سهم 11 درصدی هرمزگان از تولید خرمای کشور



رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: استان هرمزگان با تولید 165 هزار تنی، بالغ بر 11 درصد از تولید خرمای کشور را تامین‌کند که در تلاش هستیم این میزان افزایش یابد.

به گزارش صبح ساحل، «عباس مویدی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان صبح امروز (چهارم اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران، با تشریح برنامه‌های جهاد کشاورزی هرمزگان در سال جدید گفت: استان هرمزگان با دارا بودن ۳۴ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات بیش از ۱۳ درصد نخلستان‌های کشور را در خود جای داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: از کل میزان تولید خرمای استان بالغ بر ۹۰ هزار تن به صورت فراوری و مصرف تازه خوری است و ۵۰ هزار تن نیز در بخش صنعتی مصرف می‌شود. 

مویدی با اشاره به تنوع ارقام خرما در استان هرمزگان تصریح کرد: ۵۰ رقم خرما در هرمزگان وجود دارد که حدود ۲۰ نوع از این ارقام تجاری سازی و مابقی در بخش صنعت استفاده می شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: بالغ بر۳۰ هزار تن خرما از ارقام برند تجاری پیارم و خاصویی و ارقام صادراتی برحی، خنیزی، کریته، مرداسنگ و مضافتی به ارزش ۴۰ میلیون دلار صادر شده است. وی بر اصلاح و نوسازی باغات به ویژه نخلستان های استان اشاره و بیان کرد: این طرح از محل اعتبارات استانی و ملی با پرداخت یارانه پاجوش خرما به باغداران، پرداخت تسهیلات و کمک های اعتبارات، توسعه صنایع جانبی و تبدیلی و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه ارقام تجاری خرما در منطقه نظیر رقم مجول اجرا خواهد شد.

مویدی در ادامه از شناسایی باغات پیر و فرسوده و اجرای طرح تجمیع باغات و حذف درختان پیر و باز گرداندن نخیلات قدیمی به چرخه تولید خبرداد و گفت: سطح کل باغات استان بالغ بر ۷۹ هزار هکتار است که از این میزان، سالانه ۶۵۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها