12

مهر

1403


سیاسی

19 شهریور 1403 08:06 0 کامنت

انتخاب استاندار به عنوان نمایندگان دولت در استان‌ها همواره از مهم‌ترین انتصابات دولت بوده چرا که نگاه پایگاه رای رئیس‌جمهور در استان‌ها به انتخاب استاندار و عملکرد او است. همچنین استانداران به عنوان بازوهای اجرایی دولت در استان‌ها تاثیر ‌بسازیی در ایجاد رضایتمندی مردم دارند. موعد تغییر استانداران کم کم آغاز می‌شود؛ طبق قانون وزیر کشور استانداران را به هیئت دولت پیشنهاد می‌دهد و پس از رای هیئت وزیران، رئیس جمهور وی را به این مقام منصوب می‌کند.  به نظر می‌رسد تا ابتدای مهرماه احکام استانداران جدید صادر شود. گمانه‌زنی‌ها درخصوص استانداران دولت پزشکیان زیاد است. وزیر کشور به تبعیت از رئیس جمهور و برای پایبندی به شعار «وفاق ملی»، احتمالا از تمام جریان‌های سیاسی نمایندگان دولت در استان‌ها را انتخاب کند و با توجه به سنت‌شکنی حضور بانوان در هیئت دولت، اینکه یک یا دو استاندار زن نیز منصوب شوند، دور از انتظار نیست. 

هرمزگان یکی از شریان‌های اصلی اقتصاد کشور یا به تعبیری دیگر پایتخت اقتصادی ایران است لذا گزینش استاندار برای هرمزگان همواره با حواشی و گمانه‌زنی‌های بسیار همراه بوده است. در فضای سیاسی استان لیست بلند بالایی از استانداران احتمالی مطرح است و مسبوق به سابقه، اولین مطالبه جدی مردم و سیاسیون در این زمینه انتخاب استاندار بومی است. 
در دولت سیزدهم نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی چانه‌زنی‌های بسیاری برای تحقق این مطالبه انجام دادند اما سرانجامی نداشت و در نهایت «مهدی دوستی»، بیست و دومین استاندار هرمزگان شد. فعالان جبهه اصلاحات هرمزگان برای چانه‌زنی درخصوص گزینش استاندار بومی فعالیت خود را از یک ماه پیش آغاز کرده‌اند اما هنوز لیست پیشنهادی هرمزگان به وزارت کشور ارسال نشده است. باید دید در دولت چهاردهم طلسم به کارگیری نیروهای بومی هرمزگان شکسته خواهد شد یا خیر.
گفته می‌شود مکانیزمی برای انتخاب استانداران به وجود آمده که چند نفر از روسای ستادهای مرکزی آقای پزشکیان انتخاب شدند و این چند نفر وظیفه بررســی گزینه‌هــای مطرح بــرای اســتانداری در هــر اســتانی را برعهده دارند و این تشکل‌ها کاندیداهای مناسب استانداری را بررسی می‌کند برخی استان‌ها پیشنهادهای خود را ارائه داده‌اند و برخی استان‌ها نیز هنوز پیشنهادی نداده‌اند این پیشنهادها به هیاتی  ارائه خواهد شد تا گزینه‌های نهایی در این ارتباط معلوم و در نهایت به رئیس‌جمهور و هیات دولت معرفی شــوند.
  

جمع مشورتی ۳۰ نفره

عدم اجماع برای تحقق مطالبات استان، یکی از انتقاداتی است که همواره به فضای سیاسی هرمزگان وارد بوده است. اکنون به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات استان به تاسی از مواضع دولت جمعی 30 نفره را تشکیل داده تا گزینه‌های ریاست بر ساختمان سفید استانداری را انتخاب و به وزارت کشور پیشنهاد کنند. «شیخ محمد ذاکری» رئیس جبهه اصلاحات استان و رییس ستاد پزشکیان در هرمزگان در این خصوص به ایلنا گفت: «ما در استان یک جمع مشورتی ۳۰ نفره یک‌ماه پیش، تشکیل داده و فرایند انتخاب استاندار را آغاز کرده‌ایم. 
رزومه تعداد زیادی گرفته شده و در یک کار گروه ۹ نفره، بر اساس شاخص‌ها، بررسی و ارزیابی اولیه صورت گرفته، و بزودی در جمع مَشورتی نهایی خواهد شد و یک لیست محدودی، پس از رایزنی با برخی مقامات مسئول به‌ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان محترم فعلی مجلس به وزارت کشور، معرفی خواهند شد». شیخ ذاکری ضمن بیان اینکه اولویت با نیروی بومی کارآمد است و این یک خواست همگانی و به حقی بوده، لکن تصمیم نهایی با دولت است، درباره گزینه‌های مطرح غیر بومی افزود:«این صرفا یک گمانه‌زنی فردی و بدون پشتوانه است و تا معاون سیاسی وزیر کشور تعیین و مشخص نشود، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. بدون تردید دولت و وزارت کشور بدون جلب نظر کانون‌های ذی نفوذ در استان، استاندار را تحمیل نخواهد کرد».
  

 جدیدترین چهره برای تصدی استانداری هرمزگان کیست؟

«ایرج حیدری، معاونت اقتصادی استانداری هرمزگان در دولت دوازدهم»، «رضا مدرس، معاونت عمرانی استانداری هرمزگان در دولت سیزدهم»، «علی رئوفی، معاون سیاسی استانداری هرمزگان در دولت دوازدهم»، «بابک تراکمه، معاونت راهبرد شرکت مخابرات ایران»، «محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در دولت دوازدهم»، «امیر یگانه، مدیر سابق مخابرات منطقه هرمزگان» و... از اسامی هستند که در فضای مجازی استان به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح هستند.
 اما در تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها نام «فتح الله حقیقی، استاندار سابق زنجان» به عنوان گزینه احتمالی برای تصدی استانداری هرمزگان نیز به گوش می‌رسد. حقیقی، زاده ۱۳۴۴ در ساوه سیاستمدار اصلاح طلب و استاندار زنجان در دولت دوازدهم بود.
  

 استاندارِ پاسخگو

به طور کلی شرایط مختلفی برای انتخاب اســتاندار مطرح اســت اما از مهم‌ترین شرط آشنایی و آگاهی فرد با شرایط استان است. انتخاب استاندار تنها براساس معیارهای سیاسی و حزبی چندان معقول نیست و شرط داشــتن دانش و فن لازم حکمرانی در محدوده اســتان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. پاسخگو بودن و شفافیت نیز ضروری است چرا که بــه رفع ابهامات کمک می‌کند و اجازه بروز شایعات را نمی‌دهد.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img