اقدام ارزشمند آفریقای جنوبی در مقابله با جنایات اسرائیل


نویسنده: مصطفی دولخانی

جمعه شب هفته گذشته بود که دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانه ای اعلام کرد، کشور آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام «نقض نگران‌کننده وظایفش طبق کنوانسیون پیشگیری و مجازات مربوط به جنایت نسل‌کشی در ارتباط با فلسطینی‌های ساکن نوار غزه شکایتی را ثبت کرده است».
«دیوان دادگستری بین المللی» که نباید با «دیوان بین المللی کیفری» اشتباه گرفته شود، رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد است؛ که به دعاوی حقوقی بین کشورها و فعالان حقوق بین‌الملل رسیدگی می‌کند و احکام صادره توسط این دیوان، ازآنجا که اساس‌نامه آن بخش جدایی‌ناپذیر از منشور ملل متحد است، به عنوان یکی از مهمترین اسناد بین‌المللی تلقی می‌شود.چه آنکه آفریقای جنوبی برپایه کنوانسیون نسل‌کشی 1948 که یک معاهده بین‌المللیست، از این دیوان خواسته تا حکم دستور موقت توقف جنایات این رژیم را صادر کند، همینطور برای تضمین برای دست نزدن به نسل‌کشی برای آن مجازات تعیین شود. حال سوال اساسی اینجاست که در دنیای کنونی استفاده از این ابزار حقوق بین‌الملل به چه درد می‌خورد؟خصوصا آنکه طرف دعوی رژیمیست که ابتدایی‌ترین هنجارهای بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد وجنایت‌های بی‌شماری را مرتکب می‌شود.
درپاسخ باید گفت دنیای امروز متفاوت از آغازین سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است که غرب به سردمداری آمریکا و با قدرت بالای مالی، نظامی و رسانه‌ای اش، نهادهای مالی و سیاسی دنیا و مرجعیت اقناع‌سازی جهانی را تحت انقیاد خود گرفت و اروپا هم داعیه‌دار تمام‌عیار هنجار‌سازی در سطح دنیا شد. شرایطی که باعث شده بود این رژیم بی‌اعتقاد اما با دست‌آویز قراردادن همین هنجارهای بین‌المللی ضمن مظلوم‌نمایی در سطح جهانی با سواستفاده از موضوعاتی چون هولوکاست، به امنیتی‌سازی پرونده‌های مختلف بر علیه برخی کشورها و به طور مشخص کشور ما اقدام کند. اما در صورت صدور حکم دستور موقت محکومیت این رژیم از سوی دیوان، ضمن از بین رفتن افسانه مظلوم‌نمایی این رژیم، موجی آغاز خواهد شد که آسیب های جدی به حیثیت و اعتبار ساختگی آن در سطح بین المللی وارد خواهد کرد و آسیب بزرگ به حیثیت و اعتبار این رژیم مقدمه ضعیف شدن هرچه بیشتر آن محسوب می‌شود که کمترین تبعات آن تحریم‌های مردمی و حتی دولتی گسترده برعلیه این رژیم خواهدبود، وضعیتی شبیه به حکومت زمان آپارتاید آفریقای جنوبی.
چه آنکه این سند چون از سوی نهاد معتبر بین‌المللیست وصله یهودی‌ستیزی به آن نمی‌چسبد و از دیگر سو ضمن آگاه‌سازی افکار عمومی پایگاه‌های رای سیاستمداران غربی در کشورهایشان که به حمایت از این رژیم می‌پردازند را دچار تهدید جدی خواهد کرد؛ خاصه دولتمردان و مقامات اروپایی که داعیه‌دار قانون‌مداری و هنجارسازی بین‌المللی هستند را در موقعیت دشوارتری قرار خواهد داد. این اتفاق باکمک از گسترش کنونی رسانه های اجتماعی و نوپا و ازبین رفتن سیطره‌ای رسانه‌ای جریان اصلی امکان‌پذیراست. ازاین رو باید در جهت دفاع از اهالی مظلوم غزه ضمن حفظ هوشیاری و سلب هر گونه  بهانه از مقامات این رژیم و قرار نگرفتن در دام‌هایش از این اقدام ارزشمند آفریقای جنوبی که خودش در جهان به عنوان یکی از مهمترین قربانیان نژادپرستی ونسل‌کشی معروف است، به صورت تمام قد حمایت کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها