12

مهر

1403


حوادث

12 مرداد 1394 10:24 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث - آتش نشان  42 ساله با وجود خستگي ناشي از عمليات اطفاء حريق  و نجات افراد از مجتمع ستاره جنوب ، بدون درنگ به همراه همکاران راهي محل حادثه آتش سوزي  در هتل هرمز ( بزرگترين هتل بين المللي بندرعباس ) شد تا جاني را نجات دهد و حريقي را خفه کند اما گويا دست تقدير اين طور سرنوشتش را رقم زده بود که آن شب ، آخرين شب و آخرين ماموريت زندگي او باشد که نام اين مرد جوان به عنوان قهرمان و برکت هرمزگان  به يادگار بماند...

همه ماجراها از اتاق 213 طبقه دوم هتل هرمز 6 طبقه ،شروع مي شود در حالي که مهمانان هتل در آن ساعت شب در حال استراحت  هستند ناگهان بوي سوختگي و سپس دود سياه رنگي خود را نمايان مي کند...

ساعت 2 و 29 دقيقه  نهم مردادماه است و صداي آژير خودروهاي آتش نشاني در محوطه هتل هرمز شنيده مي شود. ماموران آتش نشاني به فرماندهي برکت جوذري  به سرعت وارد عمل مي شوند هرکدام به سوي مي روند که حريق را اطفاء ، مهمانان و کارکنان هتل  را از محيط پر از دود خارج کنند. جوذري که موفق مي شود در چند مرحله مسافران را نجات دهد در حين کمک به يکي از مصدومان که وضعيت خوبي  ندارد فداکارانه و با وجدان کاري ماسک خود را به او مي دهد .آن مسافر نجات مي يابد  ولي برکت جوذري از جانش مايه مي گذارد و در راهرو هتل  از شدت فعاليت و استشمام دود و گازهاي کشنده بيهوش مي شود که  پس از انتقال به بيمارستان شهيد محمدي  به دليل ايست قلبي  جان مي دهد...

از شغلش به نيکي ياد مي کرد

افتخار جوذري برادر شهيد جوذري گفت: برادرم افتخارش اين بود که آتش نشان است ، در طي 17 سال خدمت هيچ وقت از سختي کارش، شکايتي نکرد  و هميشه به نيکي ياد مي کرد  و مي گفت شغلي شريف و دوست داشتني است. وي ادامه داد: هدف از انتخاب شغلش کمک به همنوع بوده و بس . جوذري افزود:زماني که مجتمع ستاره جنوب دچار حريق شد ساعاتي بعد از اتفاق به علت اينکه دلشوره عجيبي  داشتم  تماس گرفتم،حالش خوب بود و مي گفت موفق شده جان چند نفر را نجات دهد. وي  گفت: اما در حرفهاي برکت ، ناراحتي عجيبي موج مي زد که از مرگ 3 نفر از ساکنان مجتمع، متاسف بود.وي از روز حادثه  گفت: ساعت 5 بامداد جمعه ، به شماره تلفن من تماس گرفته شد که برکت در بيمارستان است  با خانواده سريع به محل رفتيم اما با جسد وي  روبرو شديم.  افتخار جوذري مي گفت که در اغلب ماموريت هاي آتش نشاني به دليل شغلش ( نظامي)  با برادرش در يک صحنه حضور مي يافتند.

هميشه مديون جوذري ها هستيم

مدير و مشاور اجرايي هتل هرمز در خصوص حريق  گفت: ساعت 2 و نيم بامداد به من اطلاع دادند  که يکي از اتاق هاي هتل ، دچار حريق شده است بلافاصله در محل حضور يافتم که اين حريق با تلاش تيم آتش نشاني اطفاء شد. يونس فريدي افزود: متاسفانه در اين حادثه  يکي از آتش نشانان نمونه استان، جانش را از دست داد و يکي از خدمه هتل به نام محمد سالار حسيني 41 ساله نيزمصدوم شد و در حال حاضر در کما به سر مي برد. وي با بيان اينکه 17 نفر از مهمانان هتل به دليل اينکه استرس داشتند به هتل آتيلار منتقل شدند و چند ساعت بعد نيز به هتل برگشتند ادامه  داد : مابقي مهمانان نيز به درخواست خودشان در اين هتلمي ماندند .فريدي از مسوولان مربوطه که در اطفا حريق و کمک به مهمانان ياري و همکاري داشتند تشکر کرد و گفت: در اين حادثه فقط يکي از اتاق ها آتش گرفت و با کمک ماموران آتش نشاني ، از سرايت حريق به ديگر اتاق ها جلوگيري به عمل آمد. وي  علت اين حادثه را در دست بررسي عنوان کرد و گفت: شهيد جوذري يکي از آتش نشانان نمونه استان  بود که اگر وي و همکارانش نبودند حتما اتفاق بدي در انتظار هتل بود اما با رشادتهاي اين آتش نشانان ، جان هيچ يک از 58  مسافر هتل (تبعه ايراني و خارجي  در سن هاي متفاوت) به خطر نيافتاد  و همانطور که يکي از مهمانان با فداکاري جوذري ، جان گرفت و ما هميشه مديون جوذري ها هستيم.

دوروز سخت و آتشي

هرمزگان پنجشنبه و جمعه سختي را پشت سر گذاشت که در طي کمتر از 24 ساعت، دو مکان دچار حريق گرديد ،  3 نفر بر اثر خفگي ناشي از دود حريق مجتمع ستاره جنوب  و يک نفر از آتش نشانان دريا دل استان در حريق هتل هرمز جان خود را از دست دادند  و 30 نفر در جريان حريق ستاره جنوب مصدوم و راهي مراکز درماني شدند .که به گفته فرجام دانش مديرعامل سازمان و خدمات ايمني آتش نشاني بندرعباس ،  تيمي 100 نفره از آتش نشانان هرمزگاني روزهاي پنجشنبه و جمعه 2 آتش سوزي بزرگ را در بندرعباس مهار کردند.

مرگ را جلوي چشمان ديدم

معاون شيفت ايستگاه 6 در ساحل بندرعباس گفت: «در حال استراحت بودم که ساعت 9 و 30 دقيقه صبح پنجشنبه از مرکز تماس گرفتند که مجتمع بزرگ ستاره جنوب دچار اتش سوزي شده است، سريع به محل اعزام شدم». مسيح رحيمي با ديدن دود سياه رنگ به جمع همکارانش پيوست وبه درب پشتي ستاره جنوب که منزل مسکوني بود رفت ،همه جا دود فرا گرفته  بود صداي افرادي  را مي شنيد که فرياد مي زدند و درخواست کمک مي کردند .»چشم چشم را نمي ديد  هر طور شده خودم را با طبقات رساندم به سرعت به کار نجات افراد و انتقال آنها از پنجره به سمت پله خودروي آتش نشاني  پرداختم . درنگي در کار نبود چرا که يک لحظه مکث شايد جان فردي به خطر مي افتاد همه آتش نشانان با جان و دل کار مي کردند». مسيح در حال فعاليت بود  که حس کرد کپسول آتش نشاني به اتمام رسيده  و خفگي به سراغش مي آيد هيچ جا را نمي ديد  او با دست کشيدن به ديوارها موفق شد پنجره اي را بيابد  و آن را بشکند. اين جوان 33 ساله به سختي با چراغ قوه به همکارانش اشاره داد  تا آنکه ديگه چشمانش سياهي رفت و زماني که چشمش را باز نمود ساعت 16 بود و خود را در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس ديد.   « آن لحظه مرگ را جلوي چشمم ديدم لحظه سختي بود اما از سال 85 که آتش نشان شدم و در حال حاضر که معاون شيفت ايستگاه 6 هستم از شغل ام پشيمان نيستم چرا که شيريني نجات جان افراد،قابل مقايسه با هيچ  چيزي نيست». رحيمي از شهيد جوذري  ياد کرد که دراکثر عمليات ها براي نجات  افراد، جزء اولين ها بود و در رشته هاي ورزشي نيز مقام هايي کسب نموده بود و اينکه اين آتش نشان فداکار ،فرماندهي عمليات مهار دو آتش سوزي بزرگ در بندرعباس (مرکزخريد ستاره‌ي جنوب و هتل هرمز) را بر عهده داشت.

دربهاي پله هاي اضطراري بسته بود

عطا عباس پور مسئول ايستکاه 6  اتش نشاني بندرعباس که در حادثه آتش سوزي مجتمع ستاره جنوب در حين عمليات مصدوم شده و از ناحيه کمر آسيب ديده است از روز حادثه مي گويد: من آن روز شيفت نبودم که پس از اطلاع از اين حادثه، خود را به محل رساندم و به ماموريت شغلي ام پرداختم . وي ادامه داد: متاسفانه درهاي پله هاي اضطراري مجتمع بسته و قفل بود در حالي که نبايد قفل شود و اين پله هاي مواقع اضطراري کار گذاشته شده است . اين جوان 40 ساله افزود: به زحمت موفق شديم دو در اين پل ها را باز کنيم.عباس پورگفت: شرايط خيلي سختي بود همه همکارانم فقط  به فکر کمک رساني بودند و دقايق نفس گيري را پشت سر مي گذاشتيم   تا جايي که 4 نفر از آتش نشانان به علت استنشاق گازهاي متصاعد ناشي از آتش سوزي بيهوش و راهي بيمارستان شدند . عباس پور که در حين عمليات از پله ها ليز خورده و از ناحيه کمر آسيب ديده بود بدون اينکه به مصدوميت توجه کند به فکر امدادرساني بود تا جايي که از شدت آسيب نتوانست  کاري کند و به بيمارستان شهيد محمدي منتقل گرديد .وي گفت: به گفته  چند نفر از مغازه داران ، بوي سوختگي پس از پايان کار مجتمع به مشام مي رسيد و گويا کسي به اين امر توجه نکرده بود.

عباس پور که داراي سابقه 17 سال کاري در آتش نشاني بندرعباس است از شهروندان خواست در مواقع اضطراري و حريق، همه کارها را به نيروهاي امدادي واگذار نمايند و اين کارها تخصصي است و بايد افراد متخصص وارد عمل شوند چرا که با تجمع شهروندان ، کار براي امدادرسانان مشکل مي گردد. وي در سخنانش از شهيد برکت جوذري ياد مي کرد که همکاري پرتلاش ، مهربان ، سخت کوش و فداکار بود.

جوذري دومين شهيد آتش نشاني استان

حسن  ايمني زاده فرمانده عمليات سازمان آتش نشاني بندرعباس گفت: شهيد برکت جوذري يکي از نيروهاي فعال سازمان آتش نشاني بندرعباس بود که از سال 1377 به عنوان مامور آتش نشاني  ايستگاه شماره 2 وارد سازمان گرديد و در سلسله مراتب کاري سمت هاي مختلفي را تجربه کرد و در زمان شهادتش فرمانده ايستگاه شماره  يک (مرکزي)  بود. وي ادامه داد: شهيد جوذري تا بازنشستگي، 3 سال باقي مانده بود و  وي دومين شهيد آتش نشان استان  است. به گفته ايمني زاده ،اسحاق مرادزاده در سال 85 در حين ماموريت اطفا حريق  به درجه شهات نايل آمد.  اين مقام مسوول گفت: براي خانواده شهيد جوذري و چهار فرزندش از خداوند منان طلب مغفرت دارم و اميدوارم فداکاري اين آتش نشان همواره در ياد و خاطره شهروندان به يادگار بماند. ايمني زاده  علت حادثه حريق شهربازي را اتصالي برق از اتاق کنترل مجتمع بيان کرد و افزود:هنوز علت آتش سوزي هتل هرمز مشخص نيست و در حال بررسي هستيم. وي از تمامي آتش نشانان در صحنه ، نيروي انتظامي ، هلال احمر ،اورژانس و...تشکر کرد که در حوادث مختلفي از جمله اين دو حادثه همکاري لازم را داشتند.

حال  2مصدوم وخيم است

به گفته  مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان ، حال دو نفر از مصدومان حادثه آتش سوزي هتل هرمز و ستاره جنوب بندرعباس همچنان وخيم است و اين دو مصدوم از کارمندان اين دو مرکز هستند که به دليل گاز گرفتگي به بيمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.دکتر فاطمه نوروزيان اظهار داشت: با وجود تلاش بسيار پزشکان، ضريب هوشياري اين بيماران بسيار پايين بوده و وضعيتشان همچنان وخيم است. وي اين را هم بيان کرد که هيچ کدام از مصدومان دچار سوختگي نشدند و همه آنها دچار اختلال تنفسي و گاز گرفتگي به دليل استنشاق گازهاي متصاعد ناشي از آتش سوزي در ساختمان هستند.

دستگيري سه مظنون در حادثه آتش سوزي هتل هرمزبندرعباس

در جريان اين حوادث،  سه نفر مظنون حريق هتل هرمز شناسايي شدند که در اين حادثه گويا عمدي در کار بوده است .درگزارش روابط عمومي دادگستري کل استان هرمزگان  آمده است که حجت الاسلام والمسلمين اکبري رئيس کل دادگستري استان هرمزگان از دستگيري سه نفر مظنون  خبر داده است وهمکاران قضايي در حال بررسي عمدي و يا سهوي بودن علت حادثه و ارتباط دو حادثه آتش سوزي (مجتمع تجاري ستاره جنوب بندرعباس و هتل بين المللي هرمز بندرعباس ) با يکديگر و احتمال قصور دستگاه هاي ذيربط و افراد خاص در اين زمينه هستند که نتيجه قطعي  تحقيقات ، متعاقبأ اعلام خواهد شد.

اين مقام مسوول تصريح کرده که   در رابطه با آتش سوزي هتل  بين المللي هرمز بندرعباس  تاکنون سه نفر دستگير شده اند و تحقيقات  قضايي از ايشان ادامه دارد. همچنين يک  نفر ديگر نيز تحت پيگرد قانوني قرار دارد و ماموران نيروي انتظامي در تلاش براي دستگيري وي مي باشند. وي  اين را هم اضافه کرده که مسئولين مجتمع تجاري ستاره جنوب بندرعباس ، بايد در خصوص  تبعات اين آتش سوزي پاسخگو باشند زيرا اين مجتمع تجاري از لحاظ سيستم ايمني و هشداردهنده ، سيستم  اطفاء حريق و عدم وجود پلکان اضطراري ، دچار مشکلات عديده بوده و با توجه به گزارش هاي واصله ، چندين بار توسط مسئولين ذيربط به ايشان اخطار لازم داده شده بود که متأسفانه نواقص فني اين سيستم ها برطرف نگرديده و موارد پيشگيرانه  از اين نوع  حوادث در اين مجتمع تجاري صورت نپذيرفته است ، که در اين رابطه ، بررسي هاي لازم در دستگاه قضايي استان ادامه دارد و نتايج آن به زودي اعلام خواهد شد.

خدانگهدار برکت آتش نشاني

برکت جوذري، آتش نشاني ست که شايد نامش در اين استان غريب بوده، اما چند روزي است که نامش سرزبانها افتاده  و قهرمان استان لقب گرفته است .بدن اين قهرمان  در ميان انبوه  جمعيت که براي سپاسگزاري از رشادتهايش حضور يافته بودند از مقابل منزلش در شهرک الهيه  بندرعباس تا  قطعه شهدا آرامستان بندرعباس تشييع  و به خاک سپرده شد.... روحش شاد...// اعظم رام

دیدگاه ها (0)
img