اسامی کاندیدای نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد

دوئل کم‌رمق


نویسنده: صبح ساحل

وزارت کشور  اسامی نهایی چهره‌های تائید صلاحیت شده برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد؛ بدین ترتیب «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی» و «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، شش نفری هستند که رقابت نهایی برای رسیدن به پاستور میان آن‌ها انجام خواهد شد که دوئل درون حزبی «جلیلی-قالیباف» بیش از سایر محتمل است. «علی لاریجانی»، «محمود احمدی‌نژاد»، «مهرداد بذرپاش»، «محمد مهدی اسماعیلی»،  «اسحاق جهانگیری» و «عبدالناصر همتی» از جمله چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که صلاحیت آن‌ها تایید نشد. 
   
 رد صلاحیت 67 چهره
80 نفر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که با انصراف منظور، رویانیان، دهمرده، زاهدی، الهیان، حشمتیان و نیکزاد تعداد نامزدها به73 نفر رسید و با توجه به تایید نهایی 6 چهره، 67 نفر صلاحیتشان احراز نشد.  
مهلت قانونی 5 روز دوم شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها از دیروز آغاز شد اما عده‌ای از داوطلبین منتظر اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نماندند و انصراف دادند. با این حال، 73 باقی‌ماندند که شورای نگهبان 6 نفر را  تایید کرد. 
 «حبیب الله دهمرده» نماینده ادوار مجلس؛ «زهره الهیان» نماینده ادوار مجلس؛ «محمد رویانیان» نظامی بازنشسته و مدیرعامل پیشین باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس؛ «محمدمهدی زاهدی» وزیر علوم دولت احمدی نژاد و نماینده ادروار مجلس؛ «داوود منظور» رییس سازمان برنامه و بودجه؛ «قدرت‌علی حشمتیان»، رئیس خانهٔ احزاب و «علی نیکزاد» نائب رئیس مجلس یازدهم از جمله کسانی بودند که انصرافشان را به صورت رسمی اعلام کردند. 
  
 پایانی بر حضور لاریجانی
عدم احراز صلاحیت «علی لاریجانی»، مشاور رهبری و رئیس ادوار  مجلس پس از دوبار کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان پایان رسمی برای حضور او در عرصه سیاسی کشور قلمداد کرد. لاریجانی در انتخابات 1400 خواستار اعلام دلایل رد صلاحیت خود شد و چندین بار نیز مکاتبات خود با شورای نگهبان را منتشر کرد اما به نظر می‌رسد نتوانسته اعضای این شورا را متقاعد کند. 
  
 ناکامی مدعیان دولتی
از آغاز زمان ثبت‌نام، چهره‌های زیادی سعی کردند با شعار «ادامه دهنده راه شهید جمهور» توجه‌ها را به خود جلب کنند. حتی در میان اعضای دولت هم اینکه چه کسی پرچمدار باشد اختلاف بود. از جمله اینها، می‌توان به«محمد مهدی اسماعیلی» اشاره کرد که حتی عده‌ای از کابینه دولت در نامه‌ای تایید صلاحیت او را از شورای نگهبان خواستار شدند. «مهرداد بذرپاش» و «سید صولت مرتضوی» چهره‌های بعدی هستند که در میان کاندیدای نهایی جایی نداشتند. در حال حاضر  «سعید جلیلی»، «قاضی زاده هاشمی» و «علیرضا زاکانی» بدون شک سه چهره‌ای هستند که در این انتخابات تلاش خواهند کرد سبد رای ابراهیم رئیسی را از آن خود کنند. جلیلی  و زاکانی در انتخابات پیشین به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفتند. زاکانی اعلام کرده در این دور تا پایان انتخابات حضور خواهد داشت.«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نیز در انتخابات 1400 حاضر بود و به نفع کسی کنار نرفت و در نهایت  999هزار و 718 رای کسب کرد. حضور زاکانی و قاضی زاده هاشمی بر سبد رای جلیلی تاثیرخواهد گذاشت و آرا او را کم می‌کند مگر اینکه ائتلافی میان آن‌ها شکل بگیرد. 
  
 سه شکست مقدمه‌ی پیروزی؟
«محمد باقر قالیباف» پیش از این چهار بار در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ کاندیدا شده است و به جز سال 96 که در حمایت از ابراهیم رئیسی انصراف داد در سه بار دیگر شکست خورد. قالیباف رئیس کنونی مجلس دوازدهم  شورای اسلامی روی کاغذ جدی‌ترین گزینه پاستور است. اغلب پیش بینی کرده‌اند که با ترکیب فعلی دو قطبی درون حزبی جلیلی- قالیباف را شاهد خواهیم بود. باید دید سردار پس از تلاش‌های چندین ساله برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مجریه مورد اقبال رای‌دهندگان قرار خواهد گرفت؟
  
دادستان اسبق هرمزگان میان 6 چهره‌نهایی
«مصطفی پورمحمدی زاده» متولد ۱۳۳۸ در قم  سیاستمدار ایرانی است. او وزیر دادگستری در دولت اول حسن روحانی،  وزیر کشور در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در زمان ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه بوده است.
پور محمدی هم‌اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است.
او در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان [خراسان جنوبی، خراسان‌ رضوی، خراسان شمالی] بود. پورمحمدی در سال ۱۳۷۰ رییس اطلاعات خارجی شد. در سال ۱۳۸۱ رییس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری شد.
  
 پزشکیان تنها شانس اصلاح‌طلبان
مسعود پزشکیان متولد ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی، سیاستمدار اصلاح‌طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود. او تنها گزینه مورد حمایت اصلاحطلبان است که صلاحیتش تایید شده است.  «استفاده از کسانی  که علم و مهارت و تجربه دارند»؛ «پیگیری سیاست های کلی نظام» و «ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا» از جمله وعده‌های او در زمان ثبت نام است. لازم به ذکر است که تبلیغات  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. براساس قانون بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فورا آغاز خواهد شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها