اسباب‌بازی‌های حاوی سرب، باعث مسمومیت و ایجاد عوارض جدی در کودکان می‌شوند



عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اسباب بازی‌های حاوی سرب می توانند باعث مسمومیت و عوارض جدی در کودکان شوند.

به گزارش صبح ساحل، «دکتر بامداد ریاحی زنجانی»، عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که برخی افراد شاغل همچون باطری ساز‌های ماشین و نقاش‌های ساختمان با فلز سرب، صنایع شیشه گری با فلز آرسنیک و سازندگان اسباب بازی با جیوه و سرب، سر و کار دارند؛ افزود: این تماس مستمر به مرور منجر به مسمومیت افراد می‌شود و لذا انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای اطلاع از میزان غلظت این فلزات سنگین، برای این افراد توصیه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: کودکانی که اسباب بازی حاوی سرب را در دهان خود وارد کنند، اغلب در معرض خطر مسمومیت با فلز سرب قرار می‌گیرند و با توجه به این که، تا سن ۱۵ سالگی هوش کودکان رو به افزایش است، چنانچه در این سنین، کودک در معرض این فلز سنگین قرار گیرد، منجر به عقب ماندگی ذهنی، کاهش یادگیری و حافظه وی می‌شود.

دکتر ریاحی همچنین گفت: مسمومیت‌های فلزات سنگین، در مناطقی که از فقر اقتصادی و فرهنگی رنج می‌برند٬ بیشتر دیده می‌شود. لذا مسئولین بهداشت و درمان می‌توانند با ورود به آن مکان‌ها و انجام آزمایش‌های مربوطه، میزان غلظت فلزات سنگین را در کودکان بررسی و درمان کنند تا بتوانیم جوانانی با هوش بالا پرورش دهیم؛ چرا که آن ها آیندگان این مرز و بوم بوده و باعث پیشرفت کشورمان خواهند شد.

وی این نکته مهم را نیز یادآور شد که طبق تحقیقات انجام شده، سیر می‌تواند از افزایش غلظت سرب در بدن پیشگیری کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها