30

مهر

1403


سلامت

30 مهر 1403 15:00 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل، دکتر امیر حسابی، رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان، در این خصوص گفت: پسربچه ۹ ساله‌ای که سوزن ته گرد بزرگی وارد مجرای تنفسی‌اش شده بود، توسط پزشکان حاذق این مرکز مورد عمل جراحی حساسی قرار گرفت و خوشبختانه بدون آسیب موفق به خارج کردن این جسم خارجی از مجرای تنفسی کودک شدیم.

دکتر سعیده مجیدی، فوق تخصص جراحی کودکان و سرپرست تیم جراحی، با بیان این که این عمل بسیار حساس و پیچیده بود، گفت: با وجود فرورفتن نوک سوزن در بافت مجرای تنفسی، به لطف تلاش تیم پزشکی، موفق شدیم سوزن را بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف خارج کنیم.

دکتر مجیدی درخصوص وضعیت کنونی بیمار توضیح داد: حال عمومی کودک پس از عمل مساعد و هم‌اکنون در بخش بستری است.

دکتر مجیدی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی، اظهار داشت: بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تنها کودکان در معرض خطر ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی هستند، در حالی که بزرگسالان نیز به ویژه افرادی که با سوزن و نخ سر و کار دارند، باید بسیار مراقب باشند. نگهداری سوزن در دهان حتی برای لحظه‌ای می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وی افزود: عمل برونکوسکوپی عملی بسیار حساس، سخت و خطرناک است و با توجه به این موضوع و خطرات ناشی از ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی، توصیه می‌شود از هرگونه اقدامی که منجر به ورود این اجسام به بدن شود، خودداری شده و اشیای خطرناک دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. نگه داشتن سوزن بین لب‌ها هنگام خیاطی یا جهت اتصال روسری می‌تواند در یک لحظه به علت عطسه، سرفه یا هر علت دیگر منجر به ورود سوزن به مجرای تنفسی یا گوارشی فرد شود.

این عمل توسط تیم جراحی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس به سرپرستی دکتر سعیده مجیدی و با حضور متخصص بیهوشی، دکتر سید محمد ابطحی، انجام شد.

دیدگاه ها (0)
img