پیش‌بینی نفت 97.5 دلاری برای سال میلادی جدید

سمت و سوی اقتصاد جهانی و بازار نفت در سال 2023


نویسنده: مریم دهقان

اقتصاد جهان از رکود و نرخ پایین رشد رنج می‌برد. بر اساس اطلاعات موجود در گزارشی که صندوق بین‌المللی پول در جولای گذشته منتشر کرد، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصاد جهانی ۲.۹ درصد کاهش یابد. حالا، اوپک توجه خود را به اهمیت انجام اقدامات لازم در برابر خطر رکود ناشی از اقدامات اقتصادی ایالات متحده برای مقابله با تورم جلب کرده است. با توجه به کاهش تولید اوپک پلاس، کاهش احتمالی تقاضای نفت ناشی از رکود جهانی دلیل مهمی برای کاهش تولید خواهد بود چراکه کاهش تقاضا و افزایش عرضه قطعا کاهش قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند اقتصاد کشورهای اوپک پلاس را که درآمد اقتصادی آنها بیشتر بر پایه نفت است؛ به شدت متزلزل کند. در این میان گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی قیمت نفت خود را در سال آینده کاهش داده است. این بانک تخمین می‌زند میانگین قیمت نفت برنت در سال 2023 به 97.50 دلار در هر بشکه برسد که کمتر از پیش بینی قبلی آن، یعنی 110 دلار است.

پیش‌بینی‌ رشد اقتصاد جهانی و ارتباط آن با نفت برای سال 2023

پیش‌بینی‌ رشد اقتصاد جهانی برای سال 2023 کاهش یافته است. رشد جهانی برای سال 2023 که از ژانویه بارها به سمت پایین بازنگری شده است؛ به دلیل بدتر شدن شرایط مالی و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان در سطح جهانی، کندتر شده است لذا چشم انداز یک رکود جهانی می‌تواند منجر به مصرف بسیار ضعیف نفت شود. بهبود تقاضا در چین به کاهش محدودیت‌های کرونایی بستگی دارد. انتظار می‌رود که حدود نیمی از رشد مصرف نفت در سال 2023 مربوط به چین باشد؛ زیرا این کشور به‌تدریج محدودیت‌های کرونا را کاهش می‌دهد. یک خطر کلیدی دیگر برای پیش‌بینی تقاضا این است که محدودیت‌های کرونا برای مدت طولانی‌تر باقی بماند یا محدودتر از حد انتظار باشد.

   

   

 

پیش بینی بازار نفت در سال جدید میلادی

اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی، گلدمن ساکس و تحلیلگران برجسته حوزه نفت پیش‌بینی‌های خود از میزان تقاضا برای خرید نفت و قیمت نفت اعلام کرده‌اند که به شرح ذیل است:

  • اگرچه که از نظر اوپک، نااطمینانی‌های اقتصادی جهانی بالا هستند و ریسک‌های رشد در اقتصادهای کلیدی همچنان نزولی پیش‌بینی‌می‌شوند؛  اما عوامل صعودی که ممکن است چالش‌های فعلی و آینده را متعادل کنند؛ به چشم می‌خورد. لذا برای سال 2023، اوپک انتظار دارد تقاضای نفت با رشد 2.25 میلیون بشکه‌ای در روز به 101.8 میلیون بشکه در روز برسد. اوپک پیش بینی رشد اقتصادی 2022 به 2.8 درصد برسد و سال 2023 در محدوده 2.5 درصد ثابت شود.
  • آژانس بین‌المللی انرژی نیز با ملاک قراردادن بهبود تقاضای نفت چین در سال آینده، برآورد رشد تقاضای نفت را به 1.7 میلیون بشکه در روز و در مجموع 101.6 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.
  • گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت خود را در سال آینده کاهش داده است. این بانک تخمین می‌زند میانگین قیمت نفت برنت در سال 2023 به 97.50 دلار در هر بشکه برسد که کمتر از پیش بینی قبلی آن، یعنی 110 دلار است. گلدمن ساکس همچنین برای سه ماهه چهارم سال 2022 پیش بینی قیمت خود را 10 دلار در هر بشکه کاهش داده است و دلیل آن افزایش نگرانی‌های مربوط به کووید در چین و عدم شفافیت در مورد برنامه کشورهای گروه هفت برای محدود کردن قیمت‌های نفت روسیه است.  تحلیلگران این بانک انتظار دارند نفت خام برنت تا پایان سال 2023 به 105 دلار در هر بشکه برسد و این سطح در سال 2024 حفظ شود.
  • کلینت تحلیلگر برنشتاین، می‌گوید که تقاضا برای خرید نفت و قیمت نفت ممکن است برای سه ماهه آینده ضعیف‌ باشند، اما در سه ماهه دوم افزایش قیمت‌های جدیدی در راه است.

پرمصرف‌ترین کشورهای نفتی دنیا

دو کشور چین و هند که پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستد؛ در تقاضای جهانی نفت نقش اساسی دارند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، رشد آینده تقاضای نفت در شرق است؛ زیرا مصرف نفت در اروپا و ایالات متحده به اوج خود رسیده است. چین و هند، با جمعیت زیاد و اقتصادهای رو به رشد خود، در چشم انداز تقاضای جهانی نفت در سال آینده بیشترین مصرف را خواهند داشت.

نیاز روزافزون به جابجایی افراد و کالاها بزرگترین محرک رشد نفت هند خواهد بود. دومین کشور پرجمعیت جهان تا سال 2050 به یکی از بازارهای با رشد سریع برای وسایل نقلیه مسافربری تبدیل خواهد شد. تقاضای هند برای جابجایی بار در آن تاریخ تقریباً سه برابر می شود و آن را به بزرگترین بازار جهان تبدیل می کند. به دلیل رشد جمعیت و درآمد هند، تقاضا برای مواد اولیه پتروشیمی افزایش می‌یابد و مصرف نفت هند در بخش پتروشیمی به دلیل افزایش ثروت و رشد اقتصادی تا سال 2050 دو برابر خواهد شد.

قیمت نفت به کدام سو خواهد رفت؟

جنگ اوکراین و روسیه و آنچه که باعث بی‌ثباتی اقتصاد جهانی شده است؛ مشکلات عمیقی را در اقتصاد ایجاد کرده است. از جمله تورمی که بیشتر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین مشکل رکود اقتصادی در برخی کشورها در سال آینده بسیار جدی خواهد بود. در میان این همه آشفتگی و خشونت، تامین انرژی به مهمترین مشکل اقتصادی در دنیا تبدیل شده است. لذا در این شرایط قیمت نفت بسیار تعیین کننده خواهد بود و همان‌طورکه اوپک اجازه نمی‌دهد قیمت نفت برای مدت طولانی پایین باقی بماند؛ اجازه نخواهد داد قیمت نفت از یک محدوده خاص نیز فراتر رود. لذا پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در محدوده 90 تا 110 دلار برای سال میلادی جدید قیمت‌گذاری شود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها