رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ رسمی ارز به ۵.۸ درصد کاهش یافت



رئیس کل بانک مرکزی تغییرات نرخ رسمی ارز در سال گذشته را ۵.۸ درصد اعلام کرد و گفت: سال گذشته سیاست تثبیت از سوی بانک مرکزی با هدف مدیریت رشد نقدینگی در جهت مهار تورم، تنظیم گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی و تنظیم مناسبات مالی میان بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت اتخاذ شد.

                    

به گزارش صبح ساحل، محمدرضا فرزین امروز (دوشنبه) در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که با هدف بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی در حال برگزاری است، در ابتدای صحبت‌های خود با ذکر یاد رئیس جمهور شهید گفت: شهید آیت الله رئیسی در تمامی موارد همیشه سمت قانون و مقررات می‌ایستادند و از مسائل کارشناسی که به نفع نظام بانکی و اقتصادی کشور بود، حمایت می‌کردند و در طول زمان همکاری با وی به خاطر ندارم تصمیمی که خارج از بانک مرکزی باشد را به ما تحمیل کند.


فرزین گفت: برای سال ۱۴۰۲ عملا آنچه پیش بینی کردیم محقق شد، نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته ۲۴.۳ درصد برآورد شد که از میزان هدف گذاری اعلام شده یعنی ۲۵ درصد نیز کمتر شد.

وی ادامه داد: علت اینکه نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد هدف گذاری شد این بود که میانگین متوسط رشد نقدینگی طی ۶۲ سال گذشته حدود ۲۵ درصد بود و ما بر این اساس این میزان را که اتخاذ کردیم که نزدیک‌ترین رقم به متوسط بلند مدت است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش رشد پول گفت: رشد پول در بخش سیال نقدینگی در بین کل‌های پولی دارای بالاترین همبستگی با تورم کوتاه مدت در فروردین ۱۴۰۲ حدود ۷۵ درصد بود که در فروردین ماه سال جاری به ۱۵.۳ درصد و حتی در اردیبهشت ماه امسال نیز به ۱۲.۳ درصد رسید که این مسئله توانست به کنترل انتظارت تورمی کمک کند و نرخ رشد حجم پول را شدیدا کنترل کند.

فرزین افزود: تسهیلات پرداختی در سال گذشته ۲۴.۷ درصد رشد داشت و سهم تسهیلات خرد نیز در حال افزایش است. بر این اساس، سهم تسهیلات سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی طی ۱۲ ماهه گذشته ۶۲.۴ درصد است که این سهم برای بخش صنعت و معدن معادل ۸۲ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم با ادامه سیاست‌های فعلی، تروم نقطه به نقطه را به ۲۰ درصد برسانیم اما هدف سریع بانک مرکزی کنترل نقدینگی است که در سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت سهم و نقش بالایی دارد.


برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها