با تولید 40 هزار تن موز در استان، کشور از واردات این کالا بی‌نیاز می‌شود

تجاری‌سازی تولید میوه‌های گرمسیری در هرمزگان



بی‌نیازی در واردات میوه‌های گرمسیری و جلوگیری از خروج ارز، یکی از موضوعاتی است  که بارها از آن سخن گفته‌شده و بر آن تاکید شده است.جنوب کشور با دارا بودن شرایط مساعد آب و هوایی، این قابلیت را دارد که پایتخت تولید میوه‌های گرمسیری مانند موز، انبه،چیکو، پاپایا ، گوآوا، آناناس و...باشد. در این مناطق به‌خصوص شرق هرمزگان و سواحل مکران می‌توان با تجاری‌سازی تولید، کاشت و برداشت در فضای باز و گلخانه، بیشترین تولید  و کمترین وابستگی به واردات میوه‌های گرمسیری را محقق کرد. هرمزگان یکی از استان‌های مهم در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در سالیان متوالی در تولید مرکبات، خرما، انبه و..از قطب‌های اصلی تولید در کشور به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز بیش از40هزار تن موز از یک هزار هکتار دشت جگین جاسک برداشت و روانه بازار مصرف شود. به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان سالانه حدود 500 میلیون دلار، ارز از کشور برای واردات موز خارج می‌شود که خودکفایی در این نوع میوه‌ گرمسیری، موجب جلوگیری از خروج ارز و تأمین موز داخل کشور خواهد شد. «مسعود گرگیج»  این طرح را جزء پروژه‌های  پیشران توسعه میوه‌های گرمسیری در شرق و سواحل مکران اعلام کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های تحولی سال آینده وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید موز، انبه، پاپایا، آناناس، کنار پیوندی در جنوب کشور به‌خصوص هرمزگان است.
  
  

 توسعه یکهزارهکتاراراضی کشت موز

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در رابطه با توسعه یک هزار هکتاراراضی کشت موز با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار بخش جگین جاسک اظهار داشت: با انعقاد قرارداد، از شروع فصل زارعی (مهرماه) حدود هزارهکتار از اراضی شرکت سهامی زارعی جگین با استفاده از سایبان به کشت موز اختصاص می‌یابد که بنا داریم با برنامه‌ریزی بتوانیم در نیمه دوم سال آینده 40 هزار تن موز برداشت و روانه بازار کشور کنیم.وی ازاشتغال‌زایی بیش از پنج هزارنفر در این ‌ارتباط خبر داد و گفت:امیدواریم در آینده با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی و توسعه وسعت کشت، موز تولیدی با بهترین ارقام تجاری به کشورهای همسایه صادر شود. این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه تولید موز در هرمزگان به‌صورت جدی دنبال می‌شود و مقرر است در آینده با مساعدت  سرمایه‌گذاران در سیریک این محصول تولید و برداشت شود. گرگیج عنوان داشت: برنامه‌ای که در دولت چهاردهم پایه‌ریزی شده است امید است بتوانیم در تولید موز و برخی میوه‌ها مشکل این حوزه را حل کنیم و این اقدام باهدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازارپسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در استان موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی قرارگرفته است که در فضای باز، فضاهای کنترل‌شده و سایبان‌ها تولید شود. وی دوارف، کاوندیش، هاریچال، والری و گرند ناین از ارقام تجاری موز در جهان نام برد.  
  

 توسعه ارقام تجاری انبه 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از توسعه ارقام تجاری در سطح  استان به‌خصوص شهرستان رودان سخن گفت و افزود: هرمزگان رتبه نخست را در تولید و سطح زیر کشت انبه کشوردارد و هم‌اکنون این محصول از3 هزار هکتار در سطح استان برداشت می‌شود. گرگیج  بهترین ارقام محلی را در میناب ذکر کرد و ادامه داد: 70 درصد انبه هرمزگان به‌صورت نارس برداشت می‌شود که در صنایع ترشی و شوری بکار می‌رود. وی  افزود:30درصد مابقی انبه در همان زمانِ برداشت وارد بازار می‌شود. وی مهم‌ترین ارقام رطب در استان را آل مهتری، کلک سرخ و هلیلی ذکر کرد  که در شهرستان‌های میناب، رودان و بندرعباس تولید می‌شود. گرگیج با اشاره به  اجرای طرح‌های استانداردسازی و اصلاح باغات در سطح 4 هزار هکتاری دشت‌های میناب گفت: ارقام محلی انبه در هرمزگان سبز انبه، چارک، کلک سرخ، مشک، عروس و هلیلی و بردیال وارقام وارداتی لانگرا، سندری و آلفونسو است. وی در رابطه با توسعه ارقام تجاری انبه در سطح های زیر کشت استان گفت: مقرر است سرمایه‌گذار، نهال انبه را  زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی از خارج کشور وارد استان کند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به افزایش سطح زیر کشت پاپایا اشاره داشت که هم‌اکنون به‌صورت اندک در استان هرمزگان کشت می‌شود. پاپایا ( خربزه درختی)،میوه‌ای است که درفصول دی و بهمن برداشت می‌شود. این محصول گران‌قیمت و لوکس، از باغات حاجی‌آباد به سمت عمان صادرشده و از میناب ورودان راهی  بازار شمال تهران می‌شود.
  

 ارائه تسهیلات برای طرح‌های توسعه میوه‌های گرمسیری 

گرگیج به کشت محصولات گرمسیری در زیر سایبان (نت هاوس) تأکید داشت و گفت: برای پیشگیری از گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی و همچنین کیفیت بالایی محصول، ایجاد سایبان باغداران ضروری است چراکه باغداری سنتی و معیشتی قبل دیگر پاسخگو نیست و باید برای حفظ باغداری از روش‌های نوین و دستگاه‌های جدید همانند ایجاد سایبان که در دنیا بکار رفته است استفاده شود. وی ادامه داد: در این خصوص منابع و تسهیلاتی برای باغدار در نظر گرفته‌شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از اختصاص تسهیلات بانکی برای استانداردسازی و اصلاح باغات به  یک و 300 هکتار سطح زیر کشت از سال گذشته تاکنون خبر داد. گرگیج از پرداخت تسهیلات برای ارائه طرح‌های باغداران در راستای توسعه میوه‌های گرمسیری خبر داد و اظهار داشت: اولویت ما  توسعه سبزی و صیفی به محیط‌های گلخانه‌ای است اما در کنار آن به دنبال اجرای طرح‌های توسعه میوه‌های گرمسیری هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک سطح زیر کشت محصولات با طرح‌های تشویقی و کشت‌های جایگزین افزایش یابد. وی خاطرنشان ساخت:تحول بزرگی در حوزه کشاورزی استان هرمزگان با اجرای  پروژه‌های پیشران، در صورت اجرا علاوه بر خودکفایی میوه‌های گرمسیری، درآمدزایی قابل‌ملاحظه و اشتغال‌زایی بسیاری را نیز شاهد خواهیم بود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها