26

مهر

1403


اجتماعی

26 مهر 1403 10:44 0 کامنت

 پس از انتشار این تیتر، اداره کل هواشناسی استان هرمزگان، جوابیه‌ای را در این رابطه منتشر کرد.

متن جوابیه اداره کل هواشناسی استان هرمزگان:

با احترام، پیرو مطلب منتشره روزنامه محترم صبح ساحل مورخ یکشنبه ۱۴۰۳/۷/۲۲ شماره ۵۲۴۸ با عنوان مدیریت غبارگرفته هواشناسی هرمزگان جوابیه این اداره کل به پیوست ایفاد می‌گردد. موجب امتنان است مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات نسبت به چاپ جوابیه مذکور در شماره‌های آتی آن روزنامه محترم اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

متن ذیل منحصراً پاسخ به پرسش چرا هواشناسی هشدار لازم را صادر نکرد است و شرح عملکرد اداره کل هواشناسی در خصوص رخداد هواشناسی مورخ ۱۴۰۳/۷/۱۹ است.

 

۱ اطلاع‌رسانی شرایط جوی و دریایی و به‌تبع آن پیش‌آگاهی هشدارهای هواشناسی از شرح تکالیف سازمانی ادارات هواشناسی استان‌ها است و طبق تکالیف سازمانی حفظ جان و مال مردم مقدم بر همه امور است. به استحضار عموم می‌رساند، اداره کل هواشناسی استان هرمزگان در خصوص رخداد مورداشاره ۳۰ هشدار جوی و دریایی در سطح زرد و نارنجی صادر و اطلاع‌رسانی کرده بود که با مراجعه به سایت رسمی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان به نشانی www.hormozganmet.ir و مراجعه به پیام‌رسان سروش به نشانی splus.ir/hormozganmet قابل دریافت است. نکته بسیار مهم هشدار صادره اداره کل هواشناسی استان هرمزگان زمان صدور هشدار و نوع پدیده‌های مخرب و اطلاع‌رسانی آن از ۴ روز قبل از رخداد طوفان در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۵ است و در گزارش‌ها مختلف هواشناسی در بخش‌های رادیو و تلویزیونی به تقویت سامانه همرفتی در روزهای منتهی به پایان هفته تأکید داشته است که در آرشیو صداوسیمای استان قرار دارد.

 

۲. طبق استانداردهای جهانی رنگ‌بندی هشدارها ترکیبی از احتمال وقوع پدیده هواشناسی و میزان اثر (خسارت) آن است که در سه سطح زرد، نارنجی و قرمز صادر می‌شود هشدار اولیه اداره کل هواشناسی مرتبط با رخداد با سطح زرد شماره ۴۳ و ۲۸ در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۵ صادر گردید که در متن هشدار علاوه بر وقوع ناپایداری‌های جوی معمول این موقع از سال به وقوع ناپایداری‌های جوی و دریایی به‌صورت تندباد لحظه‌ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق و گردوخاک در مناطق مرکزی و تنگه هرمز و اتخاذ تمهیدات لازم در مناطق مرکزی و بندری اشاره گردیده است. هشدار هواشناسی دوم در سطح نارنجی شماره ۱۴ و پیرو هشدار هواشناسی سطح زرد با عنوان تقویت بارش‌های همرفتی در ساعت ۸ صبح روز ۱۴۰۳/۷/۱۹ (قبل از شکل‌گیری و تقویت سامانه در استان صادر و اطلاع‌رسانی گردید این اداره کل توجه عموم را به ادبیات به‌کاررفته در هشدار سطح نارنجی و توجه به لفظ وقوع طوفان لحظه‌ای در مناطق مرکزی و تنگه هرمز و کاهش کیفیت هوا معطوف می‌دارد.

3. در هیچ کجای جهان پیش‌بینی پدیده‌های خرد، مقیاس هواشناسی از مدت‌ها قبل با دقت بالا امکان‌پذیر نیست و این مورد مهم ناشی از پراهمیت بودن همه عوامل شناخته و ناشناخته دور و یا نزدیک جوی و اقیانوسی است.

حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز دقت پیش‌بینی پدیده‌های خرد مقیاس در مقابل پدیده‌هایی چون بارش و دما که قابلیت پیش‌بینی پذیری بالاتری دارند، بسیار کم است و این مورد با اکتفا به نقشه‌های هواشناسی و بدون ابزارهای پیشرفته خاص هواشناسی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. 

۴. علیرغم همه کمبود تجهیزات هواشناسی با اشراف به اقلیم استان، وقوع طوفان ناگهانی باد فارسی مورخ ۱۴۰۳/۷/۱۹ از طرف اداره کل هواشناسی استان هرمزگان پیش‌بینی‌شده بود.

۵ در گزارش صبح ساحل به فعالیت اداره کل هواشناسی در یک پیام‌رسان کم عضو داخلی اشاره‌شده درصورتی‌که کانال اطلاع‌رسانی این اداره کل در پیام‌رسان سروش ۴۷۰۰ عضو داشته و به‌صورت مداوم اخبار و هشدارهای هواشناسی استان اطلاع‌رسانی می‌گردد. ضمن اینکه نحوه و نوع فعالیت این اداره کل در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی تابع قوانین و مقررات اداری است.

 

امید آنکه بااطلاع رسانی به‌موقع هشدارهای هواشناسی فرهنگ‌سازی اهمیت هشدار و توجه به عدم ساده‌انگاری آن و همکاری بین بخشی همه ارگانهای مسئول استانی، همه هم‌وطنان ما از گزند آسیب‌های مالی و جانی پدیده‌های هواشناسی در امان باشند.

 

دیدگاه ها (0)
img