27

مهر

1403


سیاسی

25 مهر 1403 08:44 0 کامنت

شما به عنوان پژوهشگر، فضای ارتباطی مناطق آزاد را چگونه تعبیر می‌کنید؟
منطقه آزاد یک آزمایشگاه برای اتصال به جهان محسوب می‌شوند. ما در مناطق آزاد فرصت این را داریم که پروتوتایپ‌هایی از ارتباط ایران با روندهای جهانی ببینیم و در این آزمایشگاه، معایب و مزایای انواع ارتباط جهانی را آزمایش و اصلاح  کنیم.
روند اتصال یک اقتصاد به اقتصاد جهانی حتما تبعات غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد داشت. ممکن است برخی از این تبعات غیر‌قابل بازگشت باشند و از این منظر، بدون ایجاد فضای میانجی و تست، نمی‌توان گاهی فرصت اصلاح و حتی جلوگیری از تخریب را ایجاد نکنیم.
اما در منطقه آزاد، می‌توانیم با ایجاد نمونه‌های اولیه ارتباط، باب آشنایی ایران با جهان و برعکس را فراهم کنیم و در این فضای میانجی، شانس خطاهای کنترل شده، ظهور عوارض غیرقابل‌پیش‌بینی و نتایج غیرقابل تشخیص را فراهم کنیم.
هر چه این منطقه آزاد خودش وسعت، ظرفیت و غنای بیشتری داشته باشد، فراتر از امکان آزمایش و ارزیابی، فرصت ابتکار و نوآوری هم در اختیار ما می‌گذارد.

منظور از ابتکارو نوآوری در منطقه آزاد چیست ؟
ابتکار ناشی از هم‌افزایی میان فرصت‌های داخلی و جهانی است و این یکی دیگر از مزایای منطقه آزاد است که از آن به عنوان آزمایشگاه ارتباط و اتصال به جهان می‌توان استفاده کرد.
همین ویژگی میانجی بودن و واسطه‌گری میان درون و بیرون به مناطق آزاد خصلتی دوزیست می‌دهد که مجموعه‌ای از مزایای ملی، محلی و جهانی را در خود جمع می‌کند و از کنار هم قرار دادن این ظرفیت‌ها، امکان امتزاج آن‌ها و خلق فرصت‌ها و ترکیب‌های بی‌بدیل و بدیع را فراهم می‌نماید.
از این منظر اعتقاد داریم که مناطق آزاد، آشپزخانه‌ای برای بازتولید تنوع فرهنگی و اقتصادی است.

دلیل شما از نامیدن منطقه آزاد به عنوان فضایی برای درهم‌آمیزی، مبادله و میانجیگری ویژه کشور چیست؟
به جز امکان تست و فضای هم‌افزایی فرصت‌های متنوع، مناطق آزاد به عنوان آزمایشگاه اتصال به جهان فضیلت‌ها و فرصت‌های دیگری هم دارند.جمعیت‌هایی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند به نحوی بیشتر از مردم ساکن در مناطق دیگر در معرض شریان‌های جهانی هستند.
این نوعی روان‌شناسی ویژه، کنجکاوی منحصر به فرد و حساسیت و تیزبینی اقتصادی بین این جمعیت‌ها ایجاد می‌کند.
حاصل این فرهنگ خاص، ایجاد یک فرهنگ متسامح و گشوده است که می‌تواند نتایج اجتماعی مثبت به همراه داشته باشد.
ساکنین مناطق ازاد، پیشگامان همراهی با همدلی با جهان و تسامح هستند.
آن‌ها از یک سو می‌توانند پیام صلح و مدارا به جهان صادر کنند و از سوی دیگر می‌توانند مسیر امنی برای وزش بادهای تغییر به جوامع محلی به حساب بیایند.

 

روزنامه صبح ساحل
 

دیدگاه ها (0)
img