۴۸ کشته در زمین لرزه ژاپن/ امداد و نجات با وقوع پس لرزه‌ها ادامه دارد



زمین لرزه شدیدی که در نخستین روز سال نوی میلادی شبه جزیره نوتو در مرکز ژاپن را لرزاند، تاکنون ۴۸ نفر را به کام مرگ کشانده و امروز (سه‌شنبه) گزارش‌های بیشتری از خسارات وارد شده منتشر شده است؛ امدادگران همچنان با وقوع پس لرزه‌ها، برای نجات بازماندگان تلاش می‌کنند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، زمین لرزه ۷.۶ ریشتری شهر واجیما در استان ایشیکاوا خسارات سازه‌ای و آتش سوزی‌های گسترده‌ای در پی داشت. اما میزان دقیق خسارات نامشخص است و آوارها و قطع اتصال جاده‌ها عملیات امداد و نجات را مشکل کرده است.

به گفته منابع استان ایشیکاوا، از ۴۸ قربانی این زلزله، ۲۰ نفر در شهر سوزو، ۱۹ نفر در واجیما و ۵ نفر در نانائو گزارش شدند.

هشدار سونامی که مناطق گسترده‌ای را در امتداد دریای ژاپن شامل ‌می‌شد، صبح روز سه‌شنبه لغو شد؛ آن هم پس از اینکه مرتفع ترین موج که حداقل ۱.۲ متر بوده روز دوشنبه به بندر واجیما رسید.

روز دوشنبه در واجیما، یک ساختمان هفت طبقه ریزش کرد و ناحیه مرکزی این شهر که با بازار صبحگاهی خود شناخته می‌شود، دچار آتش سوزی شدیدی شد.

به گفته مقامات استان ایشیکاوا، بیش از ۲۰۰ ساختمان در ناحیه مرکزی واجیما دچار آتش سوزی شدند اما اکنون این آتش سوزی مهار شده‌است.

دیگر مقامات گفتند که در این شهر، ‌۱۴ مورد از گیر افتادن افراد در زیر آوار گزارش شده است.

این زمین لرزه همچنین در استان های نیگاتا، تویاما، فوکویی و گیفو موجب مجروح شدن افراد و آسیب‌ دیدن ساختمان‌ها شده است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن با اشاره به اینکه دولت مرکزی این کشور ارسال تجهیزات امدادی را مدیریت می‌کند، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ورود وسایل نقلیه به نواحی شمالی شبه جزیره نوتو بسیار سخت است.

فومیو کیشیدا افزود حدود هزار نفر از کارکنان «نیروی دفاع از خود» ژاپن به عملیات امداد و نجات می‌پردازند.

به گفته شرکت راه آهن غرب ژاپن، حدود یک هزار و ۴۰۰ مسافر قطار سریع السیر شینکانسن حدود ۱۱ ساعت معطل شده بودند زیرا این شرکت پس از وقوع زلزله فعالیت چهار قطار خط هوکوریکو را متوقف کرد تا ریل‌ها و سایر تاسیسات را بازرسی کند. خدمت رسانی این قطارها از اواخر بعد از ظهر امروز(به وقت ژاپن) از سر گرفته شد.

به گفته آژانس هواشناسی ژاپن، کانون این زمین لرزه حدود ۳۰ کیلومتری شرق و شمال شرق شهر واجیما در عمق ۱۶ کیلومتری زمین بوده و طبق مقیاس انحصاری کشور ژاپن، شدت حداکثری آن در سطح ۷ قرار می‌گیرد.

زمین لرزه سطح ۷ اینگونه تعریف می‌شود که ایستادن مردم را نیز غیرممکن می‌کند. به گفته آژانس هواشناسی، چنین زلزله‌ای آخرین بار در سال ۲۰۱۸ در هوکایدو رخ داد.

سایر کشورها از جمله دولت‌های آمریکا، کانادا و ایتالیا پیشنهاد کمک به ژاپن را مطرح کرده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که پس از وقوع این زلزله منتشر شد، گفت که این کشور «هر گونه کمک لازم را برای مردم ژاپن فراهم خواهد کرد.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها