شبهات پرونده پنج تن زبان گاو رفع نشده است

معمایی بر زبان‌های بریده



پرونده جنجالی و مشکوک  پنج‌تن زبان حیوان کشف‌شده در میناب هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تشخیص هویت این زبان‌ها  از گراز به گاو رسید ولی هنوز مشخص نشده این محموله از کجا آمده،مقصد آن کجا بوده و برای چه مصارفی قاچاق می‌شده است. این محموله شامگاه پنج‌شنبه گذشته بدون جواب آزمایش نهایی  برای تعیین هویت توسط شبکه بهداشت و درمان میناب درحالی‌معدوم شد که مدیر روابط عمومی دامپزشکی هرمزگان  ادعا کرد نمونه این  محموله حیوان وحشی به این اداره ارجاع نشده است و دامپزشکی هیچ اظهارنظری نداشته است. اما این واکنش در صورتی است که دکتر عبدالعظیم احمد پور مدیر شبکه بهداشت و درمان میناب معدوم‌سازی این محموله را با همکاری ادارات دامپزشکی، شهرداری، جهاد کشاورزی و محیط‌زیست میناب خواند. 
این مقام مسئول تائید هویت این محموله با عنوان زبان گراز  را  بر اساس صورت‌جلسه امضاشده  در مرجع قضایی توسط دامپزشکی و محیط‌زیست ذکر کرد که با دستور قضایی این محموله منهدم شد. 
   
ماجرای پنج تن زبان گراز  
" نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که محموله ۵ تنی کشف‌شده با تشخیص زبان گراز در هرمزگان مربوط به گاو بوده است". حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست این مطلب را دیروز بیان کرد و افزود: بعد از کشف این محموله نمونه‌ای از آن به آزمایشگاه ارسال و مشخص شد که زبان گاو بوده است.وی در گفتگو با رسانه‌ها ،وظیفه رسیدگی به این محموله؛  اینکه از کجا آمده، به کجا می‌رود و هدف از این محموله بزرگ چیست بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی اعلام کرد. دکتر عبدالعظیم احمدپور مدیر شبکه بهداشت و درمان میناب با اعلام این‌که این محموله زبان خوک وحشی  به لحاظ مسائل بهداشتی با همکاری واحد سلامت محیط و کار شبکه بهداشت و درمان این شهرستان معدوم شد افزود: همچنین سه و نیم تن ماهی "حسون" که زبان گراز در زیر آن جاسازی‌شده بود نیز به همراه محموله معدوم شد. روابط عمومی دامپزشکی هرمزگان نیز  اعلام کرد که در رابطه با کشف هویت محموله هیچ مسئولی  از این سازمان اظهارنظری  از ما نخواسته و استعلام نکرده است. 
   
حرفهای ضد و نقیص 
شامگاه دوشنبه هفته  گذشته پس از انتشار کشف محموله 5 تنی از یک دستگاه کامیون حاوی حمل ماهی و فاقد مجوز در ایست و بازرسی شهید چغازردی شهرستان میناب ، اظهار و نظر متفاوتی از سوی مسئولان استان مطرح و در ساعات اولیه گفته شد که این محموله که از استان سیستان و بلوچستان در حال انتقال به فارس بوده شامل 8 هزار زبان گراز  بوده است. پس از مدتی خبری از حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان  ارسال شد؛ هویت این محموله شامل ماهی و تعداد زیادی زبان حیوان را مبهم دانست که توسط کارشناسان در دست بررسی است. 
مسیحی تازیانی هویت این زبان‌ها که متعلق به گراز  هست را تائید و یا رد نکرد و این موضوع مشکوک را منوط به نتایج آزمایشگاه خواند. وی بابیان اینکه در اظهارنظر اولیه آن را زبان گراز دانسته است گفت: من به نقل از آن فرد قاچاقچی بیان کردم که محموله زبان گراز بوده است.
سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان نیز کشف یک محموله زبان حیوان وحشی میزان تقریبی این محموله که زیر بار ماهی جاسازی‌شده بود را پنج‌تن اعلام و اضافه کرد: محموله کشف‌شده توسط مأموران انتظامی شهرستان میناب متعلق به یک حیوان وحشی است اما منشأ اصلی آن همچنان در حال بررسی است و تحقیقات بر روی این پرونده خاص و مبدأ آن ادامه دارد. 
   
شبهات رفع نشده  
عدم همکاری ارگان‌های مربوطه و ذی‌صلاح باعث  شبهات  فراوانی شده و این امر پرونده این محموله قاچاق را باز نگهداشته است.اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌تر گفته بود که منتظر جواب آزمایشگاه هستیم و اگر به حیات‌وحش مربوط باشد در آن صورت اقدام خواهیم کرد و بهتر است تا روشن نشدن ابعاد مسئله، کشف این محموله را قاچاق حیات‌وحش تلقی نکنیم چون هنوز مشخص نیست که این زبان‌ها متعلق به کدام حیوان است. قضیه این است که یک خودرو از مبدأ چابهار به سمت شیراز حرکت می‌کرد و بار خودرو هم تحت عنوان آبزی اعلام‌شده بود که در آن مقدار زیادی زبان‌ حیوانات کشف شد. وی افزود که مشخص نیست چنین محموله‌ای از کجا آمده است. در داخل کشور امکان شکار چنین جمعیتی از گراز به شکل یکجا و این تعداد زبان وجود ندارد. همچنین داخل کشور مرکز تکثیر و پرورش گراز نداریم. در طبیعت هم این حجم از شکار گراز امکان‌پذیر نیست بنابراین اگر هم‌زبان گراز باشد احتمالاً از خارج از کشور آمده، قطعاً چنین حجمی نمی‌تواند از داخل کشور باشد پس باید دنبال این باشیم. وی در پاسخ به اینکه اگر زبان گاو و گوساله باشد چرا پنهان کردند گفت: نمی‌دانیم چرا، سؤال این است که حتی این حجم زبان گاو و گوساله هم از کجا آمده است و به کجا و با چه هدفی می‌رود؟ درواقع ابعاد موضوع خیلی روشن نیست، منتظر روشن شدن پرونده هستیم و تا آن زمان هم نمی‌توان قضاوت کرد. 
اکبری بابیان اینکه افراد متخلف دستگیر شدند و پرونده در حال طی کردن روال قضایی است تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که قاضی دستور داده و در حال بررسی است این است که این زبان‌ها متعلق به چه حیوانی است، افراد متخلف در حین بازجویی ممکن است در اظهارات خود هر چیزی را بگویند، بنابراین باید منتظر نتیجه آزمایشگاه باشیم، اگر زبان گاو و گوسفند باشد که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است اما اگر زبان گراز باشد سازمان محیط‌زیست پیگیری خواهد کرد که ببینیم از کجا آمده است حتی اگر گراز هم باشد می‌تواند به مراکز تکثیر و پرورش‌های بزرگ مرتبط باشد که در کشور ما وجود ندارد و اینکه این حجم زبان به کجا می‌رفته هم مساله عجیبی به نظر می‌رسد، به‌هرحال منتظر جواب آزمایشگاه هستیم. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها