ادامه‌ی توافقنامه‌ی ایران و عربستان سعودی به میانجیگری پکن


نویسنده: عدنان نگاری

اولین نشست کمیته مشترک سه جانبه عربستان، چین و ایران روز جمعه در پکن به پایان رسید و هیئت‌های سعودی و ایرانی متعهد به اجرای توافق پکن شدند.
وانگ یی، یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی، مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه، ریاست جلسه گروهی را با روسای هیئت‌های سعودی، ایران و معاونان وزیر برعهده داشت.این گفتگوها حول بهبود روابط بین عربستان سعودی و ایران پس از توافق پکن بین دو کشور تحت نظارت چین در ماه مارس، بازگشایی سفارت‌های دو کشور در ریاض و تهران و دیدارها و بازدیدهای متقابل خارجی دو کشور بود. 
هیأت‌های سعودی و ایران از نقش مهم چین در میزبانی این نشست قدردانی کردند و متعهد شدند که مفاد توافق پکن را اجرا کنند. سه طرف درباره جنبه‌های همکاری سه جانبه در زمینه‌های مختلف بحث کردند و در عین حال نگرانی‌هایی را درباره وضعیت جاری در غزه که به گفته آن‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان است مطرح کردند و خواستار توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه شدند. آنها همچنین نیاز به یک سیستم پایدار کمک‌های غیرنظامی را ابراز کردند و آوارگی اجباری فلسطینی‌ها را به شدت محکوم کردند. این سه نفر در ادامه افزودند که هر تصمیمی در مورد آینده فلسطین باید منعکس کننده اراده مردم فلسطین باشد و از حق آن‌ها برای ایجاد کشور خود و تعیین سرنوشت خود حمایت کند.
قرار شد نشست بعدی این سه جانبه در ماه ژوئن در عربستان سعودی برگزار شود. عربستان سعودی و ایران هر دو از چین به خاطر میزبانی این نشست و نقش‌اش در میانجیگری بین ریاض و تهران تشکر کردند. سه طرف همچنین نسبت به وضعیت غزه ابراز نگرانی کردند و گفتند که هر راه حلی برای درگیری باید به اراده مردم فلسطین پایبند باشد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها