مسکن سودآورترین بازارسال جاری


نویسنده: مصطفی دولخانی

در حالی که شاهد برخی اظهارنظرها در مورد کاهش چشمگیر قیمت مسکن توسط برخی افراد و یا حتی مقامات مربوطه در ماه‌های اخیر هستیم اما با اعلام داده های جدید توسط مرکز آمار از شاخص قیمت و تورم مسکن تهران که نمادی از وضعیت تورم و شاخص قیمت کشوراست، اطلاعات مهمی از این بازار که نقش بسیار بزرگی بر سایر شاخص ها و داده های اقتصادی کشوردارد دریافت می شود.
این اطلاعات نشان می دهد این اظهارنظرها دچار نوعی بزرگنمایی شده و حتی با کاهش قیمت اندک مسکن در سال جاری این بازار کماکان بالاترین بازدهی را درمیان بازارهای مالی کشور دارد. براساس همین داده ها شاهد رشد تقریبا سه برابری شاخص قیمت مسکن از شهریور سال 98 تا شهریور سال جاری بوده ایم. تورم ماهانه در این بازار در شهریور به منفی 1.7 درصد رسیده است این یعنی آنکه در شهریور نسبت به مرداد ماه امسال 1.7 درصد از قیمت مسکن کاسته شده که با مقایسه شاخص سه ساله متوجه می شویم این عدد بسیاراندک است. البته برمبنای این داده های جدید، این روند از تیرماه سال جاری آغاز شده که تا شهریورماه که آخرین ماه اعلامی آماری بوده هم به روند کاهشی اش ادامه داده است. البته در داده های اخیر، تورم قیمت مسکن حائز رکوردهای بالایی بویژه در اسفندماه سال گذشته بوده و رقم 14 درصد تورم ماهیانه را هم ثبت کرده است.
اما بی شک مهترین شاهد شاخص سودآوری بازار مسکن در شش ماهه سال جاری اعلام داده ها ازسوی معتبرترین منبع آماری کشور است؛ براساس این داده ها، تورم ماهانه مسکن که نشانگر رشد قیمت نسبت به ماه قبل از آن بوده در شش ماهه امسال به شرح زیر است:در فروردین امسال این شاخص 10.1 درصد بوده که در ماه بعد به عدد 8.7 درصد می رسد و در خرداد این رقم به 1.6 درصد اما از تیرماه روند معکوس به خود گرفته و به 2.8- درصد می رسد. این روند در مرداد ماه به0.7-  ودر مهرماه هم رقم 1.7- را ثبت می کند. با مشاهده این داده ها و کسر مجموع تورم منفی ماهیانه از مجموع تورم مثبت ماهیانه مشخص می‌شود مسکن بالای 15 درصد بازدهی در نیمه سال جاری داشته و با تو جه به بازدهی بازارهای رقیبش همچنان صدر نشین است.
چه آنکه با این وجود که بازارهای رقیب مسکن به علت ماهیت قدرت نقدشوندگی بالاترشان و اینکه به تنش های ژئوپلیتیک خصوصا تحولات نظامی فعلی سریعتر واکنش می دهند، اما با این وجود رشد قیمتهایشان کمتر از این بازار بوده است؛ به طوری که بورس، طلا و ارز رشد ارقام قیمتی به مراتب کمتری از قیمت مسکن در بازه زمانی 6 ماهه اخیر داشته اند. البته برای قضاوت در مورد تداوم وضع فعلی در شش ماهه دوم باید به انتظار تحولات اقتصادی همینطور تنش های ژئوپلیتیک بویژه سرنوشت بحران کنونی غزه نشست.در مبحث تحولات اقتصادی شاهد کاهش انتظارات تورمی بوده‌ایم که اثراتش را در عقب نشینی خریداران و کاهش جزئی قیمتها در تابستان می بینیم. از دیگر سو تورم در مصالح ساختمانی نقشی تعیین‌کننده در تورم مسکن در ادامه سال جاری خواهد داشت. متغیر مهم دیگر سیاست های پولی و مالی دولت، حتی بودجه ای آن در سال جاریست که نقش مهم آن در تورم عمومی دیده خواهد شد.
دولت اگرچه روند رشد نقدینگی را هر چند اندک مهار کرده است،اما در مهار پایه پولی که همان پول پرقدرت است تاکنون موفق نبوده، اگر این روند تداوم یابد شاهد تاثیرات سوء تورمی اش در ماه‌های آینده خواهیم بود. شاخص تاثیرگذار دیگر قیمت ارز است که بنا براظهار بسیاری از کارشناسان، بانک مرکزی با ابزارهای در اختیارش تاکنون جلو در رفتن فنر ارزی را گرفته و باید دید تا کی قادر به اتخاذ چنین سیاستی خواهد بود.اما در حیطه تحولات بین المللی اگر چه خطر گسترش جنگ کنونی در غزه به میزان قابل توجهی کاسته شده اما در تحولاتی از این دست هرآن بیم وقوع اتفاقاتی غیر منتظره  و خارج از کنترل طرفین می رود. چه آنکه در صورت گسترش جنگ ضمن اثر سوء بر بازار مسکن و عقب نشینی سرمایه‌گذاران از ورود به آن، بازار زود نقد شونده ای چون طلا جاذبه بالایی به دست آورده و سرمایه‌ها را به سمت خود سوق می دهد.پس باید منتظر تحولات آینده بود. به امید بهبود شرایط و پایان جنگ و خونریزی.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها