07

آبان

1403


سیاسی

14 مرداد 1403 08:34 0 کامنت
شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در اقدامی تجاوزکارانه و تروریستی طراحی شده از سوی رژیم صهیونیستی، موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌ها از سراسر  جهان را به‌دنبال  داشت و تحولات خاورمیانه را وارد فاز تازه‌ای کرد و از همان لحظه ترور در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه 10 مرداد، گمانه‌زنه‌های زیادی درباره واکنش تلافی جویانه ایران، زمان آن، نوع واکنش و... در بسیاری از محافل رسانه‌ی و سیاسی داخلی و خارجی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
آنچه مسلم است و تردیدی در آن نیست، این است که ایران، ترور اسماعیل هنیه را که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود و میهمان جمهوری اسلامی ایران بود، بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
اگرچه رژیم صهیونیستی هنوز رسما مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است تا در صورت تلافی ایران، مشروعیت واکنش داشته باشد، اما آلوده بودن دستان جنایتکاران صهیونیست به خون شهید اسماعیل هنیه، اظهر من الشمس است.مهم ترین نکته‌ای که درباره قطعیت واکنش ایران در زمان و مکان مناسب به ترور هنیه می‌تواند به آن اشاره کرده، جملاتی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت خویش به مناسبت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس به صراحت اشاره کردند: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم». به‌کار رفتن واژگانی نظیر «مجازات سخت» و «خونخواهی» درمتن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، گویای آن است که رژیم صهیونیستی ناگزیر باید خود را برای یک پاسخ سخت از سوی ایران یا گروه های مقاومت آماده کند.
همچنین «سیدحسن نصرالله» در سخنرانی خود به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، ترور این شخصیت بزرگ محور مقاومت در خاک ایران را «عبور صهیونیست‌ها از خط قرمز» توصیف کرد و گفت:  لحن رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از ترور هنیه تندتر از لحن ایشان پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق بود.
چند روز پس از حمله فروردین ماه 1403 اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ایران در اقدامی بی‌سابقه و غیرمنتظره از نظر بسیاری از مقامات و کشورهای جهان، در عملیات گسترده «وعده صادق» قلب اسرائیل را با صدها فروند و موشک و پهپاد تهاجمی هدف قرار داد و ثابت کرد که رویای شکست‌ناپذیری اسرائیل، داستانی دروغینی بیش نیست. 
آنچه ایران در عملیات وعده صادق به نمایش گذاشت، نه یک حمله موشکی تمام عیار، بلکه صرفا اقدامی در حد شکستن هیمنه پوشالی اسرائیل بود وگرنه توان موشکی ایران، به مراتب فراتر از عملیات وعده صادق است و شهرهای موشکی زیرزمینی ایران در بسیاری از نقاط کشور که مملو از پیشرفته‌ترین و ویرانگرترین انواع موشک‌های متعارف است، حقیقتی است که دستگاهای نظامی و امنیتی اسرائیل به‌خوبی از قابلیت‌های آن آگاهند.
تحلیل سیدحسن نصراالله دبیرکل حزب‌الله لبنان این است که پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه که میهمان ایران بود در خاک ایران صورت گرفت، به مراتب سخت‌تر از «وعده صادق» خواهد بود. 
بسیاری از رسانه های بین المللی نیز در تحلیل‌های خود از زمان و شکل واکنش ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، آن را اقدامی حتمی می‌دانند و معتقدند عملیات «وعده صادق 2» گسترده‌تر و ویرانگرتر از وعده صادق یک خواهد بود. این روزها، این سوژه که واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه چه زمان و چگونه و در ابعادی انجام خواهد شد، یکی از داغ ترین سوژه های اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه ها در سراسر جهان است.
نکته مهمی که درباره ترور اسماعیل هینه باید به آن اشاره کرده، این است که این اقدام جنایتکارانه نه تنها در تهران  و همزمان با حضور ده‌ها نفر از مقامات بلندپایه کشورهای مختلف در تهران انجام شد، بلکه بلافاصله بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران و در آستانه تشکیل دولت جدید ایران صورت گرفت؛ اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی رژیم صهیونیستی با هدف تحریک ایران برای ورود مستقیم به جنگ جاری در خاورمیانه.
اکنون مقامات نظامی، دولتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی زمان و نحوه «پاسخی درخور و هوشمندانه » به اقدام تروریستی اسرائیل در خاک ایران هستند. 
ایران گزینه‌های متعدد و راه‌های گوناگونی  برای پاسخ دادن به اقدام تروریستی اسرائیل در اختیار دارد. شلیک موشک‌های بالستیک، موشک‌های مافوق صوت و پهپادهای تهاجمی از نقاط مختلف در داخل ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی تنها یکی از گزینه‌های احتمالی ایران خواهد بود. بهره‌گیری ایران از گروه‌های مقاومت و هم پیمان خود در لبنان، سوریه، عراق، یمن، غزه و ... برای اقدام نظامی علیه اسرائیل نیز گزینه احتمالی دیگری است که ایران ممکن است در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در خاک تهران، به‌ کار 
بگیرد. 
حتی یک سناریو احتمالی این است که ایران بطور همزمان هم از خاک خود و هم از طریق گروه‌های مقاومت در عراق و لبنان و یمن و غزه اقدام به حمله غافلگیرانه علیه اسرائیل کند و گنبد آهنین را زمین گیر سازد. گزینه‌هایی که در بالا مطرح شد، گزینه های احتمالی در قالب عملیات نظامی است. اما ممکن است ایران به‌جای استفاده از گزینه‌های نظامی و حملات موشکی، دست به عملیات امنیتی بزند و با بهره‌گیری از توان بالا و پیچیده دستگاه‌های امنیتی خود، شخصیت‌ها، افراد یا مکان‌های خاص را هدف حمله قرار دهد. واکنش نظامی یا امنیتی ایران به اقدام تروریستی اسرائیل، با هوشمندی حداکثری انجام خواهد شد به این معنا که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران با بررسی‌  ‌های دقیق، با عواقب حداکثری برای رژیم صهیونیستی و تبعات حداقلی برای امنیت و ثبات منطقه و ایران خواهد بود. به عبارت دیگر، مقامات و مسئولان نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی تلاش خواهند کرد تا در تله‌های طراحی شده از سوی صهیونیست‌ها گرفتار نشوند و رویای اسرائیل برای کشیده شدن پای ایران به جنگ مستقیم در منطقه خاورمیانه محقق نشود.
حتی قدرت و توان رزمی و تسلیحاتی گروه مقاومت حزب الله لبنان که مجهز به پیشرفته‌ترین موشک‌ها و نیروهای رزمی آموزش دیده برای انواع نبردها و جنگ‌های نامنظم و انجام پیچیده‌ترین عملیات‌های امنیتی است، می‌تواند به تنهایی برای نشان دادن یک پاسخ درخور به اقدام تروریستی اسرائیل کافی باشد.  زمان پاسخ ایران یا گروه‌های مقاومت به جنایت اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز موضوع مهمی است که سخت موجب پریشانی و اضطراب اسرائیلی‌ها شده است. ممکن است اسرائیل در ساعات آینده با یک واکنش سخت مواجه شود  یا حتی روزها و هفته‌ها در دلهره و اضطراب به سر ببرد.
حتی ممکن است پاسخ تلافی‌جویانه ایران شامل اهدافی خارج از سرزمین‌های اشغالی باشد. تنوع بالای گزینه‌های دم دست ایران برای دادن پاسخی درخود به اسرائیل در تلافی ترور اسماعیل هنیه، باعث شده تا اضطرابی مضاعف در اردوگاه صهیونیست‌ها حاکم باشد.به هر روی، اسرائیل به‌درستی می‌داند که باید خود را آماده یک واکنش سخت کند؛ واکنشی که نه از زمان آن، نه از شکل و نوع آن و نه از مکان و هدف احتمالی آن هیچ چیز نمی‌داند و همین سردرگمی باعث افزایش ترس و واهمه مضاعف میان مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی شده است تا جایی که اخبار روزهای اخیر حکایت از افزایش مراجعه ساکنان اسرائیل به فرودگاه‌ها برای ترک سرزمین‌های اشغالی و همچنین بسته شد تعداد زیادی کارخانه و مراکز صنعتی از ترس حمله ایران بود.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرده است که این رژیم درحال آماده شدن برای پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است. امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل  سازمان ملل نوشت:  جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.
این نامه در واقع هشدار رسمی و جدی ایران به سازمان ملل و اسرائیل برای انجام یک اقدام تلافی جویانه سخت است. 
                        
روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img