07

آبان

1403


اقتصادی

03 شهریور 1403 08:26 0 کامنت
گزارش پایش محیط کسب و کار در ایران، توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شد. کسب‌وکارهای ایرانی همچنان درجا می‌زنند؛ رکود در محیط کسب‌وکارهای ایران ادامه دارد و پایش بهار 1403 خبری از نمره‌ی قبولی ندارد. محیط کسب‌وکار، بستر حیاتی برای شکوفایی آن‌ها و موتور محرک رشد اقتصادی هر کشور است. این محیط متشکل از مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی است که بر عملکرد بنگاه‌ها تأثیرگذارند. این در حالی است که بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، کلید توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های شغلی است.
به گزارش صبح ساحل، مطابق روال هر فصل، گزارش پایش محیط کسب و کار توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است. نتایج این پایش در بهار 1403 نشان می‌دهد که شرایط کسب‌وکار در ایران همچنان با چالش‌های جدی مواجه است. شاخص محیط کسب‌وکار با کسب نمره 6.04 برای دومین فصل متوالی بدون تغییر مانده است. در این میان، محیط مالی با کمترین نمره و محیط حقوقی و قانونی با بیشترین نمره، به ترتیب نامساعدترین و مساعدترین اجزای محیط کسب‌وکار بوده‌اند. این امر نشان می‌دهد که تلاش‌های صورت‌گرفته برای بهبود محیط کسب‌وکار تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم بالا و بروکراسی اداری اصلی‌ترین عوامل این نابسامانی هستند. برای بهبود محیط کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری، دولت باید به اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر، کاهش هزینه‌های تولید و بهبود زیرساخت‌ها بپردازد. 
  

 محیط کسب و کار، تصویر روشنی از امید به فعالیت اقتصادی در کشور به ما می‌دهد!

  
عوامل متعددی همچون قوانین و مقررات، زیرساخت‌ها، فرهنگ کسب‌وکار و ثبات اقتصادی، محیطی را شکل می‌دهند که بنگاه‌ها در آن فعالیت می‌کنند. بهبود این محیط، نیازمند توجه به تمامی این عوامل و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها است. پایش مستمر محیط کسب‌وکار، ابزاری قدرتمند برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود آن است. با اندازه‌گیری شاخص‌های مختلف، می‌توان به ارزیابی دقیق وضعیت محیط کسب‌وکار پرداخت و برنامه‌های بهبود را طراحی کرد.
در این پایش وقتی از فعالان اقتصادی پرسیده شد که چه چیزهایی بیش از همه کارشان را سخت می‌کند، آن‌ها به این سه مورد اشاره کردند: تغییر مداوم قیمت‌ها، مشکلات گرفتن وام از بانک‎ها و تغییر مداوم قوانین. در واقع  نوسانات قیمتی، عدم دسترسی آسان به تسهیلات مالی و ثبات محیط قانونی به عنوان مهم‌ترین چالش‌های محیط کسب و کار در ارزیابی فعالان اقتصادی بسیار پررنگ بود. علاوه بر آن، ناامیدی بی‌سابقه مالکان و مدیران بنگاه‌های تولیدی از اصلاح این ساز و کار، خود نیز از نکات قابل توجه گزارش فوق بوده است.
  

 کدام استان‌ها بهترین و بدترین وضعیت را داشتند؟

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، استان‌های مرکزی، خوزستان و همدان به ترتیب مناسب‌ترین محیط کسب‌وکار با شاخص‌های 5.57، 5.68 و 5.73 و سه استان فارس، هرمزگان و کردستان بدترین محیط کسب و کار را با شاخص‌های 6.41، 6.34 و 6.24 به زعم فعالین اقتصادی خود دارند. علاوه بر این، بخش‌های مختلف اقتصادی نیز با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند، به طوری که بخش کشاورزی وضعیت نامناسب‌تری نسبت به صنعت و خدمات دارد. همچنین در میان صنایع مختلف، فعالیت‌های آموزشی، حمل‌ونقل و انبارداری و مالی و بیمه‌ای از بهترین محیط کسب‌وکار برخوردار بوده‌اند. در مقابل، صنایع املاک و مستغلات، اطلاعات و ارتباطات و سلامت انسان و مددکاری اجتماعی با چالش‌های بیشتری مواجه بوده‌اند.
  

 رکود شدید در کارگاه‌های تولیدی

بر اساس یافته‌های اتاق بازرگانی ایران، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل بهار 1403 معادل 41.19 درصد بوده است که نسبت به زمستان 1402 (42.09 درصد) کاهش 0.9 درصدی داشته است. تعداد این واحدهایی که با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، مطابق این گزارش 2هزار و 666 بنگاه اقتصادی عنوان شده است. گزارش تازه اتاق ایران درباره محیط کسب و کار در سه ماهه‌ی ابتدایی سال در حالی منتشر می‌شود که در تابستان سال جاری کشور با قطعی برق گسترده در صنایع، شرایط برای آنها بدتر هم شده است. آمار و اطلاعات مشخصی درباره زیان شرکت‌های صنعتی از قطعی برق به دلیل ناترازی شدید در سال جاری منتشر نشده و شاید این کار نیاز به پژوهش گسترده‌ای داشته باشد. به هر جهت در زمستان سال گذشته، میانگین ظرفیت فعالیت واقعی بنگاه‌ها، نزدیک به 43 درصد و در پاییز 1402 نیز این عدد 45 درصد بوده است.

روزنامه صبح ساحل

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img