره شروع به بررسی تمام حساب‌های بانکی شما خواهد کرد. یکی از شهروندان بندرعباس سوال مالیاتی مبنی بر اینکه «برادرم طی دو سال، ۹۰ میلیون تومان پول در حساب بانکی‌اش جابهجا شده و الان نزدیک به یک سال است که جلوی حساب او را بسته‌اند. با این وجود، الان هم اعلام کردند چون گردش حساب داشتی باید مالیات حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان پرداخت کنی. آیا چنین چیزی وجود دارد؟ مالیات که همراه با هر تراکنش از حساب کم می‌شود، این پول دیگر بابت چیست»؟ را به روزنامه صبح ساحل ارسال کردند که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. به دلیل نبود وکیل خوب برای رسیدگی و بررسی به چنین پرونده مالیاتی یا عدم پیگیری خوده شخص، این‌گونه موارد پیش خواهد آمد. از طرفی اظهار نامه‌ای که ارسال می‌شود، گواهی می‌دهد که حساب‌های بانکی از طریق بانک مرکزی بررسی و به سامانه مالیاتی ارائه شده اما این شخص خبر نداشته که مالیات دنبال بررسی و استخراج واقعی درآمدشان است.

 در تهران بیش از ۱۰ سال است که این روش درحال انجام اما در استان هرمزگان جدیداً به وقوع پیوسته است. بنابراین اداره طبق بخشنامه این کار را انجام می‌دهد. حتی اسناد ده سال گذشته برخی از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی مجوز و بخشنامه وجود دارد و در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، درنتیجه، این کار غیر قانونی و من درآوردی نیست. اما راهکار چیست؟ برای مهلت گرفتن پرداخت آن، اگر ضمانت بانکی یا سند ملکی در بندرعباس دارد، تحویل دهد و در این زمان، به دنبال برطرف شدن مشکلات‌اش باشد. باید ثابت کند که ورودی بانک‌ها بابت چه موضوعی بوده و منبع درآمد نبوده‌است. همچنین ماده 251 می‌تواند در این موضوع کمک کند. از طرفی، با مراجعه به دادستانی انتظامی مالیاتی استان خواستار بررسی پرونده  شود. داشتن یک وکیل مالیاتی خبره یا یک کارشناس نیز حائز اهمیت است؛ زیرا وکیل مالیاتی می‌تواند با مطالعه پرونده گزارشی را ارائه دهد و سریع‌ترین راه‌حل برای پرداخت‌ها و وجوه تعیین‌شده مالیاتی را پیدا کند.  روزنامه صبح ساحل در نظر دارد که پاسخ سوالات حقوقی و مالیاتی شما را به صورت رایگان پاسخ دهد و با ارائه راهکارهای قانونی، مشکلات حقوقی شما را برطرف سازد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی روزنامه، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

شیرین زردشتی، وکیل مالیاتی  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها