فردا؛ آخریم مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲



مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه ۳۷۰ هزار نفر از داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ انتخاب‌رشته کرده‌اند، گفت: مهلت انتخاب‌رشته فردا (دوشنبه، ۶ شهریور) پایان می‌یابد.

 

به گزارش صبح ساحل، علیرضا کریمیان با بیان اینکه انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۳۱ مرداد آغاز شده و پس از تمدید تا ۶ شهریور ادامه دارد، گفت: تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند و سایر داوطلبان مجاز به انتخاب رشته لازم است در اسرع وقت به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.


وی با تاکید بر ضرورت مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، اطلاعیه‌ها و به خصوص دو اطلاعیه صادر شده در مورد اصلاحات دفترچه‌های انتخاب رشته، گفت: به داوطلبان توصیه می‌شود به منظور انتخاب رشته بهینه از سامانه انتخاب رشته مجازی بهره‌برداری کنند.


مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان پس از انتخاب رشته و تأیید نهایی کدرشته‌های انتخابی، شماره ۱۵ رقمی به عنوان رسید انتخاب رشته دریافت می‌کنند و داوطلبانی که قبلاً انتخاب رشته کرده‌اند، در صورت تمایل در فرصت باقیمانده می‌توانند نسبت به مشاهده و ویرایش فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

 نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

همچنین نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یک بار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ تیرماه ) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه با رقابت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر ( ۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر (۳۹ درصد) مرد بودند.

نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام و رتبه‌های برتر چهارشنبه، (۲۵ مرداد) و کارنامه نهایی داوطلبان نیز جمعه ۲۷ مهر اعلام شد. داوطلبان از سه‌شنبه ۳۱ مرداد وقت داشتند انتخاب رشته کنند.ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴ هزار و ۴۳۲ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در رشته پزشکی و ۲ هزار و ۶۰ نفر در رشته دندانپزشکی و هزار و ۲۷۱ نفر در رشته داروسازی پذیرفته می‌شوند.از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی امسال ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار هزار و ۲۸۷ نفر و در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها