آفت زنجره نخیلات، بلای جان نخلستان‌های فین/ خواسته نخل‌داران، سم‌پاشی هوایی است



آفت زنجره نخیلات در فین موجب ضعیف شدن درخت و درنتیجه از بین رفتن ثمره درختان خرما فین شده‌است.

صفحه‌ فین هرمزگان نیز به تازگی گزارشی درهمین رابطه منتشر کرده است.

هرساله آفت زنجره نخیلات به جان نخیلات فین می‌افتد اما امسال بدتر از سال‌های قبل محصولات درخت خرما را از بین برده‌است. به طوری که؛ پیش بینی شده امسال تنها 20 درصد خرمای فین قابل برداشت است.

همچنین طی بازدیدی که کارشناس جهاد کشاورزی منطقه فین از نخیلات این منطقه انجام دادند، سطح آسیب وارده به نخل‌های این منطقه به‌ واسطه این آفت قریب به 100 درصد است.

متاسفانه به دلیل کاشت درهم و نامنظم درختان خرما در فین، امکان سم پاشی به وسیله ادوات کشاورزی و تجهیزات مورد نظر در این زمینه وجود ندارد و روش سم‌پاشی دستی نیز، مشکلی را حل نمی‌کند. با وجود این مشکلات بهترین و موثرترین، راه مبارزه با این آفت سم پاشی هوایی درختان است که متاسفانه آن هم چند سالی‌ است انجام نمی‌گیرد.

با سم‌پاشی به روش هوایی می‌توان از آسیب رساندن نخل‌ها از جانب آفت زنجره نخیلات جلوگیری کرد. درحالی که این روش سم‌پاشی در برخی نقاط هرمزگان درحال انجام است، در فین این روش استفاده نمی‌شود. بارها نخل‌داران درخواست پیگیری این موضوع را از جانب مسئولین خواستار شدند اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌است و هرساله بخشی عظیمی از سرمایه مردم فین ازبین می‌رود.

آفت زنجره نخیلات، حشره‌ای است مکنده که از شیره گیاهی تغذیه می‌کند. این حشره با تغذیه از برگ‌های درخت نخل باعث ضعیف شدن درخت و کاهش تولید و سطح فتوسنتز آن می‌شود
این آفت باز هم مانند سال‌های گذشته باعث از بین رفتن ثمره درختان خرمای فین شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها