علی‌رغم عدم همکاری اورژانس هوایی لار و بستک، پیوند اعضا انجام شد

تلخ و شیرینَ سکانس آخر زندگی «مهدی»



اعضاء بدن پسر 25 ساله هرمزگانی، به 3 بیمار نیازمند در بیمارستان ابن‌سینا شیراز پیوند خورد. "مهدی بزوا" به علت ترومای ناشی از تصادف دچار مرگ مغزی شد‌ که دو کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند پیوند اهدا شد. وی در روستای چاهستان از توابع بخش تخت در ۶۲ کیلومتری شرق بندرعباس به خاک سپرده شد.  به گفته "دکتر محمود حسین پور" رئیس واحد اهدا عضو هرمزگان، از اول سال جاری تاکنون، 12 عضو اهدایی از استان،جان 12 بیمار‌نیازمند را نجات داده است. 
  
بامداد تلخ
بامداد یکشنبه 11 شهریورماه جاری مهدی به همراه یکی از دوستانش با پژو 206 در حال تردد بود که در بزرگراه شهید رجایی دچار سانحه شد.به گفته شاهدان، حدود50‌متر پس از پمپ‌بنزین نارگیل،خودرو پس از عبور از سرعت‌گیر بدون علائم هشداردهنده،واژگون شد.مهدی پس از پرت شدن  از ماشین،به سطح آسفالت جاده برخورد کرد که دچار ضربه‌مغزی شد. ساعت پنج بامداد این جوان مصدوم با سطح هوشیاری 3 ، توسط اورژانس 115 به بیمارستان شهید محمدی منتقل شد. در بدو ورود به بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.
رئیس واحد اهدا عضو هرمزگان  بابیان اینکه 2 روز بعدازاین حادثه، مرگ مغزی مصدوم تائید شد گفت: چهارشنبه خانواده وی، رضایت خود را برای اهدا اعضا بدن عزیزشان اعلام کردند که بلافاصله هماهنگی جهت اعزام جراح پیوند از شیراز انجام شد.دکتر حسین‌پور افزود:نمونه خون‌وی توسط خودرو به بیمارستان مقصد ارسال شد که پس از تائید آن، اعضا بدن در ساعت 3 بامداد از بدن اهداکننده خارج و در یک‌عملیات‌ویژه توسط بالگرد نیروی دریایی سپاه از بیمارستان شهید محمدی به بیمارستان ابن‌سینا شیراز منتقل شد.
  
عدم همکاری شرکت هلیکوپتری ایران با انتقال اعضا اهدایی 
رئیس واحد اهدا عضو هرمزگان از عدم همکاری اورژانس هوایی لار و بستک برای انتقال اعضا این بیمار مرگ مغزی به شیراز سخن گفت و با گلایه‌مندی از شرکت هلیکوپتری ایران گفت: متأسفانه علیرغم اینکه اهدا این اعضا می‌تواند حداقل جان 3 نفر را نجات دهد، در این مرحله اورژانس هوایی شهرستان لار و همچنین شهرستان بستک همانند گذشته، به دلیل عدم موافقت شرکت هلیکوپتری ایران، همکاری لازم را در انتقال اعضا نداشتند .دکتر حسین پور تصریح کرد: ناچار با تأخیر اعضا بدن اهدایی با بالگرد هوا و دریا سپاه و همچنین اورژانس هوایی بندرعباس به شیراز منتقل شد.دکتر حسین پور اظهار داشت: در مراحل قبلی اهدا عضو، به‌منظور حفظ علامت کبد اهدایی در مدت‌زمان مشخص، اعضا توسط بالگرد به لار و سپس توسط بالگرد اورژانس لار به شیراز منتقل می‌شد در این مرحله  ظاهراً با دستور شفاهی شرکت هلیکوپتری ایران هیچ‌کدام از بالگردهای بستک و لار در این زمینه همکاری نداشتند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتقال اعضای گیرندگان ازنظر زمان حائز اهمیت زیادی دارد و هرگونه تأخیر در رساندن این اعضا می‌تواند باعث مرگ حداقل سه بیمار نیازمند عضو شود. افزود:انتقال اعضاء پیوندی باید در زمان استاندار (زیر سه ساعت) انجام شود؛ برای همین منظور انتقال عضو پیوندی به وسیله بالگرد نقش بسزایی در کیفیت عضو پیوندی دارد.وی اظهار امیدواری کرد که تمامی دست‌اندرکاران مربوطه به‌ویژه شرکت هلیکوپتری ایران با عنوان همکار اورژانس 115، همانند گذشته نسبت به همیاری انتقال واحدهای اهدا عضو مشارکت لازم را  داشته باشند. دکتر حسین پور از همکاری  هوا و دریا سپاه بندرعباس و فرماندهی نیروی دریایی سپاه تشکر کرد. 
  
اهدای عضو جوان ۳۴ ساله مینابی
رئیس واحد اهدا عضو هرمزگان در رابطه با اهدای عضو جوان ۳۴ ساله مینابی به بیماران نیازمند در ۹ شهریورماه جاری گفت: اسحق اخلاصی، جوان ۳۴ ساله مینابی پس از مرگ مغزی، با رضایت خانواده‌اش، اعضای بدنش برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.وی افزود: کلیه‌های وی به آقایان 47 ساله از گناوه و 52 ساله از بهبهان و کبد وی به آقای 47 ساله از لرستان پیوند زده شد. به گفته دکتر  حسین پور، اخلاصی در تاریخ ۴ شهریور با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان حضرت ابوالفضل میناب منتقل و در بدو ورود با توجه به ایست قلبی و ریوی، احیاء قلبی و ریوی برای وی انجام شد اما به‌رغم اینکه بیمار بلافاصله تحت مراقبت‌های ویژه قرارگرفته بود ولی شدت آسیب ناشی از نرسیدن اکسیژن به سلول‌های مغزی منجر به مرگ مغزی این جان‌آفرین در ۹ شهریور شد.بعد از تائید مرگ مغزی نامبرده توسط چهار پزشک متخصص و معتمد و رضایت خانواده ایثارگر اخلاصی برای اهدا اعضاء بدن عزیزشان، هماهنگی لازم جهت اعزام تیم جراحی از شیراز به میناب انجام شد و کبد و کلیه های این جان‌آفرین  طی عمل هاروستی که در بیمارستان حضرت ابوالفضل انجام شد برداشت و جهت پیوند به بیماران نیازمند، به‌وسیله بالگرد اورژانس هوایی بندرعباس از میناب به لارستان و ازآنجا با همکاری اداره اورژانس هوایی لارستان، به شیراز منتقل شد.دکتر حسین پور ضمن تقدیر از خانواده ایثارگر اخلاصی بابت انجام این کار خداپسندانه، در آستانه سالروز رحلت پیامبر (ص) و امام حسن برای این جان بخش عزیز از درگاه ایزد منان طلب مغفرت نمود.
  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها