غرق شدن یک قایق و نجات معجزه آسای 11 مسافر؛

گردشگری به هر قیمت

ناخدای قایق غیرمجاز در جزیره هرمز جان 11 نفر مسافر را به خطر انداخت. مسافرانی که در دریا غرق شدند اما با اقدام به‌موقع ناخدای لندینگ‌کرافت و شناور ناجی از مرگ نجات یافتند.  دو کودک 3 و 11 ساله نیز در میان این گردشگران بود. افرادی که با هزینه کمتر با شناور  و از اسکله غیرمجاز جزیره قشم به هرمز رفته بودند و هنگام برگشت به بندرعباس با شناور دیگری راهی شده بودند و جان خود را به خطر انداختند. شناوری که در میانه مسیر پس از اتمام سوخت، با لندینگ‌کرافت برخورد و واژگون شده بود...
این حادثه ما را به  یکی از تلخ‌ترین حوادث دریایی کشورمان کشاند. سانحه دردناک و تکان‌دهنده  اتوبوس دریایی و مرگ 17 سرنشین آن در اول  بهمن‌ماه سال 1390.
گروهی از بازنشستگان فرهنگی مشهدی  به جزیره هرمز آمده بودند تا لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند  اما  بعدازظهر روز شنبه با اجاره کردن یک فروند شناور سبک غیرمجاز  از جزیره هرمز با توجه به شرایط نامناسب جوی، تعطیلی اسکله از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و ممنوعیت فعالیت تمامی شناورهای سبک و نیمه سنگین سمت بندرعباس حرکت کرده‌اند.موتورهای این شناور پس از طی یک مایل خاموش شد و شناور غرق شد. لاشه شناور  در ساعات نخستین صبح یکشنبه در نزدیکی‌های ساحل نخل ناخدای بندرعباس پیدا شد و 17 نفر از سرنشینان آن نیز کشته‌شده بودند.

سفر پرخطر
ساعت 19 سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه جاری، مرکز جستجو و نجات دریایی استان هرمزگان مطلع شد که یک فروند شناور غیرمجاز بدون توجه به هشدارهای هواشناسی، جزیره هرمز را به مقصد بندرعباس ترک کرده به دلیل اتمام سوخت با یک فروند لندینگ‌کرافت در مسیر برخورد کرد و پس از واژگونی غرق‌شده است.به گفته  «اسماعیل مکی زاده» معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بلافاصله ۲ فروند شناور ناجی از بندرعباس و قشم به محل اعزام شدند. تیم ناجی 7 نفر از غرق‌شدگان را نجات دادند و پس از رفتن به  سمت  لندینگ‌کرافت،4 نفر نجات‌یافته توسط خدمه شناور، به درون شناور ناجی آوردند و تمامی ۱۱ نفر از سرنشینان به سمت اسکله ذاکری منتقل کردند.

امواج ما را از هم دور کرده بود
"صبح سه‌شنبه به همراه خانواده‌ام  با یک فروند قایقی که بعداً فهمیدیم غیرمجاز است به سمت هرمز حرکت کردیم  عصر همان روز هنگام برگشت سوار بر  یکی از قایق‌های صیادی غیرمجاز شدیم و به سمت بندرعباس حرکت کردیم".
این مطلب را یکی از مسافران نجات‌یافته بیان کرد و ادامه داد: "ما یک خانواده 6 نفره با دو فرزند 3 و 11 ساله‌ام سوار شناور شدیم، و 4 نفر مسافر نیز به ما ملحق شدند ،  حدود ساعت18 و 45 دقیقه بود که ناخدا از اتمام  بنزین خبر داد.  زمانی که می‌خواست شلنگ گالن بنزین را جابجا کندبا  یک فروند لندینگ‌کرافت برخورد کردیم و شناور ما واژگون شد، همه در آب افتادیم". این مرد میان‌سال افزود:" ناخدای لندینگ‌کرافت متوجه ما نبود و حدود6دقیقه با علامت دادن به‌وسیله نور گوشی موبایل در آن تاریکی ، حضور خودمان را اعلام کردیم ،همان لحظه خدمه به نجات ما آمدند و دو فرزندم و 2 نفر دیگر  را از آب بیرون آوردند.امواج همسرم و خانواده‌ام را با از ما دور کرده بود دقایقی نگذشته بود که شناور ناجی به کمک ما آمدند". وی با ابراز تأسف از وجود شناورهای غیرمجاز گفت:"خواهشمندم مسافران از مبادی و شناورهای مجاز و در شرایط آب و هوایی مناسب به مقصد حرکت کنند ، خدا به ما رحم کرد که سالم به مقصد رسیدیم".

این‌بار به خیر گذشت
بارها از رسانه‌های مجازی و رسمی از مسافران خواسته‌شده که فقط از اسکله‌های مجاز با شناورهای مجاز به مقصد بروند و به علت ارزانی هزینه جابجایی ، جان  خود را فدا نکنند.سانحه  این بار نیز به خیر گذشت اما معلوم نیست که آیا سانحه بعدی رخداد تلخی را  رقم نزند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.