اسلام باوقار عضو شورای شهر بندرعباس :

فوتبال در هرمزگان به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است



صبح ساحل- ورزشی ، وضعیت تیر و کمان در استان، نگاه شورا به ورزش حرفه ای در شهرداری و نگاه سیاسی برخی از جریانات سیاسی استان به فوتبال از جمله موضوعاتی است که عضو شورای شهر بندرعباس و رئیس هیات تیر و کمان هرمزگان مطرح کرد.به گزارش مهر، فوتبال به عنوان یکی از ورزش های پر طرفدار همیشه در تیر رس رسانه ها بوده و در بسیاری از موارد تاثیر مستقیمی در زندگی مردم گذاشته است. در سال های اخیر هم استان هرمزگان با دارا بودن دو تیم در لیگ یک کشور و در یک مقطع کوتاه یک ساله در لیگ برتر توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما نبود زیرساخت های ورزشی، عدم تجربه مدیران و مسئولان استانی در هدایت تیم های ورزشی موجب شده تا پیشرفت خاصی حاصل نشود.شهرداری بندرعباس نهادی اجتماعی که بیشتر وظیفه مدیریت شهری را بر عهده دارد در زمان یکی از شهرداران سابق اقدام به تیمداری کرد و در مدت هشت سال اخیر هیچ گونه دستاورد ورزشی قابل دفاعی کسب نکرده اما تاثیر برخی جریانات فکری و سیاسی در مجموعه شهرداری موجب شد تا تغییرات شهرداران هیچ گونه خللی در عدم تیمداری این مجموعه به وجود نیاورد. حضور بازیکنان و مربیان در میتینگ های تبلیغاتی برخی کاندیداهای مجلس شائبه سیاسی بودن تیم فوتبال در شهرداری را بیشتر از گذشته کرد تا جای که یکی از مدیران کل سابق در استان هرمزگان  با اظهاراتی درباره خرج های بی حساب یکی از نمایندگان در این تیم فوتبال نگاه ها را نسبت به اداره تیم فوتبال شهرداری حساس کرد.در این راستا از اسلام باوقار عضو شورای شهر بندرعباس، مشاور ورزشی استاندار هرمزگان و رئیس هیات تیر و کمان استان دعوت کردیم تا در مورد مسائل مختلف ورزشی به خصوص فوتبال گفت گو کنیم .

 به عنوان اولین سئوال از وی در مورد عملکرد سال 92هیات تیراندازی با کمان پرسیدیم؟

 علیرغم مشکلات مالی متعدد در سال 92 توانستیم 4 اعزام به مسابقات کشوری داشته باشیم که دو اعزام مربوط به گروه سنی بزرگسالان و دو اعزام دیگر مربوط به جوانان و نوجوانان بود که تمام اعزام ها با هزینه شخصی بنده انجام شد. دلیل آن هم عدم تخصیص اعتبار مناسب به هیات تیر و کمان استان از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان  بود. نه این که اداره ورزش وجوانان استان هرمزگان نخواست کمک کند بلکه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات استانی و ملی بود.

همچنین توانستیم با کمک شهرداری بندرعباس همایشی در خصوص تیر اندازی با کمان در شهر بندرعباس برگزار کنیم. در سال 92 مربیان تیر با کمان را برای ارتقا درجه و دانش علمی جهت شرکت در کلاس های فدراسیون تیراندازی با کمان به تهران اعزام کردیم. همچنین با کمک دانشور مدیرکل اداره ورزش وجوانان استان زمین هفت تیر را که دو سال تعطیل بود مجددا راه اندازی کنیم و در اختیار ورزشکاران قرار دهیم.

برنامه شما برای سال 93 برای تیر اندازی با کمان چیست؟

در سال 93 با برنامه ریزی سعی در تحقق برنامه جامع تدوین شده داریم. حضور برای اولین بار در لیگ برتر با کمک شهرداری بندرعباس چون به نام باشگاه شهرداری بندرعباس در این مسابقات شرکت می کنیم. حضور در لیگ برتر تیرو کمان موجب افزایش انگیزه ورزشکاران هرمزگانی می شود. با شرکت در این مسابقات تجربیات بیشتری کسب خواهیم کردهمچنین ورزشکاران هرمزگانی فرصت راه یابی به تیم ملی را هم خواهند داشت.

شرکت در تورنمنت های ملی و حتی برگزاری مسابقات چند جانبه از برنامه های هیات تیر و کمان استان در سال جاری است و امیدواریم بتوانیم انگیزه جوانان علاقمند به این رشته ورزشی را بیشتر کنیم و شاهد استقبال خانواده ها هم از این ورزش شاد و مفرح باشیم. ورزش تیراندازی با کمان مظلوم واقع شده است. ورزش تیراندازی هزینه زیادی در بردارد به طور مثال هزینه یک کمان 10میلیون تومان است من یک خواهش دارم از اداره ها و نهادها که به کمک همدیگر باشگاه تاسیس کنند اگر نمی شود حداقل برای پرسنل خودشان این ورزش را راه اندازی کند چون این ورزش یک ورزش شاد و مفرح است.

 آیا شما فقط هدفتان شهر بندرعباس است یا برای همه استان برنامه دارید؟

ما فعلا تنها پایگاهمان شهر بندرعباس است و دوست داریم در بقیه استان پایگاه تیراندازی با کمان داشته باشیم ولی باتوجه به بودجه ای که در اختیار داریم فعلا نمی شود مگر به کمک مسئولان استان چون هیات تیراندازی بودجه لازم ندارد، اگر مسئولان کمک نکنند تیراندازی با کمان استان پیشرفت نخواهد کرد.

 نگاهتان به تیراندازی استان هرمزگان چیست؟ آیا این پتانسیل را در تیراندازی با کمان استان می بینید که جز 3استان برتر کشور باشد؟

من آینده تیراندازی با کمان استان هرمزگان را خوب می بینم چون سه ملی پوش داشتیم ولی امسال به دلایلی نتوانستند در تیم ملی حضور پیدا کنند ولی در حال رایزنی هستیم تا خانم عالی پور بتواند در تیم ملی حضور پیدا کند و من مطمئن هستم با برگزاری و شرکت در لیگ برتر کشور 3 ملی پوش در تیم ملی خواهیم داشت.

 نگاه استاندار به ورزش استان چطور بوده است وآیا تا الان استاندار حمایت کرده است؟

جاسم جادری استاندار هرمزگان نگاهشان به ورزش استان خوب است و از تمامی رشته ها حمایت خواهد کرد ولی باز هم مشکل اصلی همان بحث مالی است ولی با توجه به کمبود اعتبارات و بودجه، استانداری مبلغی به اداره ورزش وجوانان اختصاص دادند. بنده هم به عنوان مشاور ورزشی استاندار با ادارات و مجتمع های صنعتی مثل آلومینیوم و پالایشگاه در امور ورزش صحبت کردم که آلومینیوم قول مساعد داده است که بتواند در رشته های دیگر ورزشی هم تیمداری کند.

ما توقع زیادی از آلومینیوم برای تیمداری نداریم، آلومینیوم هرمزگان طی دو سال اخیر حدودا 40 میلیارد تومان جهت تیمداری هزینه کرده است و تنها ارگان و دستگاهی بوده که این همه هزینه در حوزه ورزش انجام داده است. صحبتی که با مدیر آلومینیوم  داشتیم این بود که امسال هم تیمداری کند اما با یک هدف درست و برنامه جامع و بلند که بتواند در این امر موفق باشد.

ورزش در استان هرمزگان طی سال های اخیر بیشتر صحنه خودنمایی افراد سیاسی بوده و کمتر به بعد قهرمانی و پرورش نیرو توجه شده نمونه های آن عدم نتیجه گیری مناسب تیم فوتبال شهرداری در لیگ یک که سال هاست تنها هزینه می کند ولی هنوز نتوانسته خواسته ها را برآورده کند تا جایی که طی سه سال اخیر بین 50 تا 200 نفر بیشتر به ورزشگاه ها نمی روند.

 مدیریت ورزش در استان هرمزگان را چطور ارزیابی می کنید؟

ما باید ببنیم مدیریت ورزش را برای چه می خواهیم برای این که  برای ترقی خود باشد تا بتواند به خواسته های خود برسد یا هدفش بهبود ورزش استان باشد. ما باید ورزش را از سیاسی کاری در بیاوریم ما باید ورزش را در تمام کشور اجرا کنیم چون اگراین جوانان ورزش نکند چرخه کار می خوابد و جوانان ما به سمت و سوی دیگری خواهند رفت. اگر ما نتوانیم ورزش را از سیاسی بودن خارج کنیم به مشکل برخورد می کنیم. متاسفانه در سال های اخیر شاهد ورود افراد سیاسی به حوزه ورزش بوده ایم و برخی تیم ها با اهداف سیاسی تشکیل شد و جریانات سیاسی در مواقع لزوم از نام و اعتبار ورزشکارانی که در این تیم ها به خدمت می گرفتند در راه رسیدن به اهداف سیاسی شان بهره می برند.

من حرف شما را قبول دارم شورا هم دوست ندارد شهرداری بندرعباس با این شیوه در لیگ یک تیمداری کند، زیرا وظیفه شهرداری کارهای اجتماعی است. اما این تصور نشود که اعضای شورا با ورزش مخالف هستند، نه. ما با شیوه تیمداری و هزینه کردهای غیر منطقی و غیرشفاف مخالف هستیم. اگر قرار است شهرداری تیمداری کند اول باید از تیم های پایه شروع کند و به مرور زمان در سطوح بالاتر حضور فعال داشته باشد.سالیانه هزینه های زیادی در امر تیمداری در شهرداری انجام می شود ولی خروجی خاصی نداشته. هنوز هیچ بازیکن بومی از تیم شهرداری به تیم های بالاتر راه نیافته و خروجی که مدنظر است را به دست نیاورده. هنوز نحوه هزینه کردن درورزش را بلد نیستیم. به صراحت می گویم با این جور تیم داری مخالفم. به شهردار هم اعلام کردیم در صورتی شورا قبول می کند شهرداری تیمداری کند که تیم زیر نظر شورا کارهایشان انجام شود.اگر به جای این هزینه های سنگین در تیم فوتبال در محلات سرمایه گذاری می شد امروز شاهد کاهش معضلات اجتماعی و حتی فرهنگی بودیم. طی این سال ها شهرداری برای تیم فوتبال بین 50 تا 60 میلیارد تومان هزینه کرده ولی خروجی مثبتی نداشته است. در حالی که اگر همین رقم در توسعه زیرساخت های ورزشی در محلات هزینه می شد خروجی روشن و قابل قبولی داشت. نمونه آن ساخت زمین های چمن مصنوعی در پنج سال گذشته بود که هنوز جوانان از این زمین ها استفاده می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها