مشروبات الکی تاثیری روی سلامتی دارند؟

حال ناخوش با طعم الکل


نویسنده: بهاره جلالوند

اخبار زیادی در رابطه با از دست دادن بینایی و مرگ با مشروبات الکلی تقلبی، بارها و بارها به چشم می‌خورد. همین مسئله بسیاری از افراد را برای مصرف این نوع نوشیدنی‎‌ منصرف می‌کند اما در نقطه مقابل، افرادی هم هستند که اصرار به نوشیدن مشروبات الکلی دارند. اگر تقلبی بودن مشروبات الکی را کنار بگذاریم، باید دید که تاثیر این نوع مشروبات بر سلامتی ما چیست؟ اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری در این باره بدانید، این متن را بخوانید. 

 

مصرف بیشتر، آسیب بیشتر

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف مشروبات الکلی آسیبی برای بدن به همراه ندارد اما واقعیت این است که مصرف این نوشیدنی نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند آسیب‌هایی را برای بدن به وجود بیاورد. آسیب‌های ناشی از الکل برای بدن در شرایطی که مصرف آن به شکل دائمی باشد، دو صد چندان خواهد شد. آسیب‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی به جسم منتهی نمی‌شود و سلامت روان را نیز به خطر می‌اندازد. 
 

کبد، گرفتار الکل

الکل در واقع برای بدن سم محسوب می‌شود و وظیفه کبد این است که آن را از بدن خارج کند. الکل می‌تواند سلول‌های کبد را از بین ببرد و منجر به سیروز کبدی (یک بیماری که درآن زخم و جای زخم، جایگزین بافت سالم کبد خواهد شد) شود. در برخی موارد آسیب به بافت کبد، به اندازه‌ای شدید است که چاره‌ای جز پیوند کبد وجود ندارد که این مسئله نیز مشکلات خاص خود را ایجاد می‎‌کند. استفاده طولانی مدت از الکل همچنین ممکن است بیماری کبد چرب الکلی را نیز به دنبال داشته باشد و عملکرد طبیعی کبد را با مشکل مواجه کند. 
  

سکته دور از ذهن نیست

مشکلات ناشی از مصرف مشروبات الکلی به کبد محدود نمی‌شوند و قلب و سیستم گردش خون نیز ممکن است در اثر مصرف طولانی مدت آسیب ببینند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف الکل باعث بالا رفتن چربی خون به ویژه کلسترول خواهد شد. علاوه بر این، مطالعات دیگری نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان دائمی الکل ممکن است در پمپاژ خون به قلب خود مشکل پیدا کنند. ضمن اینکه احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، در مصرف‌کنندگان دائمی الکل بیشتر است. آن دسته از افرادی که از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند دچار عوارض سیستم گردش خون خواهند شد. برای مثال، فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم، برخی از عوارض مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی است. معمولا سکته قلبی و نارسایی قلبی در مصرف‌کنندگان الکل دیده می‌شود. 
 

تهدیدی برای مغز است؟

الکل بر مسیرهای ارتباطی مغز تاثیر می‌گذارد و این مسئله باعث می‌شود که فکر کردن، صحبت کردن ، به خاطر سپردن چیزها ، تصمیم‌گیری و حرکت بدن سخت‌تر شود. احتمال بروز زوال عقل در افرادی که از مشروبات الکلی به شکل مداوم و طولانی مدت استفاده می‌کنند، بیشتر است. همچنین آسیب‌های عصبی دردناک یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در افراد ایجاد شود. 
  

کم‌خونی با الکل

آن دسته از افرادی که از الکل استفاده می‌کنند، ممکن است تغذیه خوبی نداشته باشند و حتی وعده‎‌‌های غذایی را حذف کنند نتیجه اینکه احتمال بروز کم‌خونی در مصرف‌کنندگان الکل بیش از افراد دیگر است. علاوه بر این، اختلالاتی در جذب ویتامین ب 12 و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ایجاد خواهد کرد. تغییر در اشتها و وزن، از دیگر مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان الکل با آن مواجه خواهند شد. مشروبات الکلی باعث بروز التهاب در پوشش معده می‌شوند که این مسئله باعث بروز حالت تهوع و سوزش سردل خواهد شد. به مروز زمان، احتمال بروز زخم و التهاب مزمن در معده، مری و روده افزایش پیدا می‌کند. زخم‌های گوارشی به ویژه در روده، در صورت عدم تشخیص و درمان سریع می‌توانند کشنده باشند. نفخ، احساس پری در شکم، مدفوع دردناک و بواسیر (به دلیل کم آبی و یبوست)، مشکلات ناشی از مصرف الکل به ویژه در طولانی مدت به حساب می‌آیند. 
  

الکل بخور، دیابت بگیر

یکی از عوارض مصرف مشروبات الکلی، تجمع آنزیم‌های گوارشی در لوزه المعده است که منجر به التهاب در پانکراس (پانکراتیت) خواهد شد. این مسئله بر میزان انسولین نیز تاثیر می‌گذارد در نتیجه احتمال بروز دیابت افزایش می‌یابد. افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند، باید سبک زندگی خاصی را دنبال کنند و محدودهایی در تغذیه و رژیم غذایی خود دارند. این افراد بیشتر از دیگران، در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند.
  

دعوت سرطان به بدن

بسیاری از مشکلات ناشی از مصرف الکل، در طولانی مدت خود را بروز می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان توصیه‌های پزشکی را در رابطه با عوارض و خطرات ناشی از مصرف طولانی مدت الکل، جدی نگیرند. حتی برخی از افراد، ارتباط بین بیماری خود و مصرف الکل را درک نمی‌کنند و نمی‌پذیرند. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف الکل در طولانی مدت، سرطان محسوب می‌شود. مطالعات بسیاری ارتباط بین مصرف الکل و ابتلا به سرطان را به اثبات رسانده‌اند. مصرف طولانی مدت می‌تواند به سلول‌های دهان، گلو، حنجره و مری آسیب برساند. احتمال بروز سرطان پستان، کبد و روده در مصرف‌کنندگان الکل بیشتر است. 
 

 بدن در معرض بیماری

سیستم ایمنی یکی از مهم‌ترین سدهای دفاعی بدن محسوب می‌شود و هر گونه نقص یا ضعف در آن، باعث بروز انواع بیماری‌ها خواهد شد. یکی از مشکلات مصرف الکل به ویژه مصرف مداوم، کاهش ایمنی بدن است که این مسئله احتمال بروز بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ناشی از ویروس و باکتری را افزایش می‌دهد. به غیر از ضعف در سیستم ایمنی، مصرف‌کنندگان الکل با نقرس مواجه خواهند شد. نوشیدن مشروبات الکلی بر هورمون‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. برای مثال، بر چرخه قاعدگی اثر می‌گذارد و خطر ناباروری را چه در مردان و چه در زنان افزایش می‌دهد. اختلالات جنسی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در طولانی مدت با آن مواجه خواهند شد. 
  

 مشکلات تمام نمی‌شوند

مشکلات ناشی از مصرف الکل به موارد یاد شده خلاصه نمی‌شوند برای مثال، اختلال در تمرکز و حافظه، از دیگر مضرات نوشیدنی‌های الکلی است. بسیاری از افرادی که از این مشروبات استفاده می‌کنند، دچار مشکلات عاطفی و خانوادگی خواهند شد. نوشیدن مداوم و زیاد مشروبات الکلی، مشکلاتی چون افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، روان‌پریشی، تحریک‌پذیری و تغییرات مداوم در خلق و خو را به همراه دارد. 
بروز اختلالات خواب، از عوارض مصرف الکل است. همچنین احتمال بروز آپنه در خواب و خر و پف نیز افزایش می‌یابد که این مسئله روی سلامتی اثر منفی می‌گذارد. سوء مصرف طولانی مدت ممکن است شانس ابتلا به صرع را افزایش دهد، ضمن اینکه ترک الکل بعد از نوشیدن زیاد، می‌تواند منجر به تشنج شود. با گذشت زمان، الکل می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. بی‌حسی، بروز گزگز در دست و پا، یکی از مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان الکل با آن مواجه خواهند شد. 
  

 سوغات مادر برای فرزند!

خانم‌ها در زمان بارداری بیش از پیش به سلامتی خود باید توجه کنند و از کارهایی که سلامتی آن‌ها و فرزندشان را به خطر می‌اندازد، بپرهیزند. یکی از مواردی که می‌تواند مشکلات جدی به وجود بیاورد، مصرف مشروبات الکی در زمان بارداری است. 
آن دسته از افرادی که به شکل مدام از الکل استفاده می‌کنند، توانایی ترک را ندارند به همین دلیل ممکن است در زمان بارداری نیز مصرف الکل را ادامه بدهند. این مسئله می‌تواند علاوه بر مضرات سلامتی برای مادر، مشکلاتی چون سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد. آن دسته از کودکانی که در رحم مادر خود با الکل مواجه می‌شوند، در آینده دچار مشکل یادگیری خواهند شد. علاوه بر این، بروز مشکلات عاطفی، اختلال در رشد و...، دور از انتظار نیست. 
 

درگیری استخوان و ریه

مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند بر تراکم استخوان تاثیر بگذارد و منجر به پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی شود. یکی دیگر از مشکلات ناشی از مصرف الکل، کند شدن روند بهبود استخوان در صورت شکستگی است. نوشیدن الکل همچنین می‌تواند منجر به ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات و در نهایت آتروفی (تحلیل و از بین رفتن بافت عضلانی) شود. 
علاوه بر مشکلات یاد شده، احتمال ابتلا به ذات الریه یا سل در افرادی که به شکل طولانی مدت و زیاد الکل می‌نوشند بیشتر از افراد عادی است. سازمان جهانی بهداشت، حدود 8 درصد از موارد مثبت سل را در سراسر جهان مرتبط با مصرف الکل عنوان می‌کند. 
  
  

 الکل دشمن دندان؟

آن دسته از افرادی که مشروبات الکی می‌نوشند، بیش از سایر افراد دچار بیماری لثه، پوسیدگی دندان و زخم‌های دهان خواهند شد. نوشیدن الکل و استفاده هم‌زمان آن با تنباکو، خطر سرطان دهان یا گلو را افزایش می‌دهد. 
برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان الکل، در طولانی مدت سطح پلاک بیشتری روی دندان‌های خود دارند و احتمال از دست دادن دائمی دندان‌ها در آن‌ها 3 برابر بیشتر است. آن دسته از افرادی که عادت دارند مشروبات الکلی را با سایر نوشیدنی‌ها مانند نوشابه ترکیب کنند، در معرض بروز لک و سیاه شدن دندان قرار  دارند.  برخی افراد به مشروبات الکلی، مرکبات اضافه می‌کنند که انجام این کار با آسیب‌های دندانی همراه است.  انجمن دندانپزشکان آمریکا عنوان می‌کند که حتی فشار دادن مقداری لیمو به مشروبات الکلی می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان شود. یکی دیگر از مشکلات ناشی از مصرف الکل، کاهش بزاق و خشک شدن دهان است. بزاق، دندان‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و به حذف پلاک و باکتری کمک می‌کند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها