13

مهر

1403


سلامت

08 شهریور 1403 08:25 0 کامنت
تنبلی چشم کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلات و اختلالات بینایی در کودکان است. این مشکل که بیشتر در کودکان 4تا 7 ساله قابل شناسایی است به دنبال استفاده بیش از حد از گوشی های موبایل و رایانه تشدید می‌شود. 
                         
به گزارش صبح ساحل، تنبلی چشم یا آمبلیوپیا  حدود 3درصد افراد را درگیر می‌کند که این اختلال معمولاً در یک چشم دیده‌می‌شود و عمدتا دید افراد با چشم دیگرشان است. 
این کودکان مدام چشم خود را تنگ می کنند و یا سر خود کج می کنند. به دلیل اختلال دید چشم تنبل، در آینده دیگر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) هم اغلب رخ می‌دهد.
                    
علائم تنبلی چشم 
-چرخش سر هنگام دیدن تلویزیون 
-تنگ کردن چشم‌ها برای دید بهتر
 -مالیدن چشم‌ها یا خارش بی‌وقفه آن
-عدم توانایی در مهارت‌های حرکتی ظریف
-تاخیر و مشکل در خواندن 
-قدرت تجزیه و تحلیل و ضعف در درس ریاضیات به‌دلیل عدم تمرکز 
-عدم دقت 
-مشکل داشتن با انجام بازی‌های ورزشی.
اغلب کودکانی که دچار این عارضه هستند علائم خاص و یا نشانه بارزی ندارند . این بیماری در  اثر تحریک نشدن اعصاب بین مغز و چشم ایجاد می‌شود. به طور کلی می توان گفت  چشمی که دچار تنبلی است به مرور زمان شکل و ظاهر متفاوتی نسبت به چشم سالم پیدا می کند. گاهی می توان با دقت و نگاه کردن به چشم های کودک علائم تنبلی چشم را مشاهده‌کرد.
                                       
 مهم‌ترین نشانه‌های تنبلی چشم
-انحراف چشم در یک یا دو چشم
-عدم چرخش هماهنگ چشم‌ها
-عدم تشخیص عمق توسط فردانه‌های تنبلی چشم.
در بسیاری از موارد، تنبلی چشم، علت موروثی و ژنتیکی دارد. اما می توان گفت یکی از مهمترین و  شایع‌ترین عوامل ایجاد این بیماری، عدم تعادل ماهیچه‌هایی است که چشم‌ها روی آن قرار دارند. عدم تعادل ماهیچه منجر به معکوس یا ضربدری شدن چشم‌ها شده و باعث اختلال در همکاری میان آن‌ها می شود.
                      
راه های تشخیص تنبلی چشم
والدین در بسیاری از موارد نمی توانند تنبلی چشم کودکشان را تشخیص دهند .کودکان نیز به دلیل اینکه  با دیدن بوسیله یک چشم عادت کرده اند شکایتی از این موضوع نزد والدین نمی برند .
 اما بهتر است با انجام آزمایشات و تست های بینایی قبل از سن ورود به مدرسه از سلامت چشمان فرزندان آگاه شوید تا بتوانید در اقدامی زودهنگام جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید. 
                               
 راههای درمان  تنبلی چشم
بستن چشم سالم،استفاده از عینک،عمل جراحی تنبلی چشم، انجام تمرینات چشمی، عینک اصلاحی، وصله های چشم، قطره چشم دارویی،جراحی.
                                           
عوارض مداوا نکردن تنبلی چشم
اگر تنبلی چشم درمان نشود، کاهش بینایی جدی و دائمی در چشم تنبل را به‌دنبال دارد. پس از۵ سالگی، هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تعویق بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل نیز کم‌تر می‌شود. به طوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان هیچ تاثیری در بینایی نخواهد داشت. 
                                    
تغذیه مناسب برای تنبلی چشم کودکان
جالب است بدانید که مشکلات تغذیه‌ای نیز می‌توانند باعث ایجاد تنبلی چشم شوند. والدین توجه داشته باشند با  گنجاندن مواد غذایی مفید در روتین زندگی فرزندان سلامت چشم و جسم آنها را تامین کنید.  
یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید، سبزیجات برگ سبز هستند. این گیاهان در مواد معدنی و ویتامین‌هایی که برای سلامت چشم شما لازم در نظر گرفته‌می‌شوند، غنی هستند.
سالمون؛ بدون شک وجود سالمون که غنی از مواد معدنی است می‌تواند در بهبود تنبلی چشم به شما کمک کند.
میوه‌هایی مثل پرتقال که حاوی ویتامین‌های بسیار هستند، انتخاب خوبی برای افرادی هستند که از تنبلی چشم رنج می‌برند.
لوبیا چیتی برای کسانی که اختلالات بینایی دارند بسیار مناسب است.
دیدگاه ها (0)
img