بیوگرافی و زندگینامه‌ی رئیس جمهور و همراهان وی


نویسنده: فاطمه کریمی

روز گذشته در حادثه‌ی ناگوار و تلخ سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در ارتفاعات جنگل‌های ارسباران، همه سرنشینان به درجه بلند شهادت نائل شدند. این اتفاق ایران و منطقه را در شوک و سوگ بزرگی فروبرد. ملت ایران در پی این سقوط، خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزشی چون آیت‌الله رئیسی را از دست داد و وی پس از شهید رجایی، دومین شهید جمهور کشور شد. در این حادثه‌ی سنگین، شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجةالاسلام آل هاشم امام‌جمعه‌ی معتبر تبریز، امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، مالک رحمتی، استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

                                        

 ابراهیم رئیسی، دومین شهید جمهور ایران

ورود رئیسی به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. موفقیت او در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ هم‌زمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده‌دار شود.  سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دیروز در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی به همراه هیات همراه خود به شهادت رسید.

                     

                                                                                                        

زندگی‌نامه سید ابراهیم رئیسی به نقل از سایت رسمی او به شرح زیر است:

سید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده‌‌ای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. پدر ایشان حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خداداد حسینی از سلاله سادات حسینی و نسبت از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) می‌رسد. رئیسی در ۵ سالگی پدر خود را از دست داد.                         . 

                             

او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌الله موسوی نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمی قم و مدرسه آیت‌الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی  اداره می‌شد، تحصیل نمود.

                                 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهید بهشتی جهت کارسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجدسلیمان، به همراه گروهی از طلاب در قالب فعالیت‌های فرهنگی به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجدسلیمان، مجموعه سیاسی- عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد

                                               

ورود رئیسی به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. موفقیت او در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ هم‌زمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده‌دار شود.  حضور هم‌زمان او در این دو مسئولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به‌عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت خدمت نمود.

                                                                                     

 سید محمدعلی آل هاشم، امام‌جمعه محبوب تبریز

                    

 سید محمدعلی آل هاشم  امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی بود. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۱ تیر ۱۳۹۶ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، منتخب مردم استان آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. او فرزند سید محمدتقی آل هاشم از روحانیون تبریز است.

 

                            

وی برای تحصیلات مقدماتی در تبریز بود و سپس برای تحصیل علوم دینی به قم رفت. سید محمدعلی به مدت ۱۴ سال در درس خارج سید علی خامنه‌ای حاضر بود.سید محمدعلی آل هاشم در سانحه سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به شهادت رسید.

                      

 شهید حسین امیر عبداللهیان، اقتدار آفرین  

                   

در آن‌سوی مرزها

حسین امیر عبداللهیان (۳ اردیبهشت ۱۳۴۳ – ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیاستمدار و دیپلمات ایرانی بود که از ۱۴۰۰ تا هنگام مرگش در ۱۴۰۳ به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران فعالیت کرد. او همچنین دبیر کل دبیرخانهٔ دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضهٔ فلسطین و مدیرمسئول فصلنامهٔ گفتمان راهبردی فلسطین بود. امیر عبداللهیان در سانحه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، در ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ کشته شد.او دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بوده است. وی در دورهٔ وزارت علی‌اکبر صالحی به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه منصوب شد که در سه سال اول وزارت محمدجواد ظریف هم در این سمت ابقا شد. وی مشاور سیاسی ظریف و استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز بوده است. برکناری او از سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه و انتصابش به‌عنوان سفیر ایران در عمان، توسط محمدجواد ظریف با انتقاداتی از سمت جناح اصولگرایان همراه بود که وی حاضر به پذیرش این سمت نشد.حسین امیر عبداللهیان در اردیبهشتِ ۱۳۴۳ در دامغان واقع در استان سمنان زادهٔ شد. او در ۶–۷ سالگی پدر خود را از دست داد و مسئولیت اداره زندگی آن‌ها بر دوش مادر و برادر بزرگ‌ترش افتاد. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر است.امیر عبداللهیان دانش‌آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

 

                                 

 مالک رحمتی، استاندار جوان و پای‌کار آذربایجان شرقی                                

مالک رحمتی (۱۳۶۱ – ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیاستمدار، حقوقدان و مدیر ارشد اجرایی ایرانی بود که در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۳ سمت استاندار آذربایجان شرقی را بر عهده داشت.وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق و دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی در تهران بود.او از تیر تا بهمن سال ۱۴۰۲ به‌عنوان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی فعّالت می‌کرد و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سمت قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشته است.پس از درگذشت استاندار وقت آذربایجان شرقی، زین‌العابدین رضوی خرم در ۳۰ دی ۱۴۰۲، در روز ۱ بهمن ۱۴۰۲ اعضای هیئت دولت سیزدهم با مالک رحمتی برای کسب سمت استانداری آذربایجان شرقی موافقت کردند و وی به‌عنوان دومین استاندار آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم انتخاب شد. وی همچنین نخستین استاندار استان آذربایجان شرقی است که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ متولدشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها