نرخ تورم سالانه به ۳۱ درصد رسید



با وجود تداوم روند نزولی نرخ تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه 1403 نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه در این ماه صعودی شدند.

به گزارش  صبح ساحل به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده اردیبهشت‌ماه 1403 از داده‌های نرخ تورم این ماه رونمایی کرد. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی متولی اصلی انتشار آمار تورم، در دومین ماه سال جاری نیز روند نزولی نرخ تورم سالانه ادامه پیدا کرده است. با وجود این، نرخ تورم نقطه به نقطه صعودی شده و نرخ تورم ماهانه نیز برای سومین ماه متوالی، به رشد خود ادامه داده است.

تورم اردیبهشت

رکوردشکنی تورم ماهانه اردیبهشت

با استناد بر داده‌هایی که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نرخ تورم ماهانه کشور در اردیبهشت‌ماه 1403 با رشدی 0.2 واحد درصدی در مقایسه با فروردین‌ماه مواجه شده و رقم 2.8 درصد را ثبت کرده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه اردیبهشت سال گذشته نیز برابر با همین رقم بود.

با رشد نرخ تورم ماهانه به 2.8 درصد در اردیبهشت‌ماه، این نرخ حالا در سقف پنج‌ماهه خود قرار دارد و در 12 ماه گذشته، نرخ تورم ماهانه تنها در آذر سال قبل بیش از این مقدار ثبت شده بود.

پایان روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نرخ تورم نقطه به نقطه پس از طی کردن یک روند نزولی چهارماهه، در اردیبهشت‌ماه به این روند پایان داده و صعودی شده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی را با قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند، در اردیبهشت‌ماه امسال به 31 درصد افزایش یافته است.

به عبارت دیگر، خانوارهای کشور در اردیبهشت‌ماه امسال، برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌ طور میانگین 31 درصد بیشتر از اردیبهشت سال گذشته هزینه کرده‌اند.

این رقم در حالی ثبت شده که نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ سال قبل برابر با 54.6 درصد و در فروردین‌ امسال معادل 30.9 درصد بود.

ادامه افت نرخ تورم سالانه

بر اساس داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده است، برخلاف نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه که در اردیبهشت‌ماه صعودی شده بودند، نرخ تورم سالانه به روند نزولی خود ادامه داده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

نرخ تورم سالانه در اردیبهشت 1403 به 37 درصد رسیده که نه‌تنها 1.8 واحد درصد کمتر از فروردین‌ امسال است، بلکه حداقل در دو سال اخیر، کمترین میزان ثبت‌شده محسوب می‌شود. به علاوه، مقایسه نرخ تورم سالانه اردیبهشت‌ امسال با اردیبهشت‌ سال گذشته، از کاهش 12.1 واحد درصدی این متغیر حکایت دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها