فولاد هرمزگان، الگوی موفق بنگاه‌داری و توسعه متوازن


نویسنده: سامیه طهورنیان

توسعه یکی از ارکان اساسی بقای هر بنگاه تولیدی و اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود و لازمه رقابت‌پذیری در دنیای امروز به شمار می‌رود. به‌طور مشخص اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در هر بنگاه‌ اقتصادی به مانند جریان یافتن خونی تازه در شریان‌ها و مویرگ‌های سازمان خواهد بود. در همین حال توسعه در شرکت‌های تولیدی به ایجاد تحرک مثبت و افزایش انگیزه کارکنان منجر می‌شود. علاوه بر این، توسعه موجب ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات و بهبود فرایندها شده و ضمن افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در کشور، برای کارکنان و سهام‌داران ارزش‌ افزوده اقتصادی به همراه می‌آورد. فولاد هرمزگان همواره بقای خود در فضای رقابتی کسب و کار را در توسعه پایدار می‌داند. بر این اساس، از سال 1400 و ابتدای دولت سیزدهم، اجرای چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را در دستور کار قرار داد. طرح توسعه فولاد هرمزگان با سه هدف اصلی اجرا می‌شود؛ نخست توسعه ظرفیت به 3.2 میلیون تن در سال فولاد خام برای دستیابی به چشم‌انداز تولید 10 میلیون تن فولاد خام در منطقه ویژه خلیج فارس، دوم توسعه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و سوم توسعه پایین‌دستی زنجیره ارزش با احداث واحد نورد گرم. بنابراین طرح‌های توسعه‌ای شرکت در سه بخش آهن‌سازی، فولادسازی و نورد و زیرساخت‌ها تقسیم‌بندی شدند و پروژه‌های مربوط به هر کدام از آن‌ها تعریف شد. در بیستم بهمن ماه سال 1400، به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، فولاد هرمزگان اجرای 4 طرح بزرگ توسعه‌ای را در دستور کار قرار داد و توانست پروژه‌های بزرگی همچون مگا مدول دوم احیا مستقیم فولاد هرمزگان به ظرفیت یک میلیون و 720 هزار تن، سیلوهای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی به ظرفیت 30 هزار تن، واحد دوم گازهای صنعتی به ظرفیت 10 هزار نرمال مترمکعب بر ساعت و مگا مدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز به ظرفیت یک میلیون و 720 هزار تن را کلنگ‌زنی کند. هم‌اکنون این پروژه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردارند و در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسند.علاوه بر پروژه‌های درون‌سازمانی، فولاد هرمزگان در چندین طرح و پروژه توسعه‌ای نیز به‌صورت مشارکتی سرمایه‌گذاری کرده است. طرح نوسازی، ارتقای تصفیه‌خانه و انتقال پساب تصفیه‌شده شهر بندرعباس به صنایع غرب بندرعباس در شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس ازجمله این طرح‌هاست. اما این پایان راه توسعه‌های فولاد هرمزگان نبود. این شرکت در نخستین روز از دهه فجر امسال در ادامه روند رو به رشد خود با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در زنجیره فولاد، چهار طرح بزرگ توسعه‌ای دیگر را در سال جاری تعریف کرده است. این طرح‌ها عبارتند از: افزایش ظرفیت فولادسازی از یک میلیون و 500 هزار تن به سه میلیون و 200 هزار تن در سال، ریخته‌گری و نورد پیوسته به میزان یک میلیون و 700 هزارتن، مدول چهارم احیا مستقیم به میزان یک میلیون و 600 هزار تن در سال و واحد تولید گازهای صنعتی شماره سه به میزان 10 هزار نرمال مترمکعب در ساعت. در همین حال فولاد هرمزگان پروژه آهک کلسینه شرکت سنگ و فولاد هرمزگان را که بزرگ‌ترین واحد تولید آهک در جنوب کشور است، با حضور وزیر صمت به بهره‌برداری رساند.
جمع سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط فولاد هرمزگان در پروژه‌های توسعه‌ای، به دو میلیارد و 350 میلیون یورو خواهد رسید و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، برای بیش از 3 هزار نفر از هموطنانمان اشتغال‌زایی خواهد شد.
همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مجموع ظرفیت آهن‌سازی فولاد هرمزگان به حدود پنج میلیون تن در خود شرکت، ظرفیت تولید فولاد به 3.2 میلیون تن و ریخته‌گری و نورد گرم 1.7 میلیون تن رسیده و این شرکت به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات زنجیره تولید فولاد در جنوب کشور تبدیل می‌شود. به این ترتیب گامی بلند در جهت سند چشم‌انداز 20 ساله صنعت فولاد کشور در افق 1404 مبنی بر تولید 10 میلیون تن فولاد در استان هرمزگان برداشته خواهد شد و فولاد هرمزگان نقشی اساسی در این زمینه ایفا خواهد کرد.
با توجه به مزیت‌های بسیار خوبی که در استان زرخیز هرمزگان وجود دارد، سهم قابل‌توجهی از افزایش ظرفیت این صنعت در کنار آب‌های نیلگون خلیج‌فارس هدف‌گذاری و جانمایی شده است. طبق سند چشم‌انداز قرار است استان هرمزگان تولید 10 میلیون تن فولاد به قطب نخست فولاد کشور تبدیل شود و با توجه به قرارگیری در کنار آب‌های آزاد و دسترسی به بنادر بین‌المللی، طبعا به قطب نخست صادرات فولاد نیز تبدیل شود.
  
حرکت به سمت نوآوری
فولاد هرمزگان در راستای ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد، حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و واحد تحقیق و توسعه این شرکت، با الگو قرار دادن شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا طراحی و آماده‌سازی نظام مدیریت تکنولوژی و انتقال فناوری، همچنین تدوین نقشه راه فناوری را انجام داده است. 
این شرکت با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری با پارک علم و فناوری استان هرمزگان و دانشگاه‌های معتبر، با استقرار نظام مدیریت و تکنولوژی و ایجاد تحول در نظام نوآوری، موفقیت‌های متعددی را مواردی همچون تولید محصولات جدید و دانش‌بنیان، اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در راستای کاهش مصرف انرژی، بومی‌سازی و مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات تکنولوژیک و دانش‌بنیان کسب کند. ضمن اینکه رویدادهای مختلفی را طی چند سال اخیر در حوزه‌های فناوری و نوآوری برگزار کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری سه دوره کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که سومین دوره آن در بهمن ماه برگزار شد، برگزاری رویداد علم داده، برگزاری ششمین همایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان موسوم به «فولادی شو» و غیره اشاره کرد.
  
 فولاد هرمزگان به نخستین تولیدکننده فولاد سبز ایران تبدیل می‌شود
فولادسازان بزرگ دنیا تا پایان سال 2050 میزان انتشار دی‌اکسید کربن خود را به صفر برسانند و فولاد سبز تولید کنند. در کشور ما نیز در این حوزه قدم‌هایی برداشته شده که فولاد هرمزگان به تبعیت از سیاست‌های هلدینگ مبارکه در تلاش است هم با استفاده از هیدروژن در فرایند تولید و هم بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی، تا حد امکان، انتشار دی‌اکسید کربن را در فرایند تولید خود کاهش دهد.
برای نخستین بار توسط فولاد هرمزگان استفاده از هیدروژن طی توافقی با شرکت نفت ستاره خلیج فارس در صنعت فولاد عملیاتی می‌شود. باید توجه داشت که از سویی هیدروژن مازاد در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس سوزانده می‌شود و آلایندگی قابل توجهی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، فولاد هرمزگان با چالش تامین گاز طبیعی در فصل زمستان مواجه است. بنابراین این شرکت بخشی از گاز طبیعی را با هیدروژن جایگزین خواهد کرد تا هم آلایندگی‌های محیط زیستی در منطقه ویژه خلیج فارس کاهش یابد و هم برای فولاد هرمزگان منافعی را به همراه خواهد داشت. در همین حال فولاد هرمزگان می‌تواند از کاهش تولید در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز جلوگیری کند. به این ترتیب این شرکت می‌تواند برای نخستین بار در کشور و میان فولادسازان، گام‌های اولیه را برای تحقق رویای تولید فولاد سبز را به مرحله عمل برساند.
  
 کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی، نشانه متعالی بودن فولاد هرمزگان است
حرکت در مسیر سرآمدی لازمه حضور موفق سازمان‌ها در فضای رقابتی و پرتلاطم کسب و کار امروزی است و رونق تولید از سازمان‌ها و بنگاه‌های متعالی حاصل می‌شود و زمانی می‌توان به رونق تولید امید داشت که سازمان در مسیر تعالی قرار گیرد. از این رو، سازمانی سرآمد است که بتواند رضایت همه ذی‌نفعان سازمان ازجمله سهامداران، کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری، جامعه و همه افراد و سازمان‌هایی که از سود سازمان منتفع و از ضرر آن متضرر می‌شوند را برآورده سازد.
شرکت فولاد هرمزگان نیز به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد کشور، در جهت خلق ارزش مشترک برای همه ذی‌نفعان سازمان همواره خود را متعهد به حرکت در مسیر تعالی می‌داند که صد البته کسب نتایج موفقیت‌آمیز فولاد هرمزگان مهر تاییدی بر تعهد کارکنان و حرکت این شرکت در مسیر تعالی است. به همین سبب در بیست و یکمین همایش ملی تعالی سازمانی، فولاد هرمزگان موفق شد برای دومین بار و با امتیاز بالاتر نسبت به دوره قبلی، تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی را کسب کند.
ثبت ده‌ها رکورد تولیدی کمی و کیفی در دو سال گذشته، آغاز طرح‌های توسعه‌ای بزرگ و ارزش‌آفرین، کسب افتخارات متعدد ملی و بین‌المللی، حرکت بر لبه تکنولوژی روز و دانش، اجرای طرح‌های بهره‌ور، شروع تحول دیجیتال، استفاده از نیروهای نخبه و کارآمد و ده‌ها مورد دیگر از توانمندی‌ها و افتخارات فولاد هرمزگان در دو سال اخیر نشان می‌دهد فولاد هرمزگان علاوه بر اینکه توانسته است بر تمامی مشکلات غلبه کند، مسیر تعالی را استوارتر از قبل بپیماید و به کسب تندیس‌های ارزشمندتر در سال‌های آتی بیندیشد.
این شرکت در ادامه مسیر سرآمدی خود قصد دارد با به‌کارگیری الگوها و رویکردهای موفق جهانی مسیر رشد و تعالی را حفظ کند و مانند سال‌های گذشته با تکیه بر دانش و تلاش همکاران پرتلاش شرکت بتواند شاهد افتخارآفرینی و شکوفایی در مسیر تعالی و کسب امتیازهای بالاتر و تندیس‌های ارزشمندتر تا دستیابی به تندیس زرین تعالی سازمانی باشد.
  
 افتخارات فولاد هرمزگان
فولاد هرمزگان در سال 1402 موفق به کسب افتخارات متعددی شد که دریافت تندیس بلورین از بیست و یکمین جایزه ملی تعالی سازمانی بیان شد.
 از دیگر افتخارات فولاد هرمزگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-دریافت تندیس حمایت از تولید ملی از پنجمین جشنواره حاتم-کسب عنوان مودی خوش‌حساب مالیاتی کشو در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران-کسب عنوان سازمان برتر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی-کسب تندیس رضایتمندی مشتری در سیزدهمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری-کسب نشان عالی پیشرفته در سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی
-کسب عنوان واحد صنعتی نمونه استانی از همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان-کسب تندیس سه ستاره دومین همایش ملی ساخت ایران-کسب تندیس مدیریت رویداد در بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی و سومین جشنواره مردمداری-کسب لوح سپاس برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتمای از همایش سراسری یکصد برند ملی-کسب نشان ویژه مدیر ارشد تعالی‌گر در دهمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران-کسب تندیس جشنواره مسئولیت اجتماعی در سومین جشنواره مسئولیت اجتماعی (قاف)-کسب تندیس و لوح سپاس کارفرمای پیشرو در ورزش کارگری و کمیته برتر حفاظت فنی و بهداشت کار استان هرمزگان در سی و چهارمین جشنواره امتنان از کارگران
-دریافت تقدیرنامه از سیزدهمین جشنواره بهره‌وری برای پروژه «کاهش زمان تخلیه تا تخلیه کوره‌های قوس الکتریکی از 71 دقیقه به 67 دقیقه»
    
 عمل به مسئولیت‌های اجتماعی سرلوحه فولاد هرمزگان است
فولاد هرمزگان همواره در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی کوشیده و از هیچ اقدامی در این رابطه دریغ نکرده است. ازجمله اقدامات این شرکت در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی می‌توان به کمک به مسجد قدس بندرعباس با هدف کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، تحت پوشش قرار دادن 20 هزار یتیم هرمزگانی، کمک به خیریه ها و حمایت از صنایع دستی و کودکان سرطانی با برگزاری نمایشگاه، کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان، مساعدت مالی به مراکز فرهنگی، مساجد و حسینیه‌ها، خیریه‌ها اشاره کرد.همچنین فولاد هرمزگان تجهیز آزمایشگاه هنرستان جوار فولاد هرمزگان و تجهیز آزمایشگاه متالورژی و مواد دانشگاه هرمزگان را در سال جاری انجام داده است.از دیگر اقدامات فولاد هرمزگان می‌توان تامین 330 تن ورق فولادی جهت طرح های آبرسانی و تامین آب شرب روستاهای استان هرمزگان، تکمیل پروژه بیمارستان فوق تخصصی 120 تختخوابی کودکان بندرعباس و اهدای آهک جهت دفع فاضلاب و پسماند را نام برد. در همین حال اهدای اکسیژن به بیمارستان‌های استان هرمزگان، اهدای نیتروژن به دانشگاه‌های استان هرمزگان و استقرار تیم سیار انتقال خون به صورت متناوب در شرکت از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.
فولاد هرمزگان در عرصه ورزش نیز بسیار پرقدرت و فعال عمل کرده و جزوه سه بنگاه بزرگ کشور در حوزه باشگاهداری ورزشی است. این شرکت در حال حاضر 60 تیم حرفه‌ای و کارگری را تحت پوشش قرار داده است. ضمن اینکه فولاد هرمزگان در بازسازی ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس و ورزشگاه ساحلی غدیر مشارکت کرده است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها