صبح ساحل بررسی می‌کند:

جدید ترین تحولات مذاکرات احیای برجام


نویسنده: مصطفی دولخانی

تازه ترین دور  مذاکرات احیای برجام که اخیرا به لغو  تحریم ها هم نامیده می شود در هتل کوبورگ وین اتریش برگزار شد، مذاکراتی که تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی علی باقری کنی و به مدت چهار روز سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و چین و روسیه به طور مستقیم و البته آمریکا به طور غیرمستقیم به سر میز مذاکره نشستند.
گفت‌وگوهایی که به گفته برخی تحلیل‌گران آنچه در مذاکرات قطعیست آن است که هیچ چیز قطعی نیست. البته بنا بر نقطه نظرات، اهداف و سیاست های مختلف و متفاوت هر یک از طرفین مذاکرات تاکتیک ها و روش های خاص خود را در روایت سازی و جنگ رسانه ای این مذاکرات برگزیده اند. جنگی که خود وجهی دیگر از نبرد اراده ها و خواستهاست که طرفین با استفاده از آن ضمن فشار آوردن به هیئت های مذاکره کننده طرف مقابل، در میدان دیپلماسی عمومی افکار عمومی داخلی و خارجی خود را مورد آماج و تاثیرپذیری قرار می دهند، کشورمان باید ضمن خواندن دست طرف مقابل با اتخاذ شیوه هایی هوشمندانه، سیاستمدرانه و با تشخیص دادن مصلحت خویش به پاسخ گویی بپردازد.
   

 اتحادیه اروپا: جایی برای مصالحه نمانده؛ پاسخ به پیش‌نویس توافق احیای برجام یا «آری» است یا «نه»

در تحول دیگری و به گزارش یورونیوز؛ پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه پس از پایان آخرین دور گفت‌وگوهای احیای برجام، از تهران و واشنگتن خواست یک تصمیم سیاسی فوری درباره پیش‌نویس توافق بگیرند. استانو با اشاره به آنچه «نهایی شدن» پیش‌نویس توافق میان ایران و گروه ۴+۱ نامید،گفت: «هرچه می‌توانسته مورد مذاکره قرار گیرد، در نسخه نهایی متن گنجانده شده و حالا کشورهای عضو باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند.» وی با تاکید بر تمام شدن فرصت تدوین پیش‌نویس توافق جدید افزود: «این تصمیم یا آری است یا نه.»
البته سخنگوی کمیسیون اروپا در نشست خبری روز سه‌شنبه این نهاد با اشاره به ایفای نقش جدی جوزپ بورل در گفت‌وگوهای اخیر افزود: «آقای بورل در نقش هماهنگ کننده مذاکرات منتظر تصمیم سیاسی قاطع است. همچنین او هیچ ضرب‌الاجلی را تعیین نکرده اما انتظار دارد که تمام طرف‌ها این تصمیم را به سرعت اتخاذ کنند. در صورت توافق همه جانبه، آقای بورل وزرای خارجه تمام کشورها را به یک نشست مشترک دعوت خواهد کرد.»
  

 واکنش آمریکا به نتایج مذاکرات وین/ آماده احیای سریع برجام هستیم

به گزارش ایرنا اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایالات متحده آمریکا آماده است تا به سرعت توافق احیای برجام بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را امضا کند. این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: متن اتحادیه اروپا تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران است. این سخنگوی وزارت خارجه که نامش فاش نشده است، افزود که تهران بارها اعلام کرده که آماده بازگشت به اجرای متقابل برجام است. وی مدعی شد باید مشاهده کنیم که آیا اقدامات آنها با اظهاراتشان مطابقت دارد یا خیر؟
  

 مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان: امتیازات کلیدی به دست آوردیم

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و مشاور تیم مذاکره کننده تصریح کرد: مذاکره کنندگان ایرانی چه در وین و چه در مدتی که از طریق مکاتبات، گفت‌وگو بین طرفین مذاکره در جریان بود، بارها دولت های آمریکا و اروپا را وادار کردند تا از مواضع غیرمنطقی خود عقب‌نشینی کنند. مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان تأکید کرده است: بارها به‌ خاطر حقوق مردم و منافع بلندمدت کشور به تهدیدها و ضرب‌الاجل های توخالی بی اعتنایی شد تا امتیازات کلیدی به دست آوریم. مرندی خاطر نشان کرد: تا زمانی که متن حاصل از مذاکرات مورد بررسی دقیق در تهران قرار نگیرد، مسئولین مذاکره کننده نمی توانند در مورد آن هیچ گونه اظهاری داشته باشند. استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران یادآور شد: در حال حاضر اظهار نظرهای رسانه ای فقط حدس و گمان هستند.
  

 رسانه شورای عالی امنیت ملی: ایران متن موجود را به‌ عنوان توافق نهایی قبول ندارد

نورنیوز نوشت؛ طبعا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند.
روایت مقامات ایرانی اما تفاوت معناداری با اظهارات طرح شده از سوی غربی‌ها داشت و تنها بر این موضوع متمرکز بود که «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی چند ایده را به طرف‌های مذاکره‌کننده در وین ارائه کرده .به بیان دقیق‌تر؛ اتحادیه اروپایی در جایگاه هماهنگ‌کننده مذاکرات نمی‌تواند پیشنهادات خود را به‌عنوان «متن نهایی» معرفی نماید چرا که اتخاذ تصمیم‌ در این خصوص تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.
نکته بسیار مهم این دور از مذاکرات یکدستی نظر و یک صدایی طرفین مقابل ایران در مقابل هیئت مذاکره کننده کشورمان است چه آنکه این دو طرف مذاکره علی رغم آنکه در دو بلوک مختلف و حتی رقیب هم قرار دارند، اما نظری یکسان در مورد آخرین پیشنهاد جوزف بورل مذاکره کننده ارشد اروپایی داشتند، این رویداد علی رغم تغییرات روی داده در صحنه رقابت بازیگران بین المللی، بالقوه مستعد همگرایی آنها در اتخاذ فشارهای بیشتر و تنگ تر کردن حلقه محاصره کشورمان می تواند باشد، خاصه آنکه بدانیم همه بازیگران قدرتمند بین المللی مخالف اتمی شدن کشورمان هستند. بنابراین کشدار شدن این مذاکرات ضمن ارسال پیام وجود شرایطی غیرمطمئن به داخل بویژه مردم و فعالان اقتصادی، می تواند فرصت های کنونی در عرصه بین المللی را هم از بین ببرد. فرصتی که امکان بهره مندی بیشتر کشورمان با شرق بویژه روسیه را فراهم ساخته و با مدیریت و کاستن تنش با غرب تشنه انرژی ایران، امکان تعاملی سازنده تر با جامعه جهانی و استفاده از مواهبش در تسهیل توسعه کشور میسرمی شود. اما در غیر این صورت و با افزایش شانس شکست مذاکرات احیای برجام، شاهد شیوه جدیدی در نوع مواجهه با جامعه جهانی خواهیم بود. شیوه ای که اتحادیه اروپا به گونه ای عریانتر و بی پرواتر با آمریکا در فشار به ایران همدست شده و ضمن تنگ تر شدن حلقه فشارها ممکن است بتوانند سایر بازیگران قدرتمند عرصه بین المللی و منطقه ای را با خود همراه سازد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها