از چه روش‌هایی می‌توان در سامانه سجام ثبت‌نام کرد؟



ثبت‌نام و احراز هویت سجام با چه روش‌هایی ممکن است؟ این سوالی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. سجام به‌منظور راحتی فعالان بازار سرمایه توسط سازمان بورس راه‌اندازی شد.

در حقیقت تمام متقاضیانی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، باید ابتدا به ثبت‌نام و احراز هویت سجام بپردازند تا کد بورسی به آن‌ها تعلق بگیرد. طراحی و پیاده‌سازی این سامانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امتیازات زیادی برای افراد داشت. در این مقاله راجع‌به این موضوع بیشتر می‌خوانید.

  

سامانه سجام چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (به‌اختصار سجام) سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با هدف آسان‌کردن دسترسی افراد به خدمات بازار سرمایه شکل گرفت. همه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی باید به ثبت نام و احراز هویت سجام بپردازند تا بتوانند از خدماتی همچون خرید و فروش سهام، صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

فعالان بازار سرمایه مزایای زیادی را از این سامانه دریافت می‌کنند؛ چراکه قبل‌از آن، متقاضیان مجبور بودند به‌صورت حضوری به کارگزاری‌ها مراجعه کنند و برای ثبت‌نام در بازار بورس و دریافت کد بورسی زمان زیادی را از دست بدهند. بعداز راه‌اندازی این سامانه، مدت‌زمان ثبت‌نام به‌طور چشمگیری کاهش یافت. همچنین پرداخت سود سرمایه‌گذاران آسان‌تر از قبل شد.

  

لزوم ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام

اقشار مختلفی از جامعه تصمیم گرفته‌اند که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. این بازار به‌دلیل متقاضیان بالای خود نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، طلا و مسکن از محبوبیت و جایگاه بالاتری برخوردار است و رونق بیشتری هم دارد.

با توجه به این موضوع، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بستری را فراهم کرد تا تمام اطلاعات هویتی فعالان این بازار با تابعیت ایرانی و خارجی، اشخاص حقیقی و حقوقی را نگهداری کند. کاربران برای شروع فعالیت خود در بازار بورس باید به ثبت‌نام در سایت sejam.ir بپردازند و اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و بانکی خود را در آن وارد کنند.

مزایای ثبت‌نام و احراز هویت سجام چیست؟

سجام، بزرگ‌ترین سیستم جمع‌آوری اطلاعات کاربران سرمایه محسوب می‌شود که ثبت‌نام در آن برای همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، ضروری است. کاربران ازطریق ثبت‌نام در سامانه سجام، امکان دسترسی به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان برایشان فراهم می‌شود و می‌توانند خدماتی از قبیل مشاهده سبد دارایی و دسترسی به لیست سهام را دریافت کنند. سجام برای فعالان بازار سرمایه مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ثبت‌نام آسان در کارگزاری بدون مراجعه حضوری

  • بهره‌مندی از سرویس‌های بازار همچون تغییر کارگزار ناظر به‌شکل غیرحضوری

  • تغییر و ویرایش اطلاعات ثبت‌شده در سیستم

  • واریز سود مجامع به حساب سجامی

  • ثبت یک حساب بانکی به نام فرد

  • استعلام و مشاهده سهام عدالت در سجام

  

از چه روش‌هایی در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

تا قبل‌از راه‌اندازی سامانه سجام، متقاضیان برای ثبت‌نام باید به کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (صندوق سهامی، صندوق درآمد ثابت و صندوق بخشی) مراجعه می‌کردند تا اطلاعات آن‌ها در فرم‌های مربوط وارد می‌شد.

این درحالی است که امروزه به‌واسطه اینترنت، ثبت‌نام، استعلام مشخصات و اطلاعات متقاضی در بسیاری از نهادها به‌صورت غیرحضوری و امکان‌پذیر است. یعنی شما بدون اینکه جایی بروید و زمان‌تان را در نهادهای حضوری هدر دهید، با دسترسی به اینترنت می‌توانید همه مراحل ثبت‌نام را طی کنید.

اپلیکیشن‌هایی که امروز به‌عنوان دستیار هوشمند مالی اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنند، با فراهم‌کردن قابلیت‌های خاص و بهره‌برداری از لایه‌های امنیتی متعدد، بستر مناسبی برای احراز هویت سجام هستند. در عنوان بعدی یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید از آن برای ورود به سجام و آغاز فعالیت بورسی خود استفاده کنید، معرفی کرده‌ایم.

 

 ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام با تاپ

سوپر اپلیکیشن تاپ را می‌شناسید؟ این نرم‌افزار به‌عنوان مرجع کامل خدمات فین‌تک و پرداخت، خودرو، امور مالی و اعتباری، گردشگری و تفریحاتی و بازار سرمایه شناخته می‌شود. تاپ، متعلق به بانک پارسیان است که تحت‌نظر پلیس فتا، بانک مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای مالی معتبر و قدرتمند خدمات‌رسانی می‌کند.

یکی از سرویس‌های کاربردی سوپر اپلیکیشن تاپ، امکان ورود به سامانه سجام و ثبت‌نام و احراز هویت در آن است. این اپلیکیشن در هر ساعتی از روز قابلیت ارائه خدمات خود را دارد. همچنین ازآنجایی‌که در بستری امن، مطمئن و قدرت‌گرفته از بانک پارسیان و شرکت‌های زیرمجموعه آن فعالیت می‌کند، از حریم شخصی کاربران و اطلاعات شخصی و مالی آن‌ها به‌خوبی حفاظت خواهد کرد.

  

چطور از طریق تاپ در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

 

  

شما با اپلیکیشن تاپ، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و بعداز آن به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید. در این صورت، نیازی نیست به هیچ‌یک از نهادهای مالی به‌صورت حضوری مراجعه کنید. سوپر اپلیکیشن تاپ با درنظرگرفتن مراحل زیر، این امکان را به‌صورت غیرحضوری برای شما فراهم کرده است.

  • بعد از نصب و اجرای برنامه تاپ به قسمت مالی و سرمایه اپلیکیشن وارد شوید؛

  • شماره موبایل و کد ملی‌تان را در جایگاه مربوط به آن بنویسید؛

  • کارمزدی را که از شما خواسته می‌شود، بپردازید؛

  • در صفحه باز شده، فرمی به شما نمایش داده می‌شود، آن را با اطلاعات صحیح پر کنید؛

  • در مرحله بعد، گزینه تایید استعلام را بفشارید تا کد پیگیری را دریافت کنید؛

  • در مرحله نهایی، عملیات احراز هویت را به‌صورت حضوری یا غیرحضوری انجام دهید.

 

 برای ثبت‌نام و احراز هویت سجام چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز شما برای ثبت‌نام در سجام در 3 دسته‌بندی خلاصه می‌شود. اطلاعات مندرج در شناسنامه (نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره و سریال شناسنامه، کد ملی) اطلاعات ارتباطی و شغلی ( آدرس منزل، آدرس محل کار، تلفن ثابت، تلفن همراه) اطلاعات بانکی (شماره‌حساب، نام بانک، نام شعبه و شماره‌شبا)

 

  

جمع‌بندی

اگر تابه‌حال کد بورسی نداشتید و ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام نداده‌اید، در هر کجای ایران که هستید، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب کارگزاری و دفاتر پیشخوان دولت، مطابق با مراحلی که گفتیم، فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنید.

در واقع تسهیل امور فعالان بازار سرمایه، بهبود خدمات‌رسانی به آن‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای انجام امور مالی مختلف توسط مشتریان و نهادهای متعدد، همگی از دلایل راه‌اندازی سامانه سجام بود. این مسئله همچنین نشانی از پیشرفت تکنولوژی به‌منظور افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به فعالان سرمایه‌گذار است. در این سامانه یکپارچه تمام اطلاعات هویتی و سوابق معاملاتی افراد به ثبت می‌رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها