سفر عشق با هزینه‌های نجومی؛

هزینه سفر کربلا در اربعین، از پیاده تا تور با نرخ مصوب


نویسنده: مریم دهقان

امسال نیز مانند سنوات گذشته خیل عظیم عشاق امام حسین علیه‌السلام در اربعین راهی کربلا خواهند شد. پیش‌بینی شده امسال حدود چهار میلیون زائر از ایران برای مراسم اربعین به کربلا سفر کنند. اما همان‌طور که پیداست؛ قبل از سفر باید به فکر ملزومات و هزینه‌های آن بود. هزینه سفر به کربلا در اربعین به عوامل متعددی مانند زمان سفر، میزان روزهای اقامت، اینکه پیاده به این سفر می‌روید یا بصورت شخصی و یا تور بستگی دارد. اما بد نیست بدانید تورهای زیارتی عتبات عالیات توسط سازمان حج و زیارت تعیین می‌شود. مبلغ تعیین شده امسال برای تورهای زمینی و هوایی کربلا، از 4 میلیون و 750 هزار تومان تا 17 میلیون تومان است. اما اگر قصد سفر شخصی به کربلا را در ایام اربعین دارید؛ هزینه سفر شما از 3 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان متغیر است. اگر پیاده عازم هستید نیز باید بدانید که این سفر نیز مانند تمام سفرهای دیگر، نیازمند مقداری پول است ولی این تصور برای بسیاری وجود دارد که سفر اربعین کاملا رایگان است در صورتی که زوار برای این سفر هم باید مقداری پول به همراه داشته باشند. در این مقاله قصد داریم عوامل موثر در هزینه سفر به کربلا را بررسی کنیم و حداقل و حداکثر هزینه‌ای که برای سفر به کربلا لازم است را با جزییات بیان کنیم.

  

 تاریخ شروع پیاده‌روی اربعین چه زمانی است ؟

اربعین امسال مصادف با چهارشنبه 15 شهریور 1402 است. زائران می‌توانند از روز شنبه 11 شهریور که حدودا 4 الی 5 روز قبل از اربعین است را به عنوان تاریخ شروع پیاده روی کربلا 1402 در نظر بگیرند. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که امسال زائران نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشند. براساس آخرین ثبت نام‌ها در سامانه سماح، در سال‌های گذشته بیش از ۹۵درصد زائران به صورت زمینی و از طریق پایانه‌های مرزی به عتبات مشرف شده اند.
  

هزینه بیمه زائرین اربعین ۱۴۰۲ 

 مبلغ بیمه زائرین به ازای هر نفر 35 تا 55هزار تومان است. خدمات‌دهی به زائران آئین اربعین امسال بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است زائرین باید عملیات بیمه خود را انجام دهد تا ثبت نام آنها در این سامانه قطعی شود.
  

 عوارض خروج از کشور

 
برای سفرهای زیارتی زمینی این مبلغ در حدود 15 هزار تومان است که مطابق مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده‌است.
 

 هزینه صدور گذرنامه ویژه اربعین

برای کسانی که فاقد هر گونه گذرنامه هستند، گذرنامه ویژه برای سفر اربعین صادر می شود اما شرط دریافت آن ثبت نام در سامانه سماح است. این گذرنامه که صدور آن ۵۰ هزار تومان اعلام شده، فقط برای ایام اربعین بین ایران و عراق معتبر است و اگر قصد دریافت پاسپورت را داشته باشید بایستی 420 هزار تومان برای آن هزینه کنید.
  اربعین

هزینه ایاب و ذهاب در عراق

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر قصد داشته باشید با ون عازم کربلا یا نجف شوید باید چیزی حدود ۲۰ هزار دینار بپردازید. این کرایه معادل ۷۵۷ هزار تومان است.  همچنین هزینه کرایه تاکسی از مرز مهران تا شهر نجف اشرف برای هر نفر ۲۵ هزار دینار است. از آنجایی که هر هزار دینار برابر با ۳۷ هزار تومان است پس باید ۹۲۵ هزار تومان برای تاکسی از مهران تا نجف بپردازید. هزینه کرایه از شهر نجف تا کربلا با اتوبوس و ون ۴ هزار  دینار که این مقدار برابر با ۱۴۸ هزار تومان است و ماشین‌سواری چهارنفره، برای هر نفر ۶ هزار دینار است که معادل ۲۲۲ هزار تومان می‌شود. کرایه از مرز مهران به کاظمین نیز بین ۱۶ هزار دینار تا ۲۰ هزار نرخ کرایه قیمت گذاری شده است و نیز از مرز شلمچه تا کربلا و نیز همین مرز تا نجف ۱۷ الی ۲۰ هزار و از مرز شلمچه تا کاظمین نیز ۲۰ هزار دینار قیمت گذاری شده است که معادل ۷۴۰ هزار تومان است.   
  
   
  هزینه سفر کربلا در اربعین، از پیاده تا تور با نرخ مصوب
    

  سفر دریایی

در سامانه سماح نیز زائران هنگام ثبت‌نام، مرز دریایی را نیز می‌توانند برای خروج از کشور در ایام اربعین و سفر به عراق انتخاب کنند. امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای سفر دریایی زائران اربعین در نظر گرفته شده که یکی از آنها برپایی موکب دریایی است. زائران می‌توانند به جای حضور در ازدحام جمعیت مرز شلمچه در ایام اربعین، از مسیر دریایی و با کشتی‌ عازم عراق شوند. مسیر خرمشهر ـ بصره از طریق دریایی ۱۶ مایل دریایی و حدود یک ساعت است. بر اساس تصمیم مسؤولان مسیر ریلی خرمشهر ـ شلمچه نیز به صورت رایگان در ایام اربعین در اختیار زائران قرار می‌گیرد. همچنین قرار است وسایل حمل و نقل عمومی در بصره مستقر شده و زائران را تا شهرهای زیارتی عراق منتقل کند.
 

هزینه خورد و خوراک در عراق

برای خورد و خوراک در کشور عراق بسته به نوع بودجه هر فرد گزینه های متفاوتی وجود دارند که از هریک از آنها می توانید استفاده نمایید. برای خوردن یک وعده غذا در مغازه های فست فود فروشی در این کشور باید مبلغی حدود 15000 الی 20000 دینار بپردازید. برای خوردن یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت حدود مبلغ 17000 الی 25000 دینار باید بپردازید. برای خوردن یک وعده غذایی در یک رستوران سطح کیفیتی و ارائه خدمات متوسط حدود 35000 الی 40000 دینار باید پرداخت نمایید. همچنین برای استفاده یک وعده غذایی در یک رستوران شلوغ و پر تردد و همچنین پر طرفدار می بایست هزینه‌ای حدود 100000 الی 120000 دینار انجام دهید.
  

 هزینه رزور هتل و اقامت در عراق

برای اقامت در هتل های 3 ستاره در این کشور به ازای هر شب اقامت حدود 85000 الی 90000 دینار باید پرداخت گردد. برای اقامت در یک هتل چهار ستاره به ازای هر شب حدودا باید از 100000 الی 150000 دینار بپردازید. برای اقامت در یک هتل پنج ستاره مجلل و لوکس مبلغی که به ازای هر شب اقامت می بایست پرداخت نمایید 390000 الی 490000 دینار می باشد.
  

سفر به کربلا با تور زمینی و هوایی

هزینه تور سفر به کربلا را هتل، تور، پرواز و یا نوع سفر زمینی مشخص می‌کند. در سال 1402 مبلغ تعیین شده برای تورهای زمینی و هوایی کربلا، 4.750.000 تومان تا 17.000.000 تومان است که توسط سازمان حج و زیارت تعیین می‌شود. اما برای سفر زمینی از بندرعباس قیمت تورها از 6 میلیون و 300 هزار تومان شروع می‌‍شود و هزینه تورهای هوایی حدود 16 میلیون و 600 هزار تومان است.
  

ارز دولتی

بر اساس آخرین اطلاعیه ها، زمان فروش ارز اربعین 1402 از تاریخ 28 مرداد تا 14 شهریور ماه است. فروش ارز به صورت اسکناس است و در پنج بانک ملی ایران، صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک انجام می‌گیرد. قیمت دینار مسافرتی کربلا در این سال 200 هزار دینار عراق به ازای هر نفر بوده و معادل شش میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است. خرید همین میزان دینار عراق از بازار آزاد در این روز‌ها حول‌وحوش هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان یعنی حدود ۱۰ درصد بیشتر تمام می‌شود. کسانی که برای پیاده روی اربعین ثبت نام در سامانه سماح را انجام داده‌اند؛ می‌توانند برای خرید آن به بانک‌ها یا صرافی‌های معین شده و معتبر مراجعه نمایند. لازم به ذکر است کسانی که نیاز به تهیه ارز بیشتری دارند، باید از طریق راه‌های دیگری برای تهیه پول اقدام کرده و هزینه نسبتا بیشتری را برای خرید دینار عراقی بپردازند.
  

 سود و اقساط وام اربعین ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده جمع اقساط وام ۱۰ میلیونی اربعین ۱۴۰۲ در پایان مهلت بازپرداخت تقریبا به ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌رسد. شرایط دریافت وام اربعین نشان می‌دهد متقاضی تسهیلات نباید چک برگشتی یا بدهی بانکی داشته باشد. از طرفی وام اربعین ۱۴۰۲ فقط از طریق بانک ملی پرداخت می‌شود و متقاضیان آن حداکثر تا تاریخ ۲۵ مرداد می‌توانند با حضور در یکی از شعب این بانک برای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات اقدام کنند.
شرایط دریافت وام اربعین طوری است که متقاضی در قدم اول باید بعد از افتتاح حساب رقمی معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دراختیار بانک قرار بدهد و آنوقت بعد از استعلام‌های لازم، شامل دریافت وام اربعین ۱۴۰۲ می‌شود. دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هم که متقاضی برای دریافت وام اربعین ۱۴۰۲ به بانک می‌دهد، تا پایان مهلت بازپرداخت اقساط گرو بانک است. 
طبق چیزی که بانک ملی به‌عنوان شرایط دریافت وام اربعین اعلام کرده، متقاضی تسهیلات می‌تواند نهایتا تا شش ماه برای بازپرداخت اقساط اقدام کند و آنطور که مشخص است نرخ سود وام اربعین ۱۴۰۲ براساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۳ درصد خواهد بود. وام اربعین جزو تسهیلات قرض‌الحسنه به‌حساب نمی‌آید و به همین خاطر شامل سود ۲۳ درصدی می‌شود.  مبلغ وام اربعین ۱۴۰۲ به ۱۰ میلیون تومان رسیده و شرایط وام اربعین نشان می‌دهد، متقاضی بعد بازگشت از سفر حداکثر شش ماه برای بازپرداخت اقساط مهلت دارد.
اقساط وام اربعین با این اوصاف ماهی یک میلیون و ۷۸۰ هزار و ۲۴۱ هزار تومان خواهد بود. اینطوری بعد شش ماه از آغاز بازپرداخت تسهیلات اربعین، متقاضی ۱۰ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۴۴۴ تومان به بانک ملی پس می‌دهد و می‌توانیم سود وام اربعین را ۶۸۱ هزار و ۴۴۴ تومان بدانیم.

اربعین

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها