سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان تأکید کرد

کمبود نیروی انسانی، چالش اساسی فنی و حرفه‌ای هرمزگان



«هرمزگان دارای ۷۴ کارگاه دولتی ثبت‌شده در پرتال سازمان فنی و حرفه‌ای است که فقط 37 کارگاه فعال است. در این زمینه ۱۱ کارگاه آموزشی غیرفعال این استان در راستای فعال‌سازی واحدهای آموزشی به بخش خصوصی واگذار شد».

        

به گزارش صبح ساحل، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان که به مناسبت هفته مهارت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت بابیان این مطلب افزود که یکی از علت‌های اصلی غیرفعال بودن سایر کارگاه‌ها، کمبود نیروی انسانی و مربی برای آموزش است. رضا علیزاده تأکید کرد: یکی از چالش اصلی فنی و حرفه‌ای برای توسعه آموزش‌ها و کارگاه‌ها کمبود نیروی انسانی به شمار می‌رود و در تلاش برای دریافت مجوز استخدام نیرو هستیم. وی افزود: نیروهای انسانی این اداره کل فراتر از وظایفی سازمانی‌شان کار می‌کنند و این اداره کل دارای ۱۱۷ تَن رسمی، ۹ نیروی پیمانی مربی حق‌التدریس، ۵۶ تَن نیروی قراردادی است.

    

واگذاری کارگاه‌ها به بخش خصوصی

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان گفت: باید همه کارگاه‌های غیرفعال را فعال شوند و یکی از راه‌های اجرای این برنامه واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است. وی ادامه داد: برای جذب بخش خصوصی برنامه‌های مختلفی داریم ازجمله اینکه در این بخش به‌جای اجاره، تعهد آموزش رایگان می‌گیریم که این اتفاق در بندرعباس و میناب رخ‌داده است. علیزاده اضافه کرد: از سال گذشته و با تغییر سیاست‌گذاری دولت مجوز آموزشگاه‌های بخش غیردولتی طی 3 روز کاری صادر می‌شود.

    

همکاری 293 صنف

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان از همکاری 293 صنف با این اداره کل خبر داد و گفت: هم‌اکنون 34 هزار صنف در استان هرمزگان و 20 هزار صنف در بندرعباس دارای جواز کسب هستند. به گفته علیزاده ۲۵۷ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، ۱۵ مرکز جوار، ۱۰ مرکز در پادگان، 7 مرکز در زندان به همراه ۹ مرکز آموزش دولتی ثابت و ۲ مرکز سیار شهری آموزش‌های مهارتی را به مهارت جویان در این استان آموزش می‌دهند. وی همچنین از صدور سه هزار و 262 گواهینامه مهارتی طی 4 ماهه نخست سال جاری نیز مطالبی بیان کرد و افزود: عملکرد آموزشی این اداره کل را در این بازه زمانی در بخش دولتی 891 هزار و 24 نفر ساعت همچنین در بخش غیردولتی نیزشاهدعملکرد آموزشی 2/191 درصد بودیم.

  

نیاز تشکیل مجمع خیرین مهارتی

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان طرح مهارت‌آموزی دوگانه، توسعه آموزش سربازان وظیفه، آموزش معتادان بهبودیافته، آموزش زندانیان، طرح توسعه محلات با همکاری دفاتر تسهیلگری و طرح توانمندسازی زنان در بافت‌های فرسوده را از دیگر طرح‌های مهارت‌آموزی جهت اشتغال پایدار در استان اعلام کرد. علیزاده از نیاز تشکیل مجمع خیرین مهارتی در استان گفت که برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیازمند همکاری و کمک خیرین هستند تا در تمام مناطق روستایی آموزش‌های مهارتی توسعه و کارگاه‌های مختلف فعال شوند. وی همچنین به مراكز كارآموزی جوار كارگاهی و مراكز کارآموزی بين كارگاهی جهت آموزش و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان استان اشاره‌ای داشت. وی بابیان اینکه برخی خانوارها توان مالی مناسبی برای پرداخت شهریه آموزشگاه‌های آزاد را ندارند، گفت: برخی خانواده‌ها هم‌توان مالی مناسبی دارند و مرکز آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات این اداره کل در سال آخر فعالیت خود تنها یک مربی داشت، باید ببینیم آیا نگهداری مرکز با این شرایط و نبود مربی منطقی است. علیزاده اجرای طرح‌های مهارتی زمینه‌ساز توسعه اشتغال پایدار دانست و از رسانه‌ها خواست در راستای انجام این طرح‌ها با این سازمان بکوشند.

      

تفاهم‌نامه همکاری

در حاشیه این نشست خبری تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان و مؤسسه رامان پندار مهر جنوب منعقد شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و خانواده آنان و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه آموزش‌های کاربردی و مهارتی موردنیاز و باهدف تقویت و توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی است. گفتنی است از 31 تیر تا ۶ مرداد به‌عنوان هفته ملی مهارت نام‌گذاری شده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها