توزیع ناعادلانه پزشک در شهرهای کوچک موضوع طرح سوال از عین اللهی؛

دفاعیه وزیر بهداشت جواب داد!


نویسنده: صبح ساحل

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اولین دستور کار طرح سوال از وزیر بهداشت برگزار شد.

 

به گزارش صبح ساحل، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت برای پاسخ به سوال «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم مهریز و بافق به صحن مجلس رفت.

کمیسیون بهداشت مجلس، سوال صباغیان را مسئله ملی تشخیص داد و متن سوال از وزیر بهداشت نیز توسط سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس قرائت شد:«در اکثر بیمارستان‌های شهرهای کوچک با کمبود کادر درمان و پزشک مواجه هستیم؛ و شاهدیم علی رغم اینکه در برخی مناطق محروم  نیاز به نیرو داریم، نیروهای بیشتری در شهرهای بزرگ هستند و عمدتا پزشکان متخصص از شهرستان‌های محروم به مراکز استان انتقال می‌یابند؛ این در حالی است که باید به تناسب و نیاز نیروی انسانی درحوزه سلامت درکل توزیع شود، و به نظر می رسد مشکل کمبود نیرو در حوزه سلامت تنها درتوزیع ناعادلانه نیروی انسانی است چرا نظارت دقیقی بر این امر صورت نمی‌گیرد؟»

 

راهکار دولت برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

عین اللهی در پاسخ به سوال این نماینده گفت: بعد از استقرار دولت مردمی آیت الله رییسی، اقدامات ارزنده‌ای در جهت ایجاد عدالت در ارائه خدمات بهداشتی صورت گرفته که در دو بخش اقدامات فوری برای نیروهای انسانی و اقدامات زیرساختی تقسیم می شود.

وزیر بهداشت و درمان در توضیح اقدامات فوری این وزارتخانه درجهت ایجاد عدالت در ارائه خدمات بهداشتی اظهار کرد: تعداد توزیع نیروی متخصص و فوق‌تخصص در مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم در سال ۱۴۰۱، ۲۸۰۰ نیرو بوده که این میزان در سال ۱۳۹۸، ۱۷۸۴ متخصص و در سال ۱۴۰۰، ۲۲۰۰ نیرو بوده که توزیع شده است، پس در سال گذشته میزان توزیع به حدود ۲۸۰۰ نیرو رسیده است.

وی درباره نیروی پزشکی فارغ‌التحصیل که می‌تواند به مناطق اعزام شوند، گفت: میزان توزیع نیروی پزشک در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار نفر بوده که ۷۵ درصد از نیروهای متخصص و فوق تخصص به مناطق کمتر برخوردار اعزام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما باید کاری می‌کردیم که میزان ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم افزایش یابد لذا در سال ۱۴۰۱ تلاشی صورت گرفت و در شورای حقوق و دستمزد تصویب شد که سقف پرداخت کارانه در مناطق محروم برداشته شود و متخصصان بتوانند هرچه درآمد در مناطق محروم دارند را دریافت کنند موضوعی که در هیات دولت به تصویب رسید و در حال اجرا است.

عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش گزارشی درباره میزان افزایش تخت‌های بیمارستانی، افتتاح مراکز درمانی، توزیع دستگاه‌های مورد نیاز سرمایه‌ای. ارائه کرد. او همچنین درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ اظهار نظر کرد و گفت:«امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم».

 

مهلت بااکراه مجلس به وزیر

پس از دفاعیه وزیر بهداشت، نماینده سوال کننده با بیان اینکه وزیر آنگونه که باید به سوال بنده پاسخ نداد، اظهار کرد:«وزیر بهداشت و درمان به سوال بنده که به توزیع پزشک باز می‌گشت آنطور که باید نپرداخت و بیشتر پیرامون تجهیزات پزشکی و تخت‌های بیمارستانی آمار ارائه کرد. اما بنده فرصتی سه ماهه به وزیر بهداشت برای پیگیری این موضوع می‌دهم».

لازم به ذکر است که نماینده هرمزگان نیز در جلسه علنی روز یکشنبه 20 فروردین ماه در تذکری شفاهی به وزیر بهداشت گفت:«از وزارت بهداشت می خواهیم به کمبود دارو و پزشک در مرکز درمانی شرق استان هرمزگان رسیدگی کند، متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها