سومین محموله آنتی‌بیوتیک به کشور وارد شد



مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: سومین محموله آنتی بیوتیک حاوی یک میلیون از انواع سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک شامل آزیترومایسین ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم، شربت آموکسی سیلین، شربت کوآموکسی کلاو و سفکسیم وارد کشور شد.

 

به گزارش صبح ساحل، محمد پیکان پور با اشاره به واردات ۴۰ تن سوسپانسیون آنتی بیوتیک درباره زمان توزیع این محموله افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها پس از نمونه‌برداری‌های و دریافت تأییدیه‌های آزمایشگاهی شناسه‌گذاری می‌شود و پس از آن از طریق شرکت‌های پخش در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع خواهد شد.

وی افزود: چهارمین محموله آنتی بیوتیک به میزان ۵۰ تُن حاوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار آنتی بیوتیک از چهار نوع به منظور تکمیل بازار آنتی بیوتیک وارد کشور خواهد شد.

 

کمبود داروهای آنتی بیوتیک برای اولین بار در کشور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را مجبور ساخت برای واردات این قبیل داروها، دست به سوی هندی‌ها دراز کنند و محموله‌ها دارویی را از این کشور خریداری نمایند.

اولین محموله به میزان ۵۰ تُن آنتی بیوتیک، در روزهای اول آبان ۱۴۰۱ وارد کشور شد. این محموله شامل انواع سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین بود.

دومین محموله نیز به فاصله یک ماه بعد و روزهای ابتدایی آذر ۱۴۰۱، از کشور هند وارد شد که حجم آن ۶۵ تُن بوده است. گفته می‌شود محموله دوم هم شامل انواع سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین بوده است.

 

 ادعای عجیب وزیر بهداشت

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، معتقد است که در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، به اندازه ۴ سال، داروهای آنتی بیوتیک را تولید و تأمین کرده ایم که نشان می‌دهد مصرف بالا بوده است.

وی، این ۴ سال را مربوط به سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ دانسته است.

اگر بخواهیم به ادعای وزیر بهداشت استناد کنیم، باید ببینم در سال‌های گذشته چه مقدار داروهای آنتی بیوتیک را تولید و وارد کرده ایم و میزان مصرف کشور چه مقدار بوده است. زیرا، اینکه توانسته ایم در مدت ۸ ماه به اندازه ۴ سال، داروی آنتی بیوتیک را تولید و تأمین کنیم، جای سوال است.

مگر چه اتفاقی افتاده که میزان مصرف داروهای آنتی بیوتیک در کشور به یکباره از روند معمولی خود خارج شده است. مگر در سال‌های گذشته، سرماخوردگی و آنفلوانزا را نداشته ایم.

به نظر می‌رسد باید یک کنکاش در خصوص افزایش تولید و واردات آنتی بیوتیک به کشور داشته باشیم که باز هم دچار کمبود هستیم. زیرا، مصرف این حجم از داروهای آنتی بیوتیک، قدری عجیب و غیرقابل باور است.

 

منابع: ایرنا، مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها