زنگ هشدار ويژه مسئولان اجتماعي ؛

چرا سگ بازي در جامعه مُد شده است؟



 صبح ساحل ، حوادث - کارشناسان معتقدندكم شدن روابط عاطفي بين انسانها وتظاهربه روشهاي زندگي غربي موجب روي آوردن افراد به نگهداري از سگ مي شود.اتفاقي که با آموزه هاي اسلامي وفرهنگ ايراني سازگاري ندارد و باعث افسردگي مي شود.سگ نخستين جانوري است که به دست انسان اهلي شد. و بعد از آن آدميان از اين حيوان براي شکار، گله‌داري، بارکشي، محافظت، کمک به پليس و نيروهاي نظامي، نجات جان انسانها در حوادث و بلايا و ... استفاده کردند. در بعضي فرهنگ‌ها از اين حيوان متاسفانه به عنوان يک منبع غذايي هم استفاده شده‌است اين در حالي است که  بر اساس آماري که  در سال 2001 برآورد شده حدود 400 ميليون قلاده سگ در سراسر دنيا زندگي مي‌کنند.برخي تحقيقات نشان مي‌دهند که سگ‌ها دست کم در حدود پانزده هزار سال پيش اهلي شده‌اند، اما با معيار قرار دادن شواهدي که از فسيل‌ها و آزمايش دي‌ان‌اي به دست آمده‌است سگ‌ها از يک صد هزار سال پيش اهلي شده بودند.

** سگ هايي که عضو خانواده و حتي سياسي شدند!

هرچند که سابقه اي از زمان ورود سگ بعنوان عضوي از خانواده در فرهنگ غرب در دسترس نيست.  اما سگ نخستين حيوان اهلي است که بيش از صدها سال است در غرب و آمريکا نه تنها  به عنوان يک حيوان نگهبان يا شکاري بلکه بعنوان يک حيوان خانگي وارد زندگي آدمي شده تا جائيکه آرام آرام به دليل از همگسستگي بنيان خانواده در غرب بيشتر شهروندان اروپايي و آمريکايي سگ را بعنوان عضوي از خانواده قبول کرده و حتي در حقوق مدني خود حق الارث هم براي اين حيوان خانگي لحاظ مي کنند. و اين اتفاق تا جايي پيش رفته که امروز سگ ها را بعنوان يک چهره سياسي و عضوي از ساکنان کاخ سفيد آمريکا يا کاخ رياست جمهوري در بسياري از کشورها مشاهده مي کنيم!

** حضور سگ ها در انتخابات آمريکا!

بر اساس اين گزارش سگها و حتي گربه ها در اروپا و آمريکا داراري قبرستان، بيمارستان، شهر، کلينيک، هتل و پرستار ويژه بوده و حتي در سال گذشته يک سگ در انتخابات شهرداري شرکت کرده است! به نحوي که در جريان انتخابات سال گذشته اين شهر سگ مذکور در رقابت هاي انتخاب شهردار پيروز شد.به گزارش مهر، نقش سگ در فرهنگ ايراني هم جايگاه خودش را دارد. از سگ هاي گله که هميشه نگاهبان احشام روستائيان بوده تا سگ هاي شکاري که عصاي دست شکارچيان ايراني بوده اند. اما برخلاف غرب کمتر ديده شده که سگ ها وارد زندگي ايرانيان بعنوان عضوي از خانواده شوند. هرچند که برخي پادشاهان ايراني سگ خانگي داشتند اما با توجه به فرهنگ اسلامي حاکم بر ايران مسلمانان ايراني بر اساس روايات و احاديث و فتواي مراجع عظام سگ را حيواني نجس دانسته و از معاشرت با آن دوري مي کنند.اما در سالهاي اخير عواملي موجب شده تا برخي از جوانان امروزي برخواسته از تاثير اين عوامل نگهداري و زندگي با سگ را در خانه و خانواده خود تجربه  کنند.

** برخي جوانها با نگهداري از سگ مي خواهند خود را تجددگرا و تجدد پذير معرفي کنند

دکتر امان الله قرايي مقدم آسيب شناس و جامعه شناس واستاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه سگ در ايران سابقه تاريخي داشته و در زندگي دامداران و عشاير نقش کليدي ايفا مي کند گفت: متاسفانه ماهواره و سريالها و فيلمهاي غربي تاثيرات منفي روي برخي جوانها گذاشته و با خريداري ونگهداري سگ هاي تزئيني و عروسکي از نژادهاي مختلف به نوعي قصد دارند خود را تجددگرا و تجددپذير معرفي کنند.وي افزود: البته برخي هم از روي چشم و هم چشمي اقدام به خريد و نگهداري اين نوع حيوانات کرده و با سگ گردي در خيابانها به نوعي قصد دهن کجي به جامعه دارند.

اين آسيب شناس اجتماعي گفت: البته مي توان اين رفتار در برخي از جوانها را به نوعي جو زدگي هم عنوان کرد و قطعا اين تب داغ و استقبال افزايش هم خواهد داشت.

** لزوم رعايت قواعد زندگي اسلامي

حجت الاسلام سيد محمد سادات منصوري رئيس مرکز پاسخگويي به سؤالات ديني سازمان تبليغات اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع سگ بازي و انس با سگ در ميان جوانان مي گويد: تمام حيوانات به نوعي آلودگي دارند و اگر بخواهيم در خانه از اين حيوانات نگهداري کنيم مستلزم رعايت اصول بهداشتي است اما در ميان حيوانات اهلي و خانگي در دين اسلام سگ را حيواني نجس عنوان کرده اند. دليلش اين است که تنها سگ است که با آدمي انس مي گيرد و وارد حريم خصوصي خانه انسان مي شود و چون تردد سگ در خارج از خانه و داخل خانه است و با خود ميتواند انواع انگل ها را حمل کند اسلام تاکيد بر نجس بودن آن دارد و به فکر سلامت خانواده است. البته خون هم در نظر اسلام نجس است و خوردن آن حرام است اما آيا تزريق کردن آن بد است؟ يا اهداي آن؟ پس بايد بدانيم نجس بودن دليل بر بد بودن نيست و اسلام خواسته به نوعي مسلمانان را به رعايت سلامت دعوت کند تا بتوانيم نسبت به اين حيوان حريمي قائل شويم.رئيس مرکز پاسخگويي به سؤالات ديني در ادامه مي گويد: اسلام هيچ وقت نگفته سگ موجود بدي است اتفاقا سگ را موجودي با فايده براي آدمي دانسته اما براي ارتباط با آن قواعدي را وضع کرده است. وقتي فردي خود را مسلمان مي داند بايد قواعد زندگي اسلامي را رعايت کند ونمي تواند بر اساس منافع خود حرام اسلام را حلال کرده و روي آن پافشاري کند.

** آسيب هاي روانشناختي

دکتر هادي معتمدي روانپزشک و مديرکل سابق آسيب هاي اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد بحث رواني مانوس شدن برخي جوانها با حيواناتي مانند سگ و گربه گفت: اين افراد دو گروه هستند. گروه اول افرادي هستند که ارتباطات خوب اجتماعي نداشته و گاهي دوست و آشنايي ندارند و بيشتر احساس تنهايي مي کنند و گروه دوم افرادي هستند که بيشتر به اين موضوع از روي علاقمندي نگاه کرده و تعلق خاطري هم ندارند و به نوعي بعنوان سرگرمي به آن نگاه مي کنند.

وي افزود: در موضوع گروه اول به دليل آنکه عمر حيوانات بعضا کمتر از 10 سال است فرد در طول عمر خود بارها و بارها شاهد مرگ حيوانات مورد علاقه خود است و همين موجب افسردگي براي فرد مي شود. البته موضوع آلودگي حيوانات که جاي خودش را دارد اما عشق به حيوان تبعات جبران ناپذيري از نظر رواني خواهد داشت.

دکتر معتمدي گفت: در فرهنگ ايراني هم حيواناتي مانند گوسفند و گاو و سگ و غيره براي کارکردهاي مختلف  و در روستاها بوده اما مدل امروزي آن در فرهنگ ايراني جايگاهي نداشته است.

** ديدگاه علمي جامعه بهداشت جهاني در مورد نگهداري از حيوانات و سگ

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت از ميان 1709 عامل بيماري ‌زا، 832 عامل، از حيوانات به انسان منتقل مي ‌شود و همچنين از ميان 156 بيماري نوپديد شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حيوانات به انسان منتقل مي شود. در بعضي از کشورهاي غربي، تعداد حيوانات خانگي شان از تعداد شهروندان آن بيشتر است و همه‌ اين حيوانات به‌ صورت بالقوه توانايي انتقال بيماري را دارند.

پژوهشگران آمريکايي اعلام کردند: افرادي که از سگ‌ هاي خانگي نگهداري مي ‌کنند به دليل اين‌ که اغلب پس از تماس با حيوان دست ‌هاي خود را نمي ‌شويند يا ممکن است اين حيوان به رختخواب صاحب خود نيز راه پيدا کند، در بيشتر موارد ميکروب ‌هاي سگ به افراد منزل منتقل شده و احتمال انتشار ميکروب بين اعضاي خانواده نيز بيشتر مي ‌شود.دکتر کيت استنسکي محقق دانشگاه ايالتي کنزاس مي گويد: تحقيقات نشان مي ‌دهد که تقريبا تمام کساني که سگ دارند با سگ شان غذا مي ‌خورند و بيش از نيمي از آن ها به اين حيوان اجازه مي‌ دهند که روي تختخواب شان بخوابد . برخي از آنها داراي زنجيره هاي باکتريايي هستند که هم در حيوان و هم صاحب آن قابل مشاهده است. هاري؛ ليشمانيوز جلدي؛ کيست هيداتيک؛ بيماري هاي انگلي؛ کک؛ کرمنواري؛ کرم هاي گرد و شپش بخشي از بيماري هاي قابل انتقال از سگ به حيوان محسوب مي شود.

** تبليغات نگهداري سگ !

متاسفانه امروزه  شاهد آن هستيم که برخي از جوانان همچنان زندگي و عمر خود را صرف خريد و نگهداري و زندگي با سگ هاي عروسکي مي کنند. سگهايي که شايد هيچ منفعتي براي آنها نداشته و بيشتر جنبه تزئيني دارند و مرکزي براي بروز بيماري و هزينه هاي گزاف هستند.البته افراد و شرکتهاي سودجو هم بيکار نبوده و آتش بيار معرکه هستند تا از اين بازار جو زدگي پولي به جيب بزنند. از ايجاد دوره هاي تخصصي آموزش سگ تا ايجاد آرايشگاه و کلوپ هاي ويژه براي سگ ها...!

** افزايش 2 برابري نگهداري از سگ در خانه

يكي از كارشناسان مبارزه با هاري و از مجريان طرح جامع كنترل هاري در سازمان دامپزشكي به مهر گفت: در ايران سالانه براي بيش از 400 هزار سگ واكسن تزريق مي‌شود كه اغلب اين ها سگ‌هاي گله و نگهبان هستند و از سال 75 به دنبال اجراي طرح كنترل هاري تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. محمد نيكخواه افزود: با توجه به آمارهاي اعلام شده ميزان نگهداري از حيوانات خانگي در ايران روند رو به افزايشي داشته است.اين كارشناس خاطرنشان كرد: از تعداد حيوانات صاحبدار، فقط 4 تا 5 هزار آن گربه است و بيشتر افراد به نگهداري سگ مبادرت مي‌ورزند.كساني كه در خانه سگ نگهداري مي‌كنند، بيشتر آلوده به ميكروب هستند.هر چند از ديدگاه نيكخواه، آمار دقيقي به تفكيك سال در خصوص حيوانات خانگي وجود ندارد، اما بررسي ميزان واكسن‌هاي تزريق شده از زمان اجراي طرح جامع مبارزه با هاري در سال 75 گوياي اين نكته است كه اين آمار در سال‌هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است، به گونه‌اي كه مي‌ توان گفت نسبت به دهه 70 حدود دو برابر شده است.

** پانسيون سگ و گربه+برگزاري جشن تولد سگ!

حالا در کنار آموزش ها و ايجاد کلينيک هاي ويژه سگ ها پانسيون هايي ايجاد شده که خدمات باورنکردني با قيمت هاي بالا به سگ هاي خانگي ارائه مي کنند. بيرون بردن سگ هابه محيطي خارج ازفضاي پانسيون، دادن 3وعده غذاي سالم درطي روز، رسيدگي به امورتربيتي سگ، برگزاري جشن تولد سگ، استخر و حمام و غيره که جزوي از اين خدمات محسوب مي شود. البته به تازگي هم برخي سايتهاي اينترنتي جفتيابي ويژه سگ ها را مورد تبليغ قرارداده تا سگ خانگي توله اي با نژاد اصيل داشته باشد!به گزارش مهر، دكتر مسلم صابري جامعه شناس در اين مورد معتقد است: به نظر مي رسد كم شدن روابط عاطفي بين انسان ها ، موجب روي آوردن افراد به نگهداري از سگ مي شود تا جايي كه برخي افراد به خاطر فرار از تنهايي ترجيح مي دهند از يك سگ نگهداري كنند و از طرفي به دليل هوش بالاي سگ و امكان ارتباطش با انسان برخي اين رابطه را جايگزين خلأهاي عاطفي مي كنند. اگر ارتباطات انساني ميان افراد خانواده سالم و طبيعي باشد و روابط خانواده براساس سيستم نظام مند باشد ديگر نيازي نيست كه رابطه انسان و سگ به اين نزديكي باشد و مانند كاركردهاي گذشته، اين حيوان صرفاً براي شكار يا نگهباني استفاده مي شود.بر اساس اين گزارش وزارت کشور بعنوان متولي امور اجتماعي و فرهنگي ومسئول سياستگذاري در اين بخش بايد قبل از بروز هرگونه اپيدمي آسيب اجتماعي در جامعه بسته هاي فرهنگي آماده اي داشته باشد. با اين حال پرونده سگ بازي در جامعه همچنان مفتوح است تا رسانه ها و دستگاه هاي متولي اقدامي فرهنگي در اين مورد داشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها