سمت و سوی بازارها پس از احیای برجام


نویسنده: مریم دهقان

بر اساس گزارشی که از وال استریت ژولنال منتشر شده است؛ یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران اجازه هیچ تغییر دیگری در متن مذاکره برجام ندارد و انتظار می‌رود طی چند هفته تصمیم نهایی توسط طرفین اتخاذ شود.
  
به گزارش صبح ساحل، در ادامه این گزارش آمده است که ایران از آمریکا تضمینی می‌خواهد که در آینده امکان دوباره تحریم ایران وجود نداشته باشد ولی از آنجا که این توافق یک تفاهم سیاسی است و نه یک معاهده الزام آور قانونی، احتمال اینکه آمریکا چنین تضمینی به ایران بدهد چندان بالا نیست. با این وجود اروپا پیشنهادی را مطرح کرده است که بر اساس آن در صورت احیای برجام، تحقیقات پادمانی بازرسان آژانس درباره آثار اورانیوم در ایران پایان یابد. این قضیه به این دلیل اهمیت دارد که یک نقطه کلیدی در مذاکرات 16 ماهه برای احیای توافق برجام است. لذا دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که در تلاش برای شکستن بن‌بست در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران هستند، این امتیاز جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند. از آنجا که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است این نهاد مستند و مدرکی دال بر حرکت ایران به سوی ساخت سلاح اتمی ندارد؛ می‌توان امیدوار بود که دو طرف مذاکره این بار به احیای برجام واقعا نزدیک شده باشند.
تاثیر اخبار مذاکرات احیای برجام بر بازار دلار
اخباری که از مذاکرات منتشر می‌شود سیگنال‌هایی به بازار ارز داده که موجب افت قیمت دلار کاهشی شده است. در هفته‌ای که گذشت؛ قیمت دلار نیمایی، 0.35 درصد افت کرد و به 26 هزار و 565 تومان رسید.نرخ دلار در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۶ هزارتومان بوده که به صورت حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. به دلیل اینکه قیمت ارز در حال حاضر پایین‌تر از قیمت واقعی خود است، در صورت توافق، شکست قیمتی چندانی در این بازار رخ نمی‌دهد و ممکن است این شکست قیمتی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد. اما در بلندمدت و جدای از بحث برجام، احتمال این وجود دارد که این فاصله قیمتی از بین برود و قیمت‌ها واقعی شوند.
چرا دولت نرخ نیما را بالا نمی‌برد؟
اگر نرخ دلار نیمایی افزایش پیدا کند بازار بورس که عموما کامودیتی محور هم هست می‌تواند یک رشد چشمگیر داشته باشد چرا صنایعی مثل فولاد می‌توانند سود مناسبی را با محرک رشد دلار نیمایی شناسایی کنند و بازار را بالا ببرند اما دلار نیما یک شمشیر دولبه است و افزایش  آن بازار افزایش تورم در خوراکی‌ها می‌شود و این موضوع خوشایند دولت نیست. چرا که نرخ‌گذاری کالاهای اساسی نظیز روغن، ماکارانی، برنج خارجی و ... همه بر اساس دلار نیمایی است.
  
احتمال رکود و بازگشت سرمایه‌ها به بانک‌ها
اگر برجام امضا شود، بازارها در وضعیت رکود قرار می‌گیرند و احتمال دارد که پول‌ها به سیستم بانکی برگردند اما در بلندمدت، به علت اینکه بحث تورم در کشور غالب می‌شود؛ مجددا پول و سرمایه‌ها از سیستم بانکی خارج و وارد چرخه بازارها می‌شود. و با توجه به عدد نقدینگی کشور احتمال یک رشد شارپی در بازارها دور از ذهن نیست.
   
تاثیر بازار طلا و سکه از اخبار مذاکرات 
قیمت طلا و سکه هم در هفته گذشته تحت تاثیر مذاکرات و افت قیمت دلار قرار داشت. در این راستا، طلا 0.65 درصد از ارزش خود را از دست داد. برخلاف قیمت طلا، قیمت سکه با حباب مثبت مواجه بود و در هفته گذشته 0.29 درصد افزایش یافت. 
در صورت احیای برجام احتمال یک افت اندک تحت تاثیر افت قیمت دلار در کوتاه مدت وجود دارد؛ اما از آنجا که  براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به رقم چهار هزار و ۹۴۳ هزار میلیارد تومان (۴۹۴۳ هزار میلیارد تومان) رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷.۳ درصد رشد داشته است؛ لذا طلا و سکه نمی‌توانند بیشتر از 10 تا 15 درصد افت کنند و در بلند مدت قیمت آن صعودی خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها