حدود 20 دستگاه از مسیر ارتباطی گنو بهره می‌برند اما از ایمن‌سازی آن شانه‌ خالی می‌کنند

کوه بی‌مسئولیتی



جاده‌ای پرپیچ‌وخم و پرمخاطره که فاقد دید کافی و حداقل استانداردها است؛ گردنه‌های کوه گنو از اول امسال تاکنون 4 فوتی و 21 مجروح بر جای گذاشته است. عرض کم جاده، پیچ‌های خطرناک، شیب‌های تند علت اصلی انحراف و واژگونی خودروهای گردشگران بوده است. پستی‌وبلندی‌های ناشی از کوهستانی بودن مسیر در کنار تخریب براثر فرسایش و عدم بهسازی، نوسازی و تعریض این محور پررفت‌وآمد، نبود گاردریل، علائم رانندگی همواره، این جاده را حادثه‌خیز کرده است. گردنه‌های گنو حال‌وروز خوشی ندارند. 
این جاده فاقد ایمنی لازم و کافی است و همین موضوع علت اصلی وقوع حوادث و تلفات جانی است؛ گفته می‌شود 20 دستگاه اجرایی از این مسیر استفاده می‌کنند، با این حال مسئولان نه‌تنها در راستای ترمیم و بهسازی این محور اقدامی انجام نداده‌اند که رسماً از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کنند. اداره کل راهداری هرمزگان به‌عنوان متولی اصلی جاده‌های استان ضمن تأکید بر اینکه در بهسازی این محور مسئولیتی ندارد، این جاده را مسیر اختصاصی برخی ارگان‌ها معرفی کرد. 
در سال‌های گذشته «عزیزالله کناری»، فرماندار سابق بندرعباس در فرآیند بازدید از جاده کوه گنو جهت تعریض، رفع مشکلات فنی و مهندسی و حذف برخی از نقاط حادثه‌خیز این محور از سوی دستگاه‌های مختلف قول و وعده‌هایی داد اما به فراموشی سپرده شد. برخی از منابع می‌گویند با توجه به اینکه سازمان صداوسیما استان از این منطقه بهره‌وری دارد باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد بااین‌حال این سازمان نیز این ادعا را رد کرد. در پیگیری‌های صبح ساحل علاوه بر اینکه واضح شد که هیچ‌کدام از ارگان‌ها در استان زیر بار این مسئولیت نمی‌روند، اصلاً در اولویت کاریشان نیز قرار ندارد. 
  
  
به گزارش صبح ساحل، آخر هفته که فرامی‌رسد عده زیادی از شهروندان برای چند ساعت هم که شده خود را به کوه گنو و دامنه آن می‌رساندند و از طبیعت آن استفاده می‌کنند. اما سالیان سال است که این منطقه تفرجگاهی، یکی از نقاط حادثه‌خیز به شمار می‌رود و به علت عدم رعایت برخی مسائل ایمنی، عدم وجود روشنایی علائم هشداری، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و نیز عدم‌اصلاح هندسی در مسیر، متأسفانه به معضلی برای مردم تبدیل‌شده است. 
بارها و بارها بخش‌هایی از جاده دسترسی، به علت زلزله یا حتی بارندگی‌ها دچار تخریب و ریزش کوه شد و مدتی نیز این مکان حفاظت‌شده و تفریحی بر روی گردشگران بسته‌شده بود. برطرف کردن مشکل  این نقطه حادثه‌خیز و همچنین اصلاح هندسی محور، نیاز به همت و همکاری مشترک سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و تخصیص اعتبارات لازم برای برطرف کردن اشکالات این جاده را می‌طلبد که تحقق آن در رویکرد مسئولین استان دیده نمی‌شود.
   
 تأکید بر مشارکت در مرمت و بهسازی جاده 
«عارف اکبری»، دادستان بندرعباس در گفتگو با صبح ساحل مشارکت همه دستگاه‌ها در مرمت و بهسازی جاده سایت گنو را الزامی دانست و با تأکید بر اینکه متولیان پروژه بهسازی کوه گنو باید هر چه زودتر مشخص و معرفی شوند، گفت: هر ارگان دولتی و خصوصی ازجمله محیط‌زیست، سپاه، ارتش، راهداری و... که از این سایت منتفع هستند، مکلف‌اند هزینه مسئولیت اجتماعی خود را شامل تعمیرات، بهسازی، علائم رانندگی و روشنایی پرداخت نمایند. وی افزود: بهسازی جاده جز موارد حقوق عامه است و تنها جایگاه تفریحی حتی در فصول گرما محسوب می‌شود لذا باید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در این خصوص ورود کند. اکبری تصریح کرد: اگر جاده اختصاصی است که آن را  ببندند و به کسی اجازه ورود ندهند، دستگاه‌های متولی باید با سرعت، دقت و قاطعیت این موضوع را بررسی کنند.
    
 جاده گنو تنها در اختیار محیط‌زیست نیست
«جاده کوه گنو تنها در اختیار محیط‌زیست نیست. محیط‌زیست متولی منطقه حفاظت‌شده است؛ عملاً طبق قانون محدوده را حفاظت می‌کند و بیش از20 دستگاه از این جاده ارتباطی استفاده می‌کنند. باید در این خصوص تدبیر و انسجام‌بخشی صورت پذیرد همه دستگاه‌ها مانند آب، برق، ارگان‌های نظامی، صداوسیما و...حتی باغداران و کشاورزان در حفظ و نگهداری این منطقه تفرجگاهی پای‌کار بیایند و اعتباراتی در نظر گرفته شود». «حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اعلام این مطلب اضافه کرد:«بهسازی و آسفالت این جاده از زمان انقلاب اسلامی تاکنون، تنها یک‌بار انجام‌شده است. قبول داریم این مسیر ارتباطی خطرات خودش را دارد. خرابی حاشیه جاده و عریض نبودن مسیر، همواره در این محور حادثه ایجاد می‌کند». وی در خصوص تردد زیاد خودروها در منطقه گفت که ظرفیت تردد با توجه به عرض این جاده باید تعریف شود. مسیحی تازیانی با تأکید بر تعیین تکلیف این جاده افزود: «چون جاده گنو، جاده اختصاصی است و جزو جاده‌های اصلی و فرعی بین روستایی نیست عملاً اعتبارات مستقل  به‌عنوان یک جاده عمومی در نظر گرفته نشده است اما باید دراین‌باره تصمیماتی اتخاذ شود که اگر این منطقه برای حوزه گردشگری است اعتبارات ویژه استانی برای ترمیم جاده و حفاظتی  تعیین شود». وی در رابطه با برآورد اعتبارات افزود:« برآورد هزینه اعتبارات بازسازی جاده موردنظر بحث تخصصی  و در حوزه  کارشناس حوزه راه است که مقدار هر کیلومتر را تعیین می‌کند». به نظر می‌رسد این مسیر جزو جاده‌های گردشگری و حفاظتی شناخته می‌شود اما بودجه‌ای برای بازسازی آن دیده نشده است.
   
 عملی نشدن وعده‌ مسئولان
«خداداد بیژنی»، رئیس شورای روستای کهنوج گنو، تنگ باغ و شهرک خلیج‌فارس با گله گزاری از عملی نشدن وعده‌های مسئولان در رابطه با بهسازی این جاده ارتباطی گفت: سال‌های گذشته فرماندار سابق پس از بازدید از این محور قول و وعده‌های داد که با مشارکت دستگاه‌های مختلف اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود و نواقص این راه ارتباطی برطرف می‌شود. وی ادامه داد: در این سال‌ها مکاتبات فراوان انجام‌شده و از مسئولان متعددی مانند استاندار سابق، وعده‌ووعید شنیده‌ایم اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است. بیژنی بابیان اینکه نمی‌دانیم متولی نگهداری و بازسازی  این جاده چه ارگانی است و چه فردی باید پاسخگو باشد، افزود: در هنگام درخواست کمک و اعتبارات، هیچ‌کسی قبول مسئولیت نمی‌کند و می‌گویند این جاده اختصاصی است و مربوط به حوزه ما نیست. رئیس شورای روستای کهنوج گنو گفت: شاهد سقوط خودروها و مرگ شهروندان در این جاده ناایمن هستیم و افزایش شمار تلفات دور از انتظار نیست. بیژنی اضافه کرد:راه و جاده برخوردار از حداقل استانداردها به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت پیش‌نیاز دستیابی به امکانات در تمام ابعاد و زمینه‌های مختلف و به عبارتی توسعه هر منطقه است .
    
 فرمانداری بندرعباس متولی حل مشکل جاده گنو
منابع مختلفی از حضور دکل‌های صداوسیما استان در منطقه گنو خبر می‌دهند. از همین رو با «احمد شیخ سیوندی»، معاون فنی صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس، مصاحبه کردیم. وی متولی رفع مشکلات این جاده را فرمانداری بندرعباس دانست و گفت: جاده گنو اختصاص ما نیست. سازمان صداوسیما نیز مانند دیگر سازمان‌ها در این مسیر تردد دارد. قبول داریم که این راه ارتباطی خراب است و باید بهسازی شود؛ در این خصوص مکاتباتی زیادی انجام دادیم اما به نتیجه مشخصی نرسیدیم. وی افزود: چند سال گذشته جلساتی با فرماندار سابق بندرعباس انجام و مقرر شد با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌ها، با تعیین پیمانکاری، مشکلات این مسیر برطرف شود که این موضوع به نتیجه نرسید و رها شد.
    
 بهسازی و تعمیرات جاده گنو در حوزه راهداری نیست 
«عباس شرفی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان نقش این اداره کل در نگهداری و بهسازی و بررسی جاده را رد کرد و گفت: این جاده اختصاصی است. در حوزه فعالیت این اداره کل نیست و نقشی در تعیین اعتبارات بهسازی این جاده ندارد.
      
 26 تصادف براثر واژگونی خودروها 
«سرهنگ مهدی نیکبخت»، فرمانده پلیس‌راه هرمزگان با تأکید بر اینکه فکری به حال این مسیر حادثه‌ساز شود، گفت: «تاکنون هشدارهای متعدد به ارگان‌های مختلف مانند استانداری، شورای تأمین جهت ایمن‌سازی این جاده‌ها هم به‌صورت شفاهی و هم کتبی ارسال‌شده که به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار یا عدم تعیین تأمین اعتبار اقدامات لازم انجام‌نشده است». وی با اشاره به وقوع 26 تصادف از اول سال تاکنون در جاده ارتباطی کوه گنو، نقش علائم هشداردهنده و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی را در پیشگیری از حادثه مؤثر دانست. وی افزود: در این 8 ماه گذشته سال،4 فقره تصادف فوتی، 16 فقره تصادف جرحی با 21 مجروح و 6 فقره خسارتی فقط در این راه ارتباطی رخ‌داده که بیشترین علت آن عدم سرعت مطمئنه در جاده کم‌عرض و واژگونی خودروها بوده است. نیکبخت بیشترین ساعات تصادف را 16 تا 12 شب به‌خصوص در آخرین روزهای هفته اعلام کرد. وی این را عنوان داشت: خطرآفرین بودن این مسیر از جاده، زمانی بیشتر می‌شود که فرد ناآشنا به‌عنوان گردشگر و مسافر وارد آن می‌شود و تجربه رانندگی در این جاده را ندارد و این مسئله بروز خطر را شدت می‌بخشد. این مقام مسئول یادآور شد: در حالی این مسیر جاده‌ای از نبود حداقل‌های ایمن‌سازی رنج می‌برد که به دلیل کوه‌پایه بودن و شرایط جوی این بخش نه‌تنها نیاز به استاندارد راه دوچندان دارد، بلکه در بسیاری موارد این فقدان استاندارد، خطر ایجاد حادثه و انحراف و واژگونی خودرو را چند برابر افزایش می‌دهد. فرمانده پلیس‌راه هرمزگان تأکید کرد که اگر این منطقه گردشگری نیست باید برای پیشگیری از حوادث، راه ورود به آن بسته شود.
     
 اماواگرهای سایت گنو
قصه پروژه ایمن‌سازی سایت گنو سردراز دارد. سالیان سال است که عملیات بهسازی راه با وعده‌ و اماواگرهای بسیاری روبرو بوده و به سرانجام نرسیده است. جاده‌ی که به دلیل مخاطراتش، هرماه تعداد قابل‌توجهی تصادف را که بعضاً منجر به فوت و جراحت‌های دائمی مردم می‌شود در کارنامه خود ثبت می‌کند. فرماندار کنونی بندرعباس و استاندار هرمزگان به‌عنوان متولیان اصلی تأمین امنیت در استان باید ضمن ورود به این موضوع، دستگاه‌های منتفع از مسیر ارتباطی گنو را مکلف به اختصاص اعتبار کنند. هرگاه در یک منطقه یا یک پروژه، چند دستگاه متولی باشند، همواره با معضل هماهنگی و قبول مسئولیت مواجه هستیم؛ معضلی که اغلب باعث عقب‌ماندگی و خواب طولانی‌مدت پروژه‌های مختلف می‌شود. با توجه به اینکه مسئله‌ی امنیت جان شهروندان در میان است، انتظار می‌رود فرماندار بندرعباس به این مهم ورود کرده و متولی اصلی رسیدگی به بهسازی مسیر ارتباطی کوه گنو را با تعیین ضرب‌الاجل مشخص کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها