طبیعت هرمز از پسماندهای شیشه‌ای پاکسازی می‌شود



همزمان با هفته منابع طبیعی، دستگاه پودر کن شیشه های قابل بازیافت توسط استارتاپ زیست محیطی جامُش در جزیره هرمز رونمایی می شود.

 

به گزارش صبح ساحل، هم اکنون جزیره هرمز به عنوان قطب گردشگری خلیج فارس، به دلایل مختلفی از قبیل مدیریت نادرست پسماندها و عدم فرهنگ سازی تفکیک از مبدا، با معضل پسماند دسته و پنجه نرم می کند. بخشی از پسماندها شامل کارتن، پلاستیک و آلومینیوم توسط کارگاه های ضایعاتی جمع آوری، پرس و از جزیره خارج می شوند. اما متاسفانه پسماندهای شیشه ای بی ارزش تلقی شده و تاکنون زیرساخت مناسبی برای جمع آوری و پردازش آن ها وجود نداشته است؛ به منظور حل این معضل، تصمیم به راه اندازی دستگاه شیشه پودرکن در جزیره هرمز داریم.

در حال حاضر، بیش از 5 سایت دپوی پسماند شیشه ای در جزیره هرمز وجود دارد که افزون بر 90 درصد آن را بطری های شیشه ای تشکیل می دهد.

تبدیل پسماندهای شیشه ای قابل بازیافت به پودر شیشه که جایگزین مناسبی برای سیمان در تولید بتن است، علاوه بر مقرون به صرفه بودن دارای مزایای زیست محیطی بسیاری است و موجب استحکام بیشتر بتن نیز می شود.

 

گفتنی است؛ استارتاپ جامُش به عنوان کارگزار مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینه مشاوره، طراحی و نظارت پروژه های محیط زیستی آغاز کرده است. هم اکنون فعالیت های استارتاپ جامُش شامل: مدیریت پسماند در مناطق گردشگری، طراحی و اجرای پویش های محیط زیستی، فرهنگ سازی در حوزه حفظ محیط زیست و مدیریت منابع بازیافتی می باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها