رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران:

فروش داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است



رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: فروش دارو‌های گیاهی و ورود به حیطه درمان در عطاری‌ها ممنوع است و فقط داروخانه‌ها مجاز به عرضه این دارو‌ها هستند.


به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران، «روشنک مکبری نژاد»، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: از آنجایی که عطاری‌ها باعث حفظ میراث گیاهان بودند، نظام دهی و قانون‌مند کردن آنها ضروری است و فقط مجاز به عرضه گیاهان بوده و نباید در حیطه درمان دخالت کنند.بحث فروش دارو‌های گیاهی و ورود به حیطه درمان در عطاری‌ها ممنوع است و فقط داروخانه‌ها مجاز به عرضه این دارو‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه فروش دارو‌های گیاهی تدوین شده ولی هنوز اجرایی نشده است، اظهار کرد: طب سنتی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دارند ولی هنوز به درستی در کشورمان استفاده نشده در حالی که در دنیا طب سنتی و طب مکمل جزو استراتژی‌های سازمان جهانی بهداشت بوده که در نظام سلامت کشور‌ها استفاده شود.

مکبری نژاد اضافه کرد: در سیاست‌های بالادستی قانون برای توسعه طب سنتی وجود دارد ولی زمان بر است تا از این ظرفیت استفاده کرد، در دوران همه گیری کرونا حدود ۱۵ داروی گیاهی مجوز گرفت و وارد داروخانه‌ها شد تا در کنار طب مکمل مورد استفاده قرار بگیرد و معرفی درست و منطقی طب سنتی مهمترین موضوعی است که باعث توسعه این طب می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بحث توریسم سلامت اشاره و از پذیرش دانشجوی خارجی در رشته طب سنتی از کشور‌های اتریش، تایلند، عراق، ترکیه، افغانستان، هندوستان و…، خبر داد و گفت: طب سنتی طب بومی کشورمان است و وارداتی نیست و می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی فرآورده‌های دارویی برسیم.

برخورد با سودجویان فروش اینترنتی دارو‌های گیاهی

«حسین رضایی زاده»، دبیر علمی کنگره طب ایرانی، از همکاری با پلیس فتا برای برخورد با سودجویان فروش اینترنتی دارو‌های گیاهی خبر داد.

دبیر علمی اولین کنگره علمی طب ایرانی، گفت: مردم نباید فریب دارو‌های سنتی که فضای مجازی به فروش می‌رسد، را بخورند، عرضه این دارو‌ها فقط از طریق داروخانه‌ها مجاز است.

وی افزود: آموزه‌های طب ایرانی مبتنی بر پیشگیری و ارتقا سطح سلامت افراد با سبک زندگی سالم است و هدف نهایی ما درمان با دارو نیست.

رضایی زاده ادامه داد: آموزه‌های طب ایرانی مبتنی بر پیشگیری و ارتقا سطح سلامت افراد با سبک زندگی سالم است و به عنوان یک پزشک باید بر روی حفظ سلامت و ارتقا آن تمرکز کنیم؛ به خصوص متخصصان طب ایرانی باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند، زیرا هدف غایی ما صرفاً درمان‌های دارویی نیست.

وی، موضوع سلامت و آشپزی سالم و طبی را مورد توجه مراکز بزرگ علمی تحقیقاتی دنیا دانست و افزود: آشپزخانه‌های سلامت و آشپزی طبی مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار دارد.

دبیر علمی کنگره طب ایرانی، با بیان اینکه فروش‌های غیرقانونی و مجازی از محصولات طب سنتی که فاقد استاندارد هستند، به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند، اضافه کرد: بسیاری از این فرآورده‌های بدون اخذ مجوز و استاندارد با آلودگی‌های محیطی و قارچی، در فضای مجازی به فروش می‌رسند در حالی که مردم از مضرات جبران ناپذیر آنها آگاه نیستند و باید اطلاع رسانی در این زمینه به طور وسیع انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها