مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند



 رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از شدت بالای تابش اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین خبر داد و گفت که در این ساعات اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان باید در نظر گرفته شود.

        

به گزارش صبح ساحل از وزارت راه و شهرسازی، «مهدی رهنما» افزود: تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم.

وی ادامه‌داد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است، اما وقتی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل شده و دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی می‌شویم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

وی همچنین توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین‌بلند، کلاه و غیره استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان‌قیمت است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: کاهش و افزایش اشعه فرابنفش در اختیار انسان نیست، زیرا از خورشید ساطع می‌شود و تنها راه اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه است؛ بنابراین در سایت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نقشه‌های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای سه روز آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

     

مردم به شایعات توجه نکنند

وی تاکید کرد: شایعاتی که مطرح می شود و اینکه نباید افراد از منزل خارج شوند، درست نیست و ما همواره با چنین شرایطی در تابستان ها در کشور در طول سال های گذشته نیز مواجه بودیم.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی فردا و پس فردا (شنبه و یکشنبه) دمای هوا در اغلب مناطق کشور بین یک تا 2 درجه افزایش خواهد یافت و از روز دوشنبه مجدداً دما کاهشی خواهد شد.

وی اظهار داشت: گرمای روزهای اخیر نیز پدیده نادری نیست و به جز چند ایستگاه در جنوب شرق کشور در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان، تنها تعداد معدودی از ایستگاه های هواشناسی در تابستان رکورد شکستند.

وی یادآور شد: دمای فعلی 38 درجه ای تهران در طول 30 ساله گذشته 110 مورد مسبوق به سابقه بوده است.

ضیائیان افزود: رسیدن به دمای 40 درجه و بیشتر که برای فردا و پس فردا در تهران پیش بینی شده تاکنون کمتر اتفاق افتاده است، اما در طول تاریخ نیز سه بار دمای 42.6 درجه در پایتخت به ثبت رسیده است. با این حال طی دو روز گرم آینده رکورد دمایی در پایتخت زده نخواهد شد.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی در خصوص مطرح شدن مسائل همچون تعطیلی شهر تهران در دو روز آینده، گفت: این موضوع توسط سازمان هواشناسی تصمیم گیری نمی شود، بلکه دستگاه های دیگری همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص تصمیم گیر هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها