07

آبان

1403


سیاسی

24 مهر 1403 09:05 0 کامنت

به گزارش روزنامه صبح ساحل، پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» اسرائیل با بزرگترین چالش‌های خود پس از شکل‌گیری‌اش مواجه شده است. قماربازی‌های دولت نتانیاهو، این کشور را در باتلاق سه جنگ مستقیم مختلف فروبرده است. به‌طوری که بنی‌گانتس و یک عضو بلندپایه دیگر دولت رژیم صهیونیستی، در مقطعی به‌طور جدی قصد کناره‌گیری از دولت ائتلافی را داشتند. اهمیت کناره‌گیری بنی‌گانتس، بیش از آنکه کناره‌گیری یک عضو تاثیرگذار دولت نتانیاهو باشد، نمادی از اختلافات ریشه‌دار درون قدرت اسرائیل است؛ او که در سال 2020 به‌طور اضطراری، برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی اسرائیل، ائتلافی را به همراه نتانیاهو تشکیل داده بود تا اولین دولت ائتلافی در اسرائیل مستقر شود، اولین قدم در شورش علیه نتانیاهو را برداشت و با حمایت گادی آیزنکوت، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی پیشنهاد انحلال کنست را روی میز گذاشت. این موضوع با واکنش تند بنیامین نتانیاهو همراه شد و در پاسخ به انتقادات گانتس، او را «ترسو» خطاب کرد. 
اما این اختلافات پایان مشکل آنها نبود؛ بلکه آغازی بود از اعتراضات مردمی گسترده در اسرائیل علیه نتانیاهو و ماجراجویی‌های او در خاورمیانه. به‌طوری که همچنان با وجود سانسورهای بی‌سابقه و بایکوت خبری، اخبار متعددی مبنی بر اعتراضات خیابانی و اعتصابات برای آزادی اسرای اسرائیلی و ناتوانی دولت در توافق با حماس مطرح می‌شود. به‌طوری که اتحادیه‌ی هستدروت، بزرگترین اتحادیه‌ی صنفی صهیونیست، بارها درخواست اعتصاب عمومی را به دولت داده و همزمان شهردار تل‌آویو نیز اعلام کرده است که به این اعتصابات خواهد پیوست. یکی از این اعتصابات که در سپتامبر امسال اتفاق افتاد، اقتصاد این کشور را هرچند کوتاه، متوقف ساخت.

 

  

باتلاق جنگ زمینی در لبنان


علاوه بر سه جنگ مستقیم با غزه، یمن و لبنان، تبادل راکتی مستمر با حزب‌الله و همچنین اختلافات دامنه‌دار درون اسرائیل، دولت نتانیاهو در سپتامبر امسال تصمیم به آغاز جنگ زمینی در لبنان گرفت. صهیونیست‌ها با پیشروی در جنوب لبنان، پرچم این رژیم را در نقاطی برافراشته کردند.
این در حالی است که عده‌ای از کارشناسان از جمله رابرت فورد، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در لبنان و عراق، معتقدند حمله‌ی زمینی، اسرائیل را در جنگی فرسایشی با حزب‌الله خواهد برد که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و امکان وقوع جنگ‌های گسترده‌تر در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد. اسرائیلی‌‌ها، خوب می‌دانند که لبنان و حماس، بیش از آنکه مزیت‌شان در تبادلات راکتی باشد، در جنگ‌های پارتیزانی و پراکنده‌ی زمینی است؛ بخصوص آنکه 
این جنگ‌ها به خاک لبنان کشیده شده است.

 

 

بحران‌های اقتصادی گریبان‌گیر رژیم صهیونیستی


در پژوهشی که توسط رسانه‌ی کانورسیشن صورت گرفته است، پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، اقتصاد اسرائیل با بیشترین کاهش رشد در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) قرار گرفته است؛ به‌طوری که اقتصاد رو به رشد این کشور که با تکیه بر بخش فناوری خود در سال 2021 و 2022 با رشد به ترتیب 6.8 درصد و 4.8 در زمره‌ی بالاترین رشدهای اقتصادی دنیا قرار گرفته بود، به پیش‌بینی بانک مرکزی این کشور، در سال 2024 رشد 1.5 درصد و در سال آینده رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه خواهد کرد. در این راستا بانک مرکزی اسرائیل، اعلام کرده است که جنگ غزه برای اسرائیل تا سال 2025، حدود 67 میلیارد دلار هزینه داشته است که حتی با کمک نظامی 14.5 میلیارد دلاری آمریکا، این هزینه جبران نخواهد شد. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در صنایع ساخت و ساز، کشاورزی و گردشگری با رکود جدی مواجه شده است.

 

  

بحران نیروی انسانی


پس از طوفان‌الاقصی، سه عامل اصلی یعنی مهاجرت گسترده‌ی شهروندان اسرائیل، طرد 140.000 کارگر فلسطینی و عدم اجازه‌ی بازگشت آنها به اسرائیل و فراخواندن حدود 360.000 نیروی ذخیره‌ی جنگ برای حضور در ارتش، بحران دیگری به اسرائیل افزوده است. به‌طوری که برآورد می‌شود که تا ۶۰,۰۰۰ شرکت اسرائیلی ممکن است در سال ۲۰۲۴ به دلیل کمبود نیروی کار، اختلالات زنجیره تأمین و کاهش اعتماد به تجارت، بسته شوند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها، تا تعیین تکلیف جنگ، پروژه‌های جدید خود را به تعویق می‌اندازند.
دولت اسرائیل نیز سعی کرده تا این خلأ را با وارد کردن کارگران از هند و سریلانکا پر کند. بااین‌حال، پیش‌بینی شده بسیاری از مشاغل کلیدی در اسرائیل احتمالاً بدون نیروی کار باقی خواهند ماند.
 

دیدگاه ها (0)
img